۱۳۹۰/۰۵/۰۷

دروژي مسائل (لومړی برخه)

جديد
د روژې مسائل، فضائل او برکات

لومړی برخه
روژه، صوم په لغت کې امساک ته ويل کيږي، يعنی مطلقا منع کيدل او په اصطلاح کې صوم، روژه ديته ويل کيږي چې له فجر (صبح دميدلو) نه نيولی تر لمر ډوبيدو پورې له هر قسم خوراک، څښاک، جماع کولو او د بدن هغو حصو ته چې حکم د داخل لري د هر شي له داخلولو څخه پوره کاملا منع کيدل دي.
روژه کله فرض شوه
د روژې مياشت له هجرت نه اتلس مياشتې وروسته د شعبان په مياشت کې د تحويل قبله ( د قبله له ګرځيدلو) نه لس ورځې وروسته فرض شوی، بعض حضرات وايي له دې نه مخکې هيڅ کومه روژه فرض نوه او د بعض نورو حضراتو قول بيا دا دی چې له دې نه مخکې هم يو څه روژې فرض وی، کومې چې د ماه رمضان روژو له فرضيت نه وروسته منسوخ شوی، د بعض حضراتو په نزد عاشوراء، د محرم لسم تاريخ روژه فرض وه او د بعض نورو حضراتو قول دا دی چې د ايام بيض، د قمري مياشتې د ديارلسمې، څوارلسمې او پنځلسمې شپو د ورځې روژې فرض دي، د رمضان المباک روژو د فرضيت ابتدائي احکام ډير سخت وو، مثلا د لمر له ډوبيدلو نه مخکې د خوراک، څښاک اجازت وو خو له ويده کيدلو نه وروسته د هيڅ شي اجازت نه وو، اګر که يو څوک به له خوراک او څښاک کولو نه پرته ويده شوی هم وو، د جماع کول هيڅ وخت او په هيڅ حالت کې جائز نه وو، هر کله چې دغه احکام په مسلمانانو باندې سخت شول او د دې احکامو له وجهې يو څه واقعات هم پيښ شول نو دا احکام منسوخ کړل شول او کومه سختي پاته نشوه.
د روژې اهميت او فضيلت
د اسلام چې کومې پنځه بناوې ، ارکان دي، په هغوی کې روژه دريمه درجه لري او روژه د اسلام دريم رکن دی، له روژې نه انکار کونکی کافر او نه نيونکی يې فاسق او ډير سخت ګنهګار دی، له درمختار نه په باب مايفسد الصوم کې دا مسئله او حکم رانقل شوی ( ولو اکل عمدا اشهرة بلاعذر يقتل) کوم سړی چې روژه بلا عذره په علانيه توګه خوري او تاسو ته په نظر درشي نو هغه ووژنی، په دې خبره کې د ځينو علماؤ اختلاف دی چې ايا روژه بهترين عبادت دی او که لمونځ؟ مګر د اکثر علماء کرامو مسلک دا دی چې لمونځ په ټولو اعمالو کې افضل او بهترين عبادت دی او په روژه باندې هم ورته ترجيح او فضيلت حاصل دی، نو ظاهره خبره ده چې له لمانځه نه علاوه بل کوم رکن په بهتري کې له روژې سره سيالي نشي کولای،اوهمدارازلډاحاديثوڅخه دروژي ډيرلوړفضايل معلوميږي لكه پدي حديث قدسي كي چي رسول اكرم صلي الله عليه وسلم فرمائي «قال الله تعالي كل عمل ابن ادم له الاالصوم فانه لي وانااجزي به» يعني خداي پاك فرمايلي دي دبني آدم هرعمل دده لپاره وي نه روژه ځكه هغه زومالپاره ده اوزه ئي اجرومزدوري وركوم.اوپه بل حديث كي راځي «مَنْ صَامَ يَوْمًا فِي سَبِيلِ اللهِ بَعَّدَ اللَّهُ وَجْهَهُ ، عَنِ النَّارِ سَبْعِينَ خَرِيفًا» يعني هرڅوك چي يوه ورځ دالله پلاركي روژه ونيسي خداي پاك به دده مخ داوره څخه اوياخريفه لري كړي.
اوپه بل حديث كي راځي «من صام رمضان ايماناواحتساباغفرله ماتقدم من ذنبه»هرڅوك چي روژه ونيسي دمياشتي دروژي په صداقت اوايمانداري سره اودپاره دثواب نووبه بخښل سي ده لره دده مخكني ګناهونه.اوداسي نورډيراحاديث په فضيلت كي ده روژي راغلي دي.
د روژې فوائد
^ د روژې په وجه قلبي سکون حاصليږي، د نفس اماره تندي او تيزي له منځه ځي، جسامني اعضاء خاصکر هغه اعضاء چې له نيکيو او بديو سره براه راست تعلق لري لکه لاس، سترګې، ژبه او غوږونه سستيږي او خواهش يې کم شي، د معصيت ( ګناه) طرفته يې ميلان کم شي، لکه چې ويل شوي ! کله چې نفس وږي  وي نو ټول اعضاء ماړه وي، يعنی هغوی ته د خپل کار رغبت نوي او کله چې نفس موړ وي نو ټول اعضاء وږي وي او د خپل کار طرفته يې رغبت ډير زيات وي، مثلا د سترګو کار ليدل دي، د لوږي په حالت کې د هيڅ شي د ليدلو رغبت نلري او کله چې خيټه ډکه شي نو سترګې بيا خپل کار په ډير رغبت سره کوي او د هر جائز او ناجائز شي د ليدلو خواهش کوي، نور اعضاء هم همداسې دي.
^ د روژې له وجهې زړه له کدوراتو څخه پاکيږي، ځکه چې د زړه کدورات د سترګو، ژبې او د نورو اعضاؤ او د فضولو کارونو له وجهې څخه وي، يعنی په ژبه باندې له ضرورت او حاجت نه سوا خبرې کول، په سترګو باندې غير جائز لور ته کتل، همدا شان د نورو اعضاؤ په غير ضروري او غير مقصود کارونو کې مشغوليدل د زړه د خفګان او د رنجش سبب کيږي او دا خبره بالکل ظاهره ده چې روژه دار له فضول خبرو او له بيکاره کارونو څخه بچ وي، ځکه خو يې زړه صاف او مطئمن وي.
# په روژه کې روژه دار له فقراؤ او مساکينو سره يو برابر او مشابه وي، يعنی کوم تکليف چې د لوږې له وجهې غريبان، فقراء او مساکين برداشت کوي روژه دار ته هم په روژه کې د همغه تکليف احساس وشي، دا احساس د هغو اولياؤ کرامو او عارفينو په ژوند کې هم تر سترګو کيږي کومو به چې د ډودۍ خوړلو په وخت کې دا دعائيه وئيله ( اللهم لاتواخذنی بحق الجائعين) اې الله ج مونږ د وګيو خلګو په حق باندې مه نيسه.
د حضرت يوسف عليه السلام په حق کې منقول دي، کله چې ټول ملک قحط سالي تر خپل سيوری لاندې راووست سره له دې چې له حضرت يوسف عليه السلام سره بې شميره غلی موجودی وی خو بيا هم هغه عليه السلام صرف له دې وجهې ډوډۍ په مړه خيټه نه خوړله چې چيرته وږي عوام يې له زړه څخه ونه وځي او په دې تکليف کې د ده عليه السلام له خپلو قحط وهليو عوامو سره مشابهت راشي.    

دوام لري

۱۳۹۰/۰۵/۰۶

معلومات اسلام(قسمت سوم)

معلومات اسلامي(قسمت سوم)
س.مهرزننده مهرنبوت درميان دوشانه رسول اكرم صلي الله عليه واله وصحبه وسلم كيست،ودرمهرنبوت چه نوشته شده بود؟
ج:رضوان جنت مهرنبوت را درميان دوشانه رسول اكرم صلي الله عليه واله وصحبه وسلم زده بود،ودرمهرنبوت نوشته شده بود« سِرْفَاَنْتَ مَنْصُوْرٌ » وبعضي گفته اندكه « مُحَمَّدُرَّسُوْلُ اللهِ » نوشته شده بود.
{خصائص نبوي.ص 16 – شرف مكالمه .ص 20}
س: بعدازرحلت رسول اكرم صلي الله عليه واله وصحبه وسلم مهرنبوت باقي بودوياختم شده بود؟
ج:حضرت اسمآء رضي الله تعالي عنهامي فرمايدكه بعدازوفات رسول اكرم (ص) مهرنبوت ختم شده بود،بنابرهمين من متيقن شدم كه رسول اكرم (ص) وفات شده است.
{خصائص نبوي.ص16}


س:درجنت ازدواج رسول اكرم صلي الله عليه واله وصحبه وسلم باكدام زنهاي دنياصورت ميگيرد؟
ج: درجنت ازدواج رسول اكرم (ص) باسه زن دنياصورت خواهدگرفت.
1.مريم بنت عمران.
2.آسيه زن فرعون.
3.كلثوم خواهرحضرت موسي عليه السلام.
{حاشيه جلالين.ج 2.ص327}



س: درآسمان نكاح كدام بي بي بارسول اكرم صلي الله عليه واله وصحبه وسلم صورت گرفته است؟
ج: نكاح بي بي زينب بنت جحش رضي الله تعالي عنها بارسول اكرم (ص) درآسمان صورت گرفته است.
{حاشيه جلالين.ص 355}



س: سينه رسول اكرم صلي الله عليه واله وصحبه وسلم چندمرتبه جراحي يعني پاره شده است، وبكدام علت جراحي شده است؟
ج: سينه مباركه رسول اكرم (ص) چهارمرتبه جراحي شده است.
1.درزمان طفوليت وقتيكه سه ساله بود.تاكه شوق ومحبت زمان طفوليت ازاوصلي الله عليه وسلم دوركرده شود.
2.درجنگل درعمرده سالگي تاكه قوت شهواني وغضب زمان جواني ازاوصلي الله عليه وسلم ختم شود.
3.درغارحراء هرگاه كه وقت رسيدن نبوت نزديك شدتاكه قوت برداشت كردن وحي وانواروبركات الله پاك دروي پيداشود،واين واقعه بنابراختلاف روايات يادررمضان ويادرماه ربيع الاول صورت گرفته است.
4.درشب معراج، تاكه قوت سيل كردن عالم ملكوت وعالم ارواح ومشاهده تجليات آن درسينه رسول اكرم(ص) پيداشود.
{اشرف المكالمه}

س: نام شمشيررسول اكرم صلي الله عليه واله وصحبه وسلم چه بود؟ . وبعدا بكدام شخص داده شده بود؟.
ج: نام شمشيررسول اكرم (ص) ذوالفقاربود ، وبعدا به حضرت علي كرم الله تعالي وجهه داده شده بود
{لامع الدراري}

س: رسول اكرم (ص) به چه مقدارآب وضوء وغسل ميكرد؟
ج: رسول اكرم (ص) به يك مدوضوء ميگرد به يك صاع آب غسل ميكرد.كه هرمدبرابر795 گرام و958 ملي گرام. وصاع برابرسه كيلوگرام و 150 گرام مي باشد.
{بخاري – ترمذي -  ابوداود}

س: رسول اكرم صلي الله عليه وسلم چندسال پس ازحضرت آدم عليه السلام پيداشده است؟.
ج: رسول اكرم صلي الله عليه واله وصحبه وسلم شصت هزارويك صدوپنجاه وپنج سال پس ازروسول اكرم صلي الله عليه وسلم به دنيا آمده است.
{اشرف المكالمه.ص 18}



                                                                                                                                 ادامه دارد

۱۳۹۰/۰۵/۰۴

محمد(ص) شاه شاهان است

محمدختم رســـل است شاهی شاهان
تاج لولاک بـرسرش محبوب سبحان

اشـــــرفِ کل انبیآء ومرسلین است
احمـــــداست نــورخداحبیب رحمن

گرنه می بودمحمدنیست بودجهان را
ازوجــــودش شدموجودزمینُ اسمان

رحمـــــةٌ اللعالمیــــــــن نورخداست
مــــذنبان راهست شفیـــع روزمیزان

دردوکـــــــونیــن بــررسول الله سلام
مــــــــــرسلان راافتـــخاردردوجهان

بادسلام لعل بــــرروحش صبح وشام
بـــــردرش ایستاده جمــــــــله سآئلان

دولورپه هكله نوي تحقيق(قسمت دوم)

ده ډيرلوړوَلْوَرْپنځم ٰافت
بل آفت ده ډيرولوردادي چي سړي په هيڅ صورت ده ښځي طلاق وركولوته زړه نه ښه كوي كه هرڅومره په طلاق كي هم فائدي اوګټي وي اودايقيني خبره ده چي ځني وقت ډيرغټ غټ مشكلات چي په جرګو اومركوباندي نه حل كيږي په طلاق باندي يه حل پوره ممكن وي.مثلاًكه په يوكوركي ده خاونداوميرمني ترمينځ اړيكي سمي نوي،پرښځي ظلم كيږي،اوياهم خاوندده خپلي ښځي سره جوړنوي؛اوهيڅ يوه لاره هم ددوي ترمابين په پخلاكولوكه مؤثره تمامه نشي.يواځني لاره چي دوي ده يوبل ده شره څخه خلاصوي هغه طلاق دي لكه خداي پاك چي فرمائي} وَاِن يَّتَفَرَّقَايُغْنِ اللهُ كُلاًًّمِّنْ سَعَتِهْ{ كه چيري دوي(خاونداوميرمن) سره جداسي خداي پاك به هريوددوي څخه مستغني اوبي پرواكي(ده هغه بله څخه ) په خپل فضل اومهرباني.خوطلاق هلته ممكن وي چي ولورده ښځي لږوي ؛ سړي ورباندي تاوانونه نوي كړي اوسړي وكولاي سي چي بيابل واده وكړي .اوكه ده ښځي ولورډيروي،سړِيْ خپل ټوله ژوندورباندي سوداكړي اوختم كړي وي اوياهم ده ولورده ډيروالي له وجه بل واده نشي كولاي نوبياپه هيڅ صورت كي خاوندطلاق وركولوته غاړه نه ايږدي،اودغه تريخ ژوندته پرجداي اوطلاق ترجيح وركوي،چي په نتيجه كي دواړي كورني ده ډيروبدوعواقبوسره لاس اوګريوان كيږي حتي په ځني مواردوكي خبره ترجنګ اوانسان وژني پوري رسيږي.آن تردي چي په ځينومواردوكي خاوندخپلي ښځي ته ده جنګجا ل په وقت ده خپلي ښځي سره اوياهم ده بل چاسره طلاق مغلظه وركړَيْ وِيْ تردي چي په خپلوسترګومي سړي ليدلي چي خپل ښځي ته يه په كلماسره طلاق وركړي دي خوبياهم برسيره پردي هم دغه ښځه په خپل كوركي ده ځانه سره ساتي؛جماع هم ورسره كوي اوخپل ميرمن ئي هم بولي. اوس كه ولورلږوِي امكان ډيرسته چي داسړي دي دغه ښځه پسي پريږدي اوبله نكاح دي وكړي.خوكه ولورډيروي لكه اوس نوكلااوحاشا.
ده ډيرلوړولورشپږم افت
بل آفت ده ډيرولوردادي چي په ډيرولورسره ده ښځي فطرتي اهميت اوانساني ارزش له منځه ځي ښځه په اسلام كي ډيرارزش لري اسلام ورته ټوله هغه حقوق چي ښځه ده هغواستعدادولري وركړيدي.حق ده مالكيت،حق ده ميراث،حق ده نكاح،حق ده اظهارده نظر.حق ده ښه تربيت ده خپل اولاد،حق ده نورمـال اوعادي ژوندپه خپلي كورني كي،حق ده استفادي ده ټولوموجوده اسبابواومادياتوڅخه كوم چي يه په كورني كي وجودولري،حق ده ځاني تعليم اوتربيه.اوداسي نور.........خوكله چي ښځه په ډيرولورباندي وركړل سي نوغالباده په ټولومستحقه حقوقوكي ده يونه بل ده ترپښولاندي كيدلواحتمال اوګمان ډيروي.حق ده مالكيت خوئي ځكه سلبيږي چي مـال ده ولورئي پلاراويانوراولياءځني واخلي اوهغي ته هيڅ ونډه پكښي نه وركوي.سره ددي چي ولوركلاحق ده ښځي دي چي پدي هكله وروسته په تفصيل باندي خبره كيږي.اوحق ده ميراث خوبيخي ده بيخه څخه خلګوهيركيړيدي اوښځي ته هيڅ برخه په ميراث كي نه وركول كيږي سره ددي چي ښځه هم لكه نارينه پوره اومشخصه برخه لري په ميراث كښي.اوداده ميراث ده نه وركولواصطلاح ځكه عامه سويده چي اوس خلګ خپله لوراوياخورچاته په دوستي نه وركوي بلكه ده يوحيوان غوندي يه ورباندي پلوري نوچي كله ښځه ده خپل كوره څخه وباسي نورنودي ښځي ته ده دغه كورده غړي اوپدي كوركي ده برخه مني په سترګه اوحيثيت نه كتل كيږي ځكه دوي خويه ښه ډبل ولورخوړلي نوره يه توربلاورپسي.اوحق ده نكاح خويه ځكه ده بيچارګي څخه غصب كړيوي چي دابيچاره ګي ده خپل نكاح په هكله هيڅ هم نسي ويلي حتي ده ويلواجازه هم نه وركوي.ځكه پلاراوياولي خويه سرمايه داره اوبډاسړي ته وركوي دپاره ده ډيرولورنوكچيري ښځي ته حق ده نكاح اوانتخاب وركړي شايدهغه ده بډاپرځاي ده يومسكين اوناداره سره نكاح كولوته ترجيح وركړي.چي دابياپلاراوياولي ته تاوان ځكه دي چي مسكين خو ولورنسي برابره ولي اوكه يه برابرهم كړي نوشايد نقدنوي اوډيره مده وقت ونيسي.اوحق ده اظهارده نظرئي ځكه ځني اخستي دي چي كچيري ښځه ده ځان په هكله كوم شي ووائي نودا وښځي ته عيب اوپيغورځكه دي چي په دوي كوخواصطلاح پرشريعت حاكمه وي اوددوي په فاسدي اصطلاح كي دا كارده غيرت اوميړاني خلاف وي نوهررقم چي وي ښځه به ده ولي غوښتني اوانتخاب ته غاړه ايږدي كه خوشحاله وي اوكه نه وي.سره ددي چي په شريعت كي هيڅوك ښځه ددي ده نظرپه خلاف ازداوج ته نسي مجبوره كولي لكه په هدايه كي چي راځي} وَلاَيَجُوْزُلِلْوَلِيِّ اِجْبَارُالْبِكْرِالْبَالِغَةِ عَلَي النِّكَاحِ.{ نه رواكيږي دپاره ده سرپرست(هغه كه پلاروي كه بل څوك وي) مجبوره كول ده بالغي پيغلي پرنكاح كولوباندي.اوخپل اولادښه ځكه نسي تربيت كولي چي ددي خواركي خپله شخصي ژوندنوي سم اوپه مختلفوروحي اورواني مريضويومبتلاوي نوپداسي حـال كي به څه رقم دي خواركي ته د خپل اولاد ښه تربيت اسانه كاروي.اوده نورماله ژوندڅخه خوځكه محرومه وي چي ددي ډيرولورخوداده خوسرګني وكورته دښمنه ګرځوليده نوده دښمن په كوركي به څرقم عادي ژوندتيركړي؟.اوپه كوركي په خلاسه پښه ده كورده سامانونوڅخه ځكه استفاده نسي كولي چي دي ته خوددي ده كورني غړي ده ډيرولورله كبله ده يوبدمرغي په سترګه ګوري نوبدمرغي ته كله څوك خپل يوشي پلاس وركوي.اوتعليم اوتربيه خويه ځكه صفروي چي يوخويه ده پلارده بي توجهي ده وجهي اوتنهاولورته په نظركولوسره ده پلارپه كوركي په وړوكتوب كي شي نوي زده كړي.نويوخوده ميړه په كوركي ترخپل نيمه كاراووهلي ټكولونه تيريږي اوبل كله يه چي اولاد وسي ده خپل اولادترپاللونه تيريږي.اوددي ډيروتاوانونوبرسيره دغه ډيرولوردي چي ښځي ته يه ده يوحيوان اومبيع حيثيت وركړي ددي پرځاي چي خلګ ده ښځي اخلاق،تعليم،اوښه عادات په نظركي ونيسي ده ولروولږوالي ته يه ګوري اوددي پرځاي چي ده انجلي اوهلك اولياء ده خپلواولادونودپاره ده ښه ژوندپه هكله مشوره سره وكړي ده ولورپركمية اواندازي داوي سره وهي.اوددي پرځاي چي ده انجلي ولي دي ده خپل اولاددپاره ده يوښه ده ژوندده ملګري پلټنه وكړي ده سرمايه داراوپيسووالاپسي ګرځي هغه كڅه هم غل،ناروا،اوليوني،ياكم عقل وي.
ده ډيرلوړولوراوهم ٰافت
پدي خاطرچي ده ډيرولورله وجه ځوان اوپيغله ژر واده نشي كولاي اوهرانسان هم خلقتاًكه نروي كه ښځه وي جنسي غريزه لري اودهغي ده ارضاء وپوره كولوته محتاجه هم وي،چي يواځني مشروع لارده جنسي ارضاء ده پوره كولولپاره واده كول دي،چي ښځه په خاوندباندي اوخاوندپه خپلي ميرمني باندي خپله جنسي ارضاء پوره كوي،خوچي كله ځوان اوپيغلي ته ژر واده ونسي نوهغوي دپاره ده پوره كولوده خپل جنسي ارضاء نوري ناروا اوغيرمشروع اومضري لاري لټوي،لكه ده ځوان اوپيغلي لخواده نوروبيګانه انجونواوهلكانوسره ناروا اړيكي نيول،همجنس بازي ته مخه كول،(يعني ده هلكانوده هلكانوڅخه استفاده كول اوده انجونوده انجونوڅخه استفاده كول) اوياهم ده ارضاء ده پوره كولودپاره استمنآء(موټ)وهل،اوياهم ده نورومصنوعي الاتوڅخه استفاده كول،اوياهم اعتيادته مخه كول.چي داټول كارونه نه تنهاداچي ناروااوحرام بلكه ده ډاكترانوپه عقيده سبب ده ايجاداوانتقـال ده ډيروجسمي اوجنسي وژنكوامراضودي لكه ايدز،سوزاك((Gonorrhoea نامردي(Impotence) جريان (Prostatorrhoea) سرعت انـزال (Prematur Ejaculation) ده تخم وركوالي (Aspermia) چي ددي ناروغي له وجه ده انسان اولاد هم نه كيږي. ده رحم جريان (Leucorhoea) ده مياشتني عادت په وخت كي درد (Dysmenoorrhoea) ده فـرج خارشت (Pruritus vulvae) دردناكه مقاربت (Dysparnia) ده دخول په وقت كي ويرونكي اوناڅاپي درد (Vaginismus).ده كارپوهانوپه نظرددي ټولونارواكارونوده بيخي وركولودپاره ترټولومؤثراومهم شي ژرواده كول دي خوژرواده كول هغه وخت ممكن وي چي ولورلږوي اوكه ولورډيروي هيڅ وخت ژرواده كولوته لاره نه اواريږي.نوداخبره معلومه سوه چي لوي عامل ده مخه كولوده ځوانانووه مخكنيوكارونوته ډيرولوردي.نوخداي پاك دي ټولومسلمانانوته توفيق وركړي چي ده ډيرولورده ايښوولوڅخه اورواجولوڅخه لاس واخلي.
                                                             ادامه دارد


۱۳۹۰/۰۵/۰۳

علمي ويناگاني

آيتونه
1.ووايه اي ربه ځماپوهنه اوعلم ځماډيركړه.(سوره طه)
2.ندي سره برابرهغه څوك چي پوهنه لري اوهغه چي پوهنه نلري.(سوره رمز)
3.لوړَوي خداي پاك ستاسوڅخه هغه خلګوته چي ايمان ئي راوړي اوهغه خلګوته چي پوهنه يه وركړي مرتبي.(سوره مجادله).
4.دبندګانوڅخه ده خداي هغه څوك دده څخه ويريږي چي خاونددپوهني وي.(سوره فاطر).
احاديث.
1.كوم چاته چي خداي ده ښيګړي ورپه برخه كړي نوهغه ته په دين كي پوهنه(علم) وركوي.(متفق عليه).
2.ده اسلام پيغمبروحضرت علي ته فرمائي :كچيري خداي پاك يوسړي ستاپلاس باندي پرلاري باندي سم كړي داوتاته ترسرواوښانوبهتره دي.(متفق عليه).
3.څوك چي پرلارده تحصيل ده پوهني اوعلم ولاړسي خداي پاك به وردته لاره دجنت آسانه كړي.(مسلم).
4.څوك چي په تحصيل كي ده علم اوپوهني ووځي،هغه سړي پلاره كي دخداي پاك وي ترڅوچي بيرته راځي.(ترمذي).
5.دنياسره دهغه شي چي پدي كښي دي دخداي پاك درحمت څخه ليري ده مګرښونكي(عالم) اوزدكونكي(محصل). (ترمذي).
6.فضيلت ده ښوونكي(عالم) پرعبادت كونكي داسي دي لكه فضيلت دڅوارلسمي ده سپوږمي پرنوروستورو.(ابوداؤد).
7.ملائكي دزدكونكي(طالب العلم) مخي ته خپل وزرږدي پخاطرسره دخوشحالي ددوي په هغه كارچي زدكونكي ئي كوي.(رسول اكرمr)
8.دښوونكي(عالم) لپاره ملائكي په آسمانوكي اوكبان په سندوكي استغفاراوبخښنه غواړي.(ابوداؤد).
9.علم اوپوهنه ثمره ده ايمان ده.
10.تاسوطلب دزدكړي اوعلم وكړي كڅه هم په چين كي وي.(رسول اكرمr.)
11.علم اوپوهنه خزاني دي اوكلياني ده هغوپوښتل دي. (رسول اكرمr).
12.تحصيل ده علم وكړي ځكه چي تعلم ئي نيكي ده اوطلب ئي عبادت دي.(معاذابن جبل).
13.علم ميراث ده انبياؤدي.(ابن عباس).
14.طلب دعلم اوزدكړي ډيرښه دي ترنفلي لمنځونو.(امام شافعي).
15.څوك چي طلب ده علم اوزدكړي كوي خداي پاك ده هغه درزق اوروزي ضامن دي.(رسول اكرمr).
16.څوك چي طلب ده علم كوي هغه داسي وي لكه چي ټوله ورځ ئي روژه وي اوټوله شپه تهجدكوي.(رسول اكرمr).
17.دچاچي پښي په لاركي دتحصيل دعلم په خاوروسي پرهغه جسداورحرام دي.(رسول اكرمr).
18.سليمان عليه السلام ته دعلم اوباچاهي په انتخاب كي اختياروركړه سوهغه علم انتخاب كي خداي پاك ورته علم اوپاچاهي دواړه وركړه.(رسول اكرم(r.
19.څوك چي په طلب كي دعلم وي،جنت به دده په طلب وي.ابن عمر.
20.طلب ده علم خرابونكي دمخكنيوګناهونودي.(رسول اكرمr).
21.ترټولوډيرپښيمانه په ورځ كي دقيامت هغه څوك وي چي په دنياكي ورته امكانات ده تحصيل دعلم برابرسي خودي تحصيل دعلم ونكړي.(ابن عساكر).
22.چاته چي په وړوكوالي كي تحصيل دعلم نوي كړي خوپه غټوالي كي يه شروع كي نوهركله چي دي مړشي مرګ بئي دشهادت وي.
23.څوك چي سره دمسكنته تحصيل دعلم وكي هغه به خاوندښه فهم اوزراكت سي.(أحمدبن حسين).
24.څوك چي په طلب كي دعلم ووځي پرهغه باندي ملائكي درودواي اوخداي پاك ئي په مال كي بركت ږدي.(رسول اكرمr).
25.يقيناًدهغه چادپاره به وقار،اطمينان،اودخالقه څخه ويره وي كوم چي طلب ده علم كوي.(مالك بن انس).
26.كه عالم طلب دعلم وكړي علم به ئي ډيرشي اوكه ناپوه طلب دعلم وكړي نوعلم به لاسته راوړي.(ابوالدرداء).
27.هيڅ عمل داعمالوڅخه دانسان ترهغه علم چي په ښه نيت وسي بهتره ندي.(سفيان ثوري).
28.طلب دعلم يوساعت بهتره دي چي نوړولودشپي،اوطلب دعلم يوه ورځ بهتره دي تردرومياشتوروژو.(ابن عباس).
29.چاته چي مرګ راسي پداسي حال كي چي دي په طلب كي دعلم وي نونبوي دده اودانبياؤترمابين مګريوه درجه.
30.طالب اوزدكونكي دعلم په مابين كي دجاهلانوداسي دي لكه ژوندي په مابين كي ده مړو.(انس بن مالك).
31.څوك چي دالله په لاري كي طلب دعلم كوي دهغه مثال دغازي په لاري كي دخداي پاك دي.(انس بن مالك).
دپوهانوخبري
32.ښوونه اوزدكړه دانساني فطرت تقاضااوثابت شوي حق دي.
33.ښوونه اوزدكړه دانساني شرافت اوكرامت ساتندوي اوضامن دي.
34.په ښوونه اوزدكړه دانسان څخه كامل،عارف،عالم،هراړخيزه خادم،داعي الي الخير،اودزرينواخلاقوخاوندجوړيږي.
35.ښوونه اوزدكړه ده ټوله بشردنيكمرغي،اوبريادپاره نه ستړي كيدونكي ضميراوقوي انرژي ښوونكي اوزدكونكي ته وركوي.
36.ښوونه اوزدكړه ده باسعادته،واقعي اورښتني ژوندامكانات برابروي.
37. اصلاح اوآبادي دځمكي په باران وي اواصلاح اوآبادي دانسانانوپه علم اوپوهنه وي.
38.څوك چي دخپل كوره څخه دعلم دپاره ووځي خداي پاك پرهغه خپل رحمتونه نازلوي.
39.علم اوپوهه انسان ته استقامت،اواعتماددنفس،نشاط اوخوشحالي وركوي.
40.علم خراب اوكنډواله ښارونه،كلي،اوكورونه ودانوي.
41.په علم باندي انسان ځان پيژني اوچي څوك ځان پيژني هغه جهان پيژني.
42.علم دمستقيمي اوبرابري لاري لارښوداوبيوونكي دي.
43.علم دشيطان اونفس په مقابل كي سپردي.
44.كچيري غواړي چي افسردګي ونلري نوعلم اوزدكړي ته مخه كي.
45.كچيري غواړي چي په خپل ژونددرته قناعت حاصل سي نودعلم اوزدكړي تحصيل ته ترهرشي مخكي مخه كي.
46.دماشومانوتعليم اوزدكړه دخاوندغضب ساكته وي.(رسول اكرمr)
47.علم حاصل كړي مخكي تردي چي سپين ږيري سي.حضرت عمر
48.علم عقل ته پرنفس غلبه وركوي.
49.پوهنه انسان دسيالانوسره سيال رځوي .
50.طلب دعلم دځان باوري اوخودكفائي يواځني لاره ده.
51.كڅوك ځان په علم سمبال كړي هغه به په هري آزمويني كي كامياب وي.
52.علم انسان ته حياء بخښي،حياء تقوي ډيروي،تقوي انسان خپل پروردګارته رسوي.
53.دعلم خونددټولوخوندونوسردي،خوهغه څوك ئي دركولاي سي چي عالم وي.
54.علم دانسان استعداد،اوكاري ظرفيت لوړوي.
55.علم انسان ته قوت ددرك اواستدلال وركوي.
56.علم دانسان اقتصادي اومالي اړتياپوره كوي.
57.علم انسان ته دنوروخلګوپه سترګوكي دعزت څخه ډك حيثيت وركوي.
58.ديني علوم دعصري علومودپاره دانسان ذهن اماده اوقوي كوي.
59.ديني علوم دانسان فكري تكنالوژي ته انكشاف وركوي.
60.ديني علوم اصل ومنشأدټولوعلومودي،بايدزدكړي تئي پوره پاملرنه وسي.

حقوق بشر

حقوق بشر
کافـــرانست درتضادبامسلمــــین
مؤمنانراصبح وشامست درکمین

مانمیــــدانیـــم نمیــــــدانیم چـرا؟
باتهلیـــــک جانِ ماکل مفســــدین

تــــــوپ وتانگ وتیارات کافران
کــــردویــــران افغانستان نازنین

کشتـــــن اسلام حقــوق بشراست
نــــزدجمله کافــــران وملحــدین

کشتـــن زنان واطفال ظالمانــــه
این حقوق بشرست ازهربی دین

دردست کفارقانــــونِ زشت مرا
این دیمــوکراسی بودازمجرمین

میگویدلعل کافران همه برآنست
نشایــــدآتم به دست مـــــؤمنین