۱۴۰۳/۰۶/۲۱

د بيان کولو آداب:(دويمه برخه)

ليکنه: مولوي نورالحق مظهري
علي بن محمد الجرجاني په خپل کتاب التعريفات کې د ادب په تعريف کې ليکي: الأدب عبارة عن معرفة ما يحترز به عن جميع أنواع الخطأ.(التعريفات:1/29) ژباړه: ادب د پېژندلو څخه د هغو شيانو عبارت دی چې انسان په هغه باندي د ټولو اقسامو څخه د خطا ساتل کېدلای شي.
زموږ هدف هم د آدابو څخه هغه شيان دي چې بيان کوونکی د بيان په برخه کې د خطاګانو او نيمګړتياوو څخه ورباندي ساتل کېدلای شي چې په لاندي ډول بيانيږي:
1 – اخلاص: تبلیغ کوونکی باید تر ټولو مخکې خپل نیت سم کړي او په پوره اخلاص بیان وکړي؛ په بیان کې اخلاص کول دوې مهمي ګټي لري: لومړی ګټه یې دا ده چې پر تبلیغ یې ثواب مرتب کیږي ځکه چې د اخلاص په درلودلو یې بیان د الله تعالی لپاره ګرځي چې طبعا الله تعالی ثواب ورته ورکوي، دویمه ګټه یې دا ده چې پر حاضرینو او مخاطبینو تأثیر کوي ځکه په بیان کې اخلاص د معنوي تأثیر پیدا کېدلو سبب جوړیږي چې ارومرو پر حاضرینو مثبته اغېزه کوي.
الله تعالی فرمایي: وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ...(قرآن، البینة: 5) ژباړه: دوی نه دي امر شوي مګر په دې باندي چې د الله تعالی عبادت وکړي په داسي حال کې چې خپل عبادت یواځي د الله لپاره وګرځوي، د باطل څخه حق ته مایل وشي.
رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمایی: إنما الأعمال بالنیات و إنما لکل امرئ ما نوی.(صحیح البخاری1:1/2) ژباړه: یقینا چې عملونه په نیتونو پوري اړه لري او د هر انسان لپاره هغه څه شته چې نیت یې کړی وي.
دا چې د الله  لپاره اخلاص او نصیحت څه شی دی په لاندي اثر کې یې ښه بیان کیږي:
عَنْ أَبِي ثُمَامَةَ ، قَالَ : قَالَ الْحَوَارِيُّونَ : يَا عِيسَى ، مَا الإِخْلاَصُ لِلَّهِ ؟ قَالَ : أَنْ يَعْمَلَ الرَّجُلُ الْعَمَلَ لاَ يُحِبُّ أَنْ يَحْمَدَهُ عَلَيْهِ أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ ، وَالْمُنَاصِحُ لِلَّهِ الَّذِي يَبْدَأُ بِحَقِّ اللهِ قَبْلَ حَقِّ النَّاسِ ، يُؤْثِرُ حَقَّ اللهِ عَلَى حَقِّ النَّاسِ ، وَإِذَا عُرِضَ أَمْرَانِ : أَحَدُهُمَا لِلدُّنْيَا ، وَالآخَرُ لِلآخِرَةِ ، بَدَأَ بِأَمْرِ الآخِرَةِ قَبْلَ أَمْرِ الدُّنْيَا.(مصنف إبن أبي شيبة35375 :13/194)
ژباړه: د ابي ثمامه څخه روايت دی چې حواريونو عيسی عليه السلام ته وويل: د الله لپاره اخلاص څشی دی؟ عيسی عليه السلام ورته وويل: د الله لپاره اخلاص دا دی چې يو څوک(ښه) کار کوي خو دا يې نه خوښيږي چې خلک یې ستاينه ورباندي وکړي او د الله لپاره نصيحت کوونکی هغه څوک دی چې د الله حق د خلکو د حق څخه مخکي شروع کوي، د الله حق ته د خلکو پر حق ترجيح ورکوي او چې کله دوه کارونه ورته پيدا شي چې يو د دنيا کار وي او بل د آخرت کار وي دی د آخرت کار د دنيا تر کار مخکي شروع کوي.

2 - د ريا، فسق او حسد څخه ځان ساتل: تبليغ کوونکی بايد د ريا، فسق او حسد څخه پاک وي، همداسي د ځان ښووني او تکبر څخه بېزاره وي او د انسانانو لپاره د خيرخواهۍ غوښتونکی وي.
د دې صفاتو درلودل ځکه مهم دې چې د دې صفاتو په درلودلو سره نه تنها دا چې د انسان تبليغ مؤثر تماميږي بلکې انسان د ښه مبلغ بېلګه جوړيږي او تبليغ ته يې خلک د غمخوارۍ او خيرخواهۍ په سترګه ګوري چې په نتيجه کې يې هره خبره د نورو انسانانو زړونو ته تېريږي او الله تعالی ډېر معنويات ورباندي مرتب کوي.
نوح عليه السلام خپل قوم ته فرمايي: أُبَلِّغُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّي وَأَنْصَحُ لَكُمْ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ.(قرآن، الأعراف62) ژباړه: زه تاسي ته د الله تعالی پيغامونه رسوم، نصيحت درته کوم او زه د الله تعالی له لوري په داسي شيانو پوهېږم چې تاسي نه په پوهېږی.
دا د الله تعالی اراده وه چې د نوح عليه السلام د قوم څخه ډېرو کسانو د ده تبليغ و نه منی کنه نو نوح عليه السلام خو په ډېر اخلاص او خيرخواهۍ سره تبليغ ورته کوی؛ چې د مبلغ مسئوليت هم دغه دی چې دی ځان ورته جوړ کړي که يې خلک خبره مني او که يې نه مني او که خلک ښه راغلاست ورته وايي او که يې نه ورته وايي ځکه د انسانانو هدايت د الله تعالی په قدرت کې دی انسان تنها په ښه طريقه د الله تعالی د پيغام په رسولو مکلف دی.
په حديث شريف کې راځي: الدين النصيحة.(صحيح مسلم 205: 1/53) يعني دين خيرخواهي ده؛ موږ هغه وخت خلکو ته دين د خيرخواهۍ تر عنوان لاندي رسولای شو چې د دين رسولو او تبليغ کولو مهمي لاري چاري او آداب زده کړو او بيا په چوکاټ کې خلکو ته سالم او اړين بيانونه وکړو.

3 – تأثير کوونکی بيان: بيان کوونکی بايد داسي بيان وکړي چې خلک ورڅخه متأثر شي او د دې کوښښ به کوي چې د ناستو کسانو تر زړونو پوري خپل وعظ او تبليغ ورسوي نه يواځي تر غوږونو پوري؛ لکه په حديث کې د ترمذي چې راځي: عرباض بن ساريه رضي الله عنه فرمايي: رسول الله صلی الله عليه وسلم د سهار د لمانځه وروسته موږ ته داسي جامع تبليغ وکړ چې په سبب يې د ناستو کسانو سترګي و بهېدلې او زړونه يې و وېرېدل.
د ناستو کسانو د سترګو څخه اوښکي ځکه بهېدلي او زړونه يې ځکه وېرېدلي چې رسول الله صلی الله عليه وسلم جامع او هراړخيز مؤثر بيان کړی دی او داسي بيان ارومرو پر ناستو کسانو تأثير کوي لکه په قرآن شريف کې چې الله تعالی فرمايي: وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ.[الذاريات55] ژباړه: وعظ وکړه يقينا چې وعظ مؤمنانو ته ګټه کوي؛ ابن جرير طبري رحمه الله د دې آيت په تفسير کې ليکي: يعني ای محمده هغو کسانو ته چې ته رالېږل شوی يې تبليغ وکړه يقينا چې تبليغ مؤمنانو ته ګټه کوي.
د تبليغ د ښه تأثير کولو لپاره يو سبب دا هم دی چې مبلغ د تبليغ په وخت کې په خپلو خبرو او ظاهري حرکاتو خلک داسي ځان ته متوجه کړي چې د ده د تبليغ تر تأثير لاندي راسي لکه جابر بن عبدالله رضي الله عنه چې د رسول الله صلی الله عليه وسلم د تبليغ کولو حالت داسي بيانوي:
ژباړه: کله چې به رسول الله صلی الله عليه وسلم خطبه ويل نو سترګي به يې سرې شوې، ږغ به يې لوړ شو او قهر به يې ډېر شو او داسي به ښکارېده لکه خلک چې د لښکر څخه وېروي او وايي: سهار پر تاسي حمله کوي او ماښام پر تاسي حمله کوي.(صحيح مسلم 2042: 3/11)
هدف د دې څخه دا دی چې د خبرو د ډول سره د مبلغ او بيان کوونکې ږغ بايد تغيير وکړي تر څو يې بيان د ناستو کسانو په ذائقه ښه ولګيږي.

۱۴۰۳/۰۶/۲۰

د بیان کولو آداب:(لومړی برخه)

ليکوال: مولوي نورالحق مظهري
تبليغ او بيان د دعوت هغه مهمه وسيله ده چې په مټ يې نيکي خبري تر نورو انسانانو رسيږي او په ټولنه کې د اصلاح لپاره کوټلي ګامونه پورته کيږي ځکه چې د دعوت په ذريعه د امر بالمعروف او نهي عن المنکر ارزښتناکه وظيفه تر سره کيږي کومه چې په اسلامي ټولنه کې هر فرد د توان او علم په اندازه ورباندي مکلف دی خو د دې لپاره چې تبليغ او بيان ښه مؤثر تمام شي مبلغ بايد په ډېر اخلاص سره تأثير کوونکی او د ريا څخه خالي بيان د ښه موضوع په انتخاب سره خلکو ته وړاندي کړي، او مخکې له مخکې پوره آماده ګۍ ونيسي تر څو په ښه اطمينان سره د کميت او وخت په لحاظ منځنی او متوسط بيان چې پر ښه عناصرو مشتمل وي خپلو عامو مخاطبينو ته ورسوي.

د هر کار کول هغه وخت ډېر مؤثر تماميږي چې اصول پکې مراعات شي او موجوده آدابو ته پاملرنه پکې وشي کنه نو نه تنها دا چې ګټه به ونلري ممکن ځيني وختونه تاوان هم وکړي؛ د اسلام د مبارک دين د ساتني او غځولو د څلورو مهمو لارو څخه يوه لاره دعوت دی چې د توان سره سم هر مسلمان فرد يې په اړه مسئوليت لري او د دعوت د مهمو طريقو څخه يوه طريقه بيان او تبليغ کول دي چې د رسول الله صلی الله عليه وسلم د زمانې څخه بيا تر اوسه د منبر له لاري خلکو ته رسيږي خو د دې لپاره چې بيان مؤثر تمام شي او ګټه  يې حس شي بايد هغه آداب په پام کې ونيول شي کوم چې د علماؤ لخوا د بيان لپاره وضع شوي دي تر څو وخت هم ضايع نشي او د بيان څخه چې کومه موخه لرو هغه هم په لاس راشي؛ په لاندي څېړنه کې به په ډاګه شي چې د بيان کولو لپاره اړين آداب کوم دي او څنګه يو بيان کوونکی پر آدابو مشتمل بيان کولای شي؟

د بیان پېژندنه
بیان په پښتو ژبه کې د مقولې، قول، وینا، وعظ، تقریر، خبری، سپړنه، تشریح کول او څرګندونی په معنی راځی؛ په عربی ژبه کې يې معادل موعظه ده چې په لغت کې د وېرونی، ترټنی، د خیر یادونی او په نیکو د وصیت کولو په معنی راځی او په اصطلاح کې قناعت کوونکو بیانونو او ګټورو عبرتونو ته ویل کیږی.(زاهد پښتو قاموس:1/121) ( العين، خليل بن أحمد الفراهيدي: 2 /228) (تفسير البيضاوي 3/426)

د بيان او دعوت تر منځ رابطه
بيان د دعوت يو مهمه لار ده چې په مټ يې ډېری وختونه خلک نيکو کارونو او کړنو ته رابلل کيږي؛ په آيت شريف کې راځي: ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ (125)
ژباړه: د خپل پروردګار لاري ته په حکمت او نيکه موعظه بلنه ورکړه او د دوی سره په داسي طريقه جګړه وکړه چې ښه وي، يقينا چې ستا پروردګار په هغه چا ښه خبر دی چې د ده د لاري څخه ګمراه وي او الله په لاره پيدا کوونکو ښه خبر دی.
په دې آيت کې الله تعالی رسول الله صلی الله عليه وسلم ته امر کوي چې د بيان او وعظ له لاري خلکو ته دعوت ورکړه چې دا خپله د دې ښکارندويي کوي چې بيان د دعوت سره تړلی او د هغه لپاره يوه مهمه لار ده.
د ډېرو احاديثو څخه داسي ښکاري چې رسول الله صلی الله عليه وسلم د بيان او وعظ له لاري مسلمانان تقوی او اطاعت ته رابلل؛ عرباض بن ساريه رضي الله عنه روايت کوي چې يوه ورځ د سهار د لمانځه وروسته رسول الله صلی الله عليه وسلم موږ ته داسي هراړخيز بيان وکړ چې له امله يې د خلکو د سترګو څخه اوښکي و بهېدلې او زړونه و وېرېدل.(سنن ترمذي 2676: 5/44)

آيا بيان مسلمانانو ته ګټه کوي؟
د دې پوښتنه جواب سل په سلو کې  مثبت دی ځکه چې د قرآن آيت دی: وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ (قرآن، الذاريات:55) ژباړه: تبليغ وکړه ځکه چې تبليغ کول مؤمنانو ته ګټه کوي. په تفسير طبري کې د دې آيت په تفسير کې راځي: ای محمده هغه کسانو ته چې ته لېږل شوی يې تبليغ وکړه ځکه چې تبليغ مؤمنانو ته ګټه کوي.(تفسير طبري:21/553)
تبليغ کول يو د هغو مسئوليتونو څخه دی چې الله تعالی انبياؤ ته ورکړي دي ځکه نو انبياء د تبليغ په کولو مکلف دي او اوس چې انبياء نشته د دوی ځای ناستي يعني علماء د تبليغ په کولو مکلف دي خو ګټه يې لکه په قرآن چې ثابته ده په تجربه او عادت هم ثابته ده.

۱۴۰۳/۰۵/۲۳

شل کلن اشغال، خپلواکي او زموږ مسئوليتونه:

ليکنه: مولوي نورالحق مظهري.
د شل کلن اشغال لنډ انځور:
کله چې په ۲۰۰۱ ميلادي کال کې امريکايانو د ټولو عقلي او نړيوالو اصولو او نورمونو پر خلاف پر افغانستان نظامي يرغل وکړ او د يو څو نا اهلو غولېدلو انسانانو په ملتيا يې اسلامي نظام ړنګ او هيواد يې اشغال کړ د هماغه ورځي څخه پر هيواد د هراړخيزي تباهۍ او بربادۍ دروازې را خلاصي شوې.
د يرغل په پيل کې يې د هيواد ډېری عام المنفعه ځايونه، ټول رادارونه، طيارې او چورلکي، لويي وسلې او هوايي ډګرونه بمبار کړه چې تقريبا ټول شيان يې له کاره و ايستل او د اسلامي امارت د مجاهدينو سره يې د څه مدې په جګړه کې زموږ ډېر بې ګناه افغانان شهيدان کړه.
کله چې د افغانانو لخوا د مرحوم اميرالمؤمنين ملا محمد عمر مجاهد رحمه الله په رهبرۍ د دوی پر ضد سپېڅلی جهاد پيل شو د هماغه ورځي څخه بيا د دوی تر ماتي پوري يې داسي ظلمونه وکړه چې په تاريخ کې يې ساری نه وو تېر شوی؛ پوره پوره کلي يې بمبار کړه، ودونه او جنازې يې بمبار کړې، بې ګناه خلک يې بمبار کړه او آن تر دې چې تر ټولو غټ د بمونو مور يې هم پر هيواد وکارول.
د مځکي پر مخ يې د خپلو لاسپوڅو په ملتيا پر مظلومو افغانانو باندي اور بل کړ، چاپې يې ووهلې، په زرهاوو کلي يې وران کړه او په لکهاوو مظلوم افغانان يې شهيدان، کونډي، يتيمان او ژوبل کړه او که جزئياتو ته ولاړ شو نو ويلای شو چې د هر افغان کور ته يې بې شمېره غمونه راوړه.
امريکايانو او د هغوی ملګرو هيوادونو د نظامي جګړې تر څنګ خپله فکري او فرهنګي جګړه هم ښه په توندۍ سره جاري ساتلې وه چې د افغانانو د ګمراه کولو لپاره يې خپل ټول امکانات په کار باندي واچول؛ ډېر ټلويزيونونه، راډيوګاني، مجلې، ورځپاڼي، ويب پاڼي او په سوشل ميډيا کي پاڼي يې د افغانانو د ګمراه کولو لپاره پر لاره کړې چې په زرهاوو منحرف او ګمراه انسانان يې  د افغانانو د بې لاري کولو لپاره پکښې وګمارل چې په منظم ډول به يې د ګڼو لارو څخه د اسلام او افغاني کلتور پر ضد نشرات کول؛ آن تر دې چې په ځينو ځايونو کې يې د منسوخ کتاب انجيل نسخې هم پر خلکو ووېشلې؛ لنډه دا چې پر افغانانو يې د هري خوا څخه د ارتداد، انحراف او ګمراه کېدلو کړکۍ را خلاصي کړې.
د بلي خوا يې پر افغانانو د سيکولر نظام حاکم کولو لپاره کار پيل کړ؛ غولوونکي ټاکني يې شروع کړې، د بهر څخه روزل شوي سيکولران يې هيواد ته را واستول، زاړه کمونستان او د چوکيو شوقيان يې د غلامۍ پر پښو ودرول، د خپلي خوښي نظام جوړولو په موخه يې ميلياردونه ډالر افغانستان ته راولېږل او په دې ګمان چې افغانستان به زما لپاره د هضمولو ښه غوړه ګوله وي ګڼ شمېر غربي مؤسسات يې په مختلفو نومونو افغانستان ته راواستول تر څو افغانستان خپله مستعمره وګرځوي او له لاري يې پر ټولي آسيا حکومت وکړي.
خو د وړاندوينو، اټکلنو، تخمين او عادت پر خلاف الله تعالی د دې فيصله کړېوه چې امريکايان به د افغان مجاهدينو په لاس ماتي خوري او د مرحوم ملا محمد عمر مجاهد رحمه الله په وينا د ليست د سر څخه به و پای ته راځي چې همداسي وشوه او د ډېري نظامي، سياسي، فکري او فرهنګي مبارزې وروسته په ۱۴۰۰ لمريز کال کي د زمري(اسد) پر ۲۴ د افغانو سرتيرو مجاهدینو په وړاندي مات شول او ګران افغانستان د دوی د چټل او پليت نيواک څخه خلاص شو.(ولله الحمد والمنة)

د اشغال زېږنده:
د شل کلن اشغال په وخت کې لاندي شیان را پیدا شوه:
۱ – فکري او سياسي انحراف.
۲- فحشاء او بې حيايي.
۳ – آزاد بازار او سود خوري.
۴ – قومي او اقليمي ترپګني.
۵ – فاسده او مبتذله ميډيا.
۶ – سکولاريزم او بۍ ديني.
۷ – اخلاقي او اداري فساد.
۸ – د غربي دودونو ترويج.
۹ – د علماؤ او ديني مخورو بې احترامي.
۱۰ – مقدساتو او ديني شعائرو ته سپکاوی.
۱۱ – شرعي او ديني علوم بې اعتباره کول.
۱۲ – ماده پرستي.
۱۳ – د بيان د آزادۍ په نوم بدګويي.
۱۴ – په ټلويزيونونو کې د ښځو رقص او په راډيوګانو د ښځو زمزمې.
۱۵ – په ټلويزيونونو کې کفري سريالونه او په راډيو ګانو کې فسقي تمثيلونه او ډرامې.
۱۶ – د ځينو بې لاري انسانانو په ذريعه د دين تحريف.
۱۷ – د ښځو او نارينه وو ترمنځ فاسد مساوات.
۱۸ – د مدني فعالانو په نوم غربيانو ته جاسوسي او مزدوري.
۱۹ – د خانه امن په نوم فحاش خانې.
۲۰- د خانه ملت او جرګې په نوم د بدماشانو باندونه.
۲۱ – د 01 ،02 ،03 ،04 په نوم لښخوران.
۲۲ – د اربکيانو په نوم غله او لوټماران.
۲۳ – او داسي نور......

د اوسني نظام او خلکو مسئوليت:
د اشغال څخه را پیدا شوي شیان ځيني د اشغال په وخت کې د مجاهدينو د جهاد او په ښارونو کې د حقاني علماو او ويښو مسلمانانو د مبارزې په نتيجه کې له منځه ولاړه او ځيني يې د امريکايانو د وتلو او جمهوريت د ورانېدلو سره سم ختم شوه خو ځيني به ممکن تر ډېره وخته پوري په فکري لحاظ پاتي وي؛ بناءً زموږ د ټولو دا مسئوليت دی چې لکه امريکايان چې مو په ګډه مبارزه د هيواد څخه و ايستل امريکائيتوب هم په ګډه مبارزه د هيواد څخه ورک کړو او د خپل اوسني حاکم نظام سره په مرسته په ډېره حوصله او منظم پلان په هر ډګر کې د اسلامي حاکميت پوره سمبالښت او اسلامي فکر لپاره کار وکړو.

د شکر آداء کول:
دا يقيني خبره ده چې د امريکايانو په ماتي کې پر افغانانو الله تعالی ډېر احسان وکړ او دا د الله تعالی فضل وو چي دومره لوی زبرځواک يې د کمزورو افغانانو په لاس مات کړ ځکه نو موږ بايد پر دو شيانو ډېر د الله تعالی شکر آداء کړو: لومړی د امريکايانو پر ماتي دويم د اسلامي نظام پر حاکميت؛ ځکه د امريکايانو د ماتي څخه مخکي افغانانو دوې نوري امپراطورۍ هم ماتي کړيدي خو وروسته يې اسلامي حاکميت نه دی راغلی نو لکه د امريکايانو په ماتي کې چې مو د الله تعالی څخه نصرت غوښتی د دې نظام پر قوي کېدلو، خوندي پاته کېدلو او پوره سمبالېدلو هم د الله تعالی څخه توفيق وغواړو او د هر پر مختګ سره الله تعالی له ياده و نه باسو او د لاندي شيانو عملي کول د ځان دنده وبولو:
۱ – د تکبر، غرور او ځان ځانۍ څخه ځان وساتو او هر څه د الله تعالی د توفيق نتيجه وبولو.
۲ - د خپلو مشرانو اطاعت وکړو او نور خلک يې  اطاعت ته را وبولو.
۳ – په وظيفو او مسئوليتونو کې د درغلۍ، خيانت او غفلت څخه ځان وساتو او د وطن په خدمت کې تر خپل توان ډېر کار وکړو.
۴ – د هيوادوالو تر منځ هيڅ ډول تبعيض او ترپګنۍ ته اجازه ورنکړو او کوښښ وکړو چې ټول هيوادوال د اسلام او افغان پر نوم سره راټول شي.
۵ – د هيواد او هيوادوالو په ګټه په لاس راغلي فرصتونه له لاسه ورنګړو او ټولو هيوادوالو ته په هيواد کې د مصروف کېدلو زمينه برابره کړو.
۶ – په فکري او فرهنګي برخو کې دومره فعال او چټک کار وکړو چي دښمنان دوستان کړو او دوستان نور هم ځان ته نژدې کړو.
۷ – په نظامي، سياسي، اقتصادي، تعليمي او اصلاحي برخو کي د داسي ميکانيزم له مخي کار وکړو چې په پنځه واړو کې د خپلواکۍ تر څنګ نوي نوښتونه ولرو او په يادو برخو کي د نړۍ په کچه پوره تکامل ته ورسيږو.
۸ – پر رجال جوړوني او ملت جوړوني داسي تمرکز وکړو چې هري برخي ته مسلکي کسان وروزو او د نظام او ملت تر منځ د واټن پيدا کېدلو مخه ونيول شي. 
۹ – د سالمي حکومتولۍ په جوړولو سره ټولو هيوادوالو ته د اړتيا سره سم په هر اړخيز ډول اړين خدمتونه عرضه کړو.

د خپلواکۍ درېيمه کليزه مو مبارک شه!

د اسد ۲۴ د امريکايي اشغال څخه د هيواد د خپلواکي ورځ دې ټولو افغانانو ته مبارک وي.

په دې ورځ د انګليس او روس غوندي امريکايانو هم په ګران هيواد افغانستان کې ماتي وخوړله او د ټولو باورونو خلاف غربي بلاک د خپلو ټولو پلويانو سره په تاريخي شرمونو وشرمېدی.

د اسد ۲۴ د خپلواکۍ لاس ته راوړل په هيواد کې د شل کلني مبارزې د شهيدانو د شهادت، د مجاهدينو د قربانۍ، د فکري او فرهنګي مبارزينو د مبارزې او د افغان ولس د زغم او حوصلې ثمره او نتيجه ده.

الله تعالی دې موږ ته توفيق راکړي چې د الله تعالی شکر آداء کړو، د خپلو مجاهدينو او مبارزينو څخه مننه وکړو او د مسلمان ولس قدر وکړو؛ په دې بايد ځانونه پوه کړو چې حاکم نظام د الله تعالی ستر نعمت او احسان دی موږ يې بايد په ارزښت ځانونه پوه کړو او تل يې د سمبالښت و بقاء لپاره د مسئولينو سره په ګډه کار وکړو.

هوکې؛ د امريکايي اشغال په وړاندي د افغانانو يووالي او اتحاد د مجاهدينو د بريا سره ډېره مرسته وکړه، اوس چې الله تعالی ښه مقتدر او مهربانه نظام راکړی ټول افغانان بايد په پوره اتفاق او يووالي د نظام سره په همږغۍ د هيواد د جوړولو لپاره کار وکړو او ځانونه په هره برخه کې خودکفا کړو.
مولوي نورالحق مظهري

۱۴۰۳/۰۵/۲۰

د اسد ۲۴ د نيکمرغۍ ورځ:

د اسد۲۴د مؤمنانو د بريا او کفارو د ماتي ورځ ده، په دې ورځ د اهل ايمان د ايماني جذبې د بريا څرک د آسيا په لوړو څوکو کې و پړکېدی او د اهل باطل د طغيان او سرکښۍ متمرد سر را ټيټ او د غرور دبدبه يې په نړۍ کي نسکوره شوه، په دې ورځ کې ايمان د کفر څخه او خپلواکۍ د اشغال څخه د مبارزې ميدان وګټی، په دې ورځ کې د ملحدينو هغه خوبونه په اوبو لاهو شوه چې د افغانستان په اړه به يې ليدل او غوښتل يې افغانستان د دیموکراسۍ ځالګې جوړه کړي او د دې پر عکس د هغو مؤمنانو د هيلو غوټۍ ګل شوې چې د لسيزو را پدې خوا يې په افغانستان کې د اسلامي نظام د حاکميت لپاره مبارزه کول، په دې ورځ کې د مرحوم اميرالمؤمنين ملا محمد عمر مجاهد رحمه الله هغه وړاندوينه په واقعيت بدله شوه چې د امريکايي اشغال په پيل کې يې کړېوه او ويل يې: يوه ورځ به آمريکا د ليست د سر څخه و پای ته را شوه کيږي.

هوکې؛ همداسي وسوه آمريکا خپل نظامي او سياسي ارزښت له لاسه ورکړ او په نړۍ کي يې هغه هيبت ختم شو چې يو وخت به يې خلک د نوم په اورېدلو لا وېرېدل او هغه باورونه درواغ وختل چې آمريکا ګرسره ماتي نه خوري بلکې ماتي يې وخوړل او په سپينه ورځ مجاهدين د کابل ښار ته په همدې ورځ داخل شوه؛ هغه صحنه چې یو وخت يې هيچا وړاندوينه نه شوه کولای او هیچا داسی فکر نه کوی چې يوه ورځ به طالبان کابل ته فاتحين داخليږي.

د اسد24 د افغانانو لپاره د تاریخي وياړونو د اعادې او په ۲۱ پېړۍ کې د زرين تاريخ د پيل ورځ ده په دې ورځ کې افغانانو د خپل هيواد پلازميني د جمهوريت د بلا څخه خلاص کړ او په الهي شرعي نظام يې ښايسته کړ هغه نظام چې نه تنها سالمه انسانان بلکې نور ژوي يې هم خوښوي او په سايه کې يې هرڅوک بلکې هر شی آزاد ژوند کولای شي.

دا ورځ دي ټولو ته مبارک وي او الله تعالی دي موږ ټولو ته توفيق راکړي چې ګټلې خپلواکي او راغلی اسلامي نظام په سمه توګه وساتو او د پوره سمبالولو او دوام لپاره يې مناسب او کوټلي ګامونه واخلو.

د خپلواکۍ ګټل سخت کار دی خو ساتل او غځول يې تر هغه لا سخت دی ځکه نو ټول افغانان بايد په ډېري هوښیارۍ او حوصله مندۍ سره بېله کوم تبعيضه په اتفاق او اتحاد سره د هيواد د ترقۍ او هيوادوالو د هوسايني لپاره کار وکړي او د دې راغلي اسلامي نظام سره په هره برخه کې پوره مرسته او کومک وکړي.

د دې تر څنګ چي موږ به خپل تېر ژوند او په ژوند کې کارنامې نه هېروو د تېر ژوند څخه به عبرت او تجربې هم حاصلوو او ټوله به په ګډه د دې لپاره کار کوو چي بيا ځلي زموږ هيواد د پرديو د يرغل هدف و نه ګرځي، زموږ افغانان د پرديو لخوا ښکار نشي، په هيواد کې د ننه نظام او ولس د ننګونو سره مخامخ نشي، د نظام او ولس تر مينځ واټن پيدا نشي، افغانان پر مشترکاتو سره راټول شي، ځان ځانۍ او تفردات ختم شي، ژبني، قومي او سمتي تبعيضونه را ژوندي نشي او ټول ولس د خپلو مسئولينو او مشرانو تر څنګ ګران هيواد افغانستان په پاتي شوي رغنيزي سيالۍ کي د نړۍ په کچه مخ ته کړي او د سيالانو سيال يې وګرځوي.
مولوي نورالحق مظهري

۱۴۰۳/۰۵/۱۶

د بيان او تبليغ آداب:(۱۰)

بيان بايد ښه ترتيب شي او عناصر ورته وټاکل شي چې لومړی برخه يې بايد مقدمه وي چې پر ثناء، درود، آيت، حديث او مقدماتي خبرو مشتمله وي وروسته اصل بيان وي چې ټاکلې موضوع پکې تشريح کيږي البته د موضوع په تشريح کې د آيتونو، احاديثو، متلونو، شعرونو او قيصو څخه استفاده کېدلای شي چې  موضوع هم مستنده راځي او هم خوندوره.
د موضوع په بيان کې بايد ډېر دقت وشي تر څو بې ربطه خبري پکې ګډي نشي او د موضوع څخه وتل رانشي؛ د دې کار لپاره پوره آماده ګي او پر موضوع تمرکز ډېر مهم دي ځکه که آماده ګي ونلري خبري به يې هيري شي او که تمرکز ونلري خبري به ورڅخه ګډوډي شي.
د موضوع د تشريح وروسته بايد بيان په خاتمه باندي پای ته ورسيږي چې د ټول بيان نتيجه او پايله پکې ذکر شي او د ټولو خبرو لنډيز په جامعو الفاظو خلکو ته واورول شي.
مولوي نورالحق مظهري

د بیان او تبلیغ آداب:(۹)

د بیان بل ادب دا دی چې بیان کوونکی به د خبرو کولو په وخت کې بې ځایه حرکات نه کوی او دې خوا هغی خوا ته به بې اړتیا اشارې نه کوی مګر دا چې د خلکو د پوهنی لپاره په لاسونو او سر اشاره وکړی چې داسی اشارې خپله رسول الله صلی الله علیه وسلم هم کړی دی لکه په احادیثو کې چې راځی:
عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ : الْمُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِ كَالْبُنْيَانِ يَشُدُّ بَعْضُهُ بَعْضًا ثُمَّ شَبَّكَ بَيْنَ أَصَابِعِهِ.[صحیح البخاری۶۰۲۶]
ژباړه: رسول الله صلی الله علیه وسلم وفرمایل: مسلمان د مسلمان لپاره داسی دی لکه 
ودانۍ چې ځینی یې ځینی نوره ټینګوی بیا یې خپلی ګوتی سره جار کړلې.
دلته رسول الله صلی الله علیه وسلم د خلکو د ښه پوهنی لپاره ګوتی سره جار کړی او دوی ته یې عملا د مسلمانانو تر منځ د نسبت بیان کړی دی.
د بخاری شریف په حدیث کې راځی: عبدالله ابن عباس رضی الله عنه فرمایی: رسول الله صلی الله علیه وسلم موږ د لوی اختر په ورځ خطبه وویل؛ بیا یې د رسول الله صلی الله علیه وسلم خبری را اخیستی او فرمایی: وروسته رسول الله صلی الله علیه وسلم خپل سر آسمان ته پورته کړ او ویې فرمایل: ای الله آیا ما ستا پیغام ورسوی؟[صحیح البخاری۱۷۳۹]
بیان کوونکی کولای شی چې د خلکو د پوهنی لپاره او یا د دې لپاره چې د خلکو پام ورته واوړی په خپلی ګوتی اشاره وکړی خو د ډېرو اشارو څخه به ډډه کوی لکه چې د سیخ او سیده درېدلو څخه باید ډډه وکړی.
مولوي نورالحق مظهري

۱۴۰۳/۰۵/۱۳

د دين په ټولو شعبو کې د يو بل سره مرسته وکړئ:

د اسلام مبارک دين د څلورو شعبو له لاري ساتل شوی او پرمختګ يې کړی دی؛ د دعوت او تبليغ له  لاري، د جهاد او قتال له لاري، د تعليم او تدريس له لاري او د تزکيې او تصوف له لاري.

په اسلام کې داسي وېش ندی راغلی چې څوک به يوه طريقه چلوي او بل څوک به بله طريقه چلوي بلکې په څلور واړو کې خدمت د هر مسلمان دنده او وظيفه ده لکه پخوانيو خلکو ته چې الله تعالی داسي قوت ورکړی وو چې څلور واړه طريقې به يې هم مهاله پرمخ بيولې خو زموږ د زمانې خلک چې ضعيف شوي او په يوه يا دوو  طريقو کې خدمت کوي د نورو طريقو د لارويانو سره بايد مرسته وکړي.

که څوک د جهاد لاره غوره کوي بايد د مبلغ، مدرس او متصوف سره هم مرسته وکړي، که څوک د تبليغ پر مسير روانيږي بايد د مدرس، مجاهد او متصوف سره هم مرسته وکړي، که څوک د تدريس وظيفه انتخابوي بايد د مجاهد، مبلغ او متصوف سره هم مرسته وکړي او که څوک تزکيې او تصوف ته مخه کوي بايد د مدرس، مجاهد او مبلغ سره هم مرسته وکړي.

دا د اسلام اعجاز دی چې د پرمختګ  لپاره يې الله تعالی دومره ډېري لاري پيدا کړي دي که غواړو چې په رښتيا د خپل دين لپاره خدمت وکړو ارومرو بايد د يو بل سره مرسته وکړو او د يو بل د کار مخنيوي او پر يو بل باندي نيوکې ونکړو.

دا به زموږ لپاره لوی زيان وي چې يوه طريقه انتخاب کړو او پر نورو طريقو رد وکړو يا يې خدمت ته خنډ واچوو.
مولوي نورالحق مظهري

د بيان او تبليغ آداب:(۸)

د بيان او تبليغ بل ادب دا دی چې بيان بايد په ډېره کچه ونشي بلکې د اړتيا سره سم او د خلکو د غوښتني په اندازه وشي؛ د عبدالله ابن عباس رضي الله عنه فرمايي: حَدِّثِ النَّاسَ كُلَّ جُمُعَةٍ مَرَّةً فَإِنْ أَبَيْتَ فَمَرَّتَيْنِ فَإِنَّ أَكْثَرْتَ فَثَلاَثَ مِرَارٍ ، وَلاَ تُمِلَّ النَّاسَ هَذَا الْقُرْآنَ.[صحيح البخاري ۶۳۳۷]
ژباړه: خلکو ته هر جمعه خبري وکړه که دي ډډه کول نو دوه ځلي يې وکړه، که دي ډېري کولې نو درې ځلي يې وکړه او خلک د قرآن څخه مه ستړي کوه.
عبدالله ابن مسعود رضي الله خلکو ته په هرو پنځو ورځو کې بيان کوی د دې لپاره چې خلک ستړي نشي لکه په حديث کې چې راځي:
عَنْ أَبِي وَائِلٍ قَالَ كَانَ عَبْدُ اللهِ يُذَكِّرُ النَّاسَ فِي كُلِّ خَمِيسٍ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ لَوَدِدْتُ أَنَّكَ ذَكَّرْتَنَا كُلَّ يَوْمٍ قَالَ أَمَا إِنَّهُ يَمْنَعُنِي مِنْ ذَلِكَ أَنِّي أَكْرَهُ أَنْ أُمِلَّكُمْ وَإِنِّي أَتَخَوَّلُكُمْ بِالْمَوْعِظَةِ كَمَا كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يَتَخَوَّلُنَا بِهَا مَخَافَةَ السَّآمَةِ عَلَيْنَا.[صحيح البخاري۷۰]
ژباړه: د ابي وائل څخه روايت دی چې عبدالله ابن مسعود رضي الله عنه خلکو ته په هرو پنځو ورځو کې بيان کوی، يو کس ورته وويل: ای ابو عبدالله کاشکې دي هره ورځ موږ ته بيان کولای! عبدالله ابن مسعود ورته وويل: ما نه منعه کوي مګر دا چې زه وېرېږم چې تاسي به ستړي شی او زه په بيان کې داسي ستاسي مراعات کوم لکه رسول الله صلی الله عليه وسلم چې زموږ مراعات کوی له دې وېري چې موږ ستړي نه شو.
د رسول الله صلی الله عليه وسلم او د ده د اصحابو عادت ته په کتو هر بيان کوونکی بايد خلکو ته ډېر بيان ونکړي تر څو خلک ستړي نشي او د بيان څخه يې زړه بد نشي.
د ډېر بيان کولو بل تاوان دا دی چې خبري په خلکو کې بې تأثيره کيږي ځکه د ستړيا سره دا لازمه ده چې خبري دي په خلکو کې عادي شي او خپل ارزښت دې له لاسه ورکړي او د دې پر عکس که خبري لږ وي خلک به ارومرو خبرو ته تږي وي او په ډېري لېوالتيا سره به يې اوري.
مولوي نورالحق مظهري

د بيان او تبليغ آداب:(۷)

بل ادب د بيان دا دی چې بيان بايد په ښه آرامۍ او اطمينان سره وشي په دې معنی سره چې د بيان په کولو کې د چټکۍ او تيزۍ څخه کار وانخستل شي، ځکه تيز بيان د خلکو په ذهنونو کې ځای نه نيسي او هيڅ نشي ورڅخه زده کولای لکه عائشه رضي الله عنها چې د رسول الله صلی الله عليه وسلم د بيان په اړه فرمايي:
عَنْ عَائِشَةَ رَضِىَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ : كَانَ النَّبِىُّ -صلى الله عليه وسلم- لاَ يَسْرُدُ الْكَلاَمَ كَسَرْدِكُمْ هَذَا وَلَكِنْ كَانَ إِذَا تَكَلَّمَ تَكَلَّمَ فَصْلاً يُبَيِّنُهُ يَحْفَظُهُ كُلُّ مَنْ سَمِعَهُ.[السنن الکبري للبيهقي۵۹۶۸]
ژباړه: عايشه رضي الله عنه وايي: رسول الله صلی الله عليه وسلم به خبري په ډېر تلوار نه کولې لکه تاسي يې چې کوی بلکې هغه به چې کله خبري کولې نو جدا جدا به يې کولې او هر اورېدونکې به يادولې.
په تيز بيان باندي نه تنها دا چې خلک سم نه پوهيږي بلکې د تبليغ کوونکي څخه هم ډېري خبري پاتيږي او ممکن ډېري داسي خبري چې دی يې د کولو اراده ولري ورڅخه پاتي شي چي په نتيجه کې به د ځان او خلکو وخت هم ضايع کړي او د ښه بيان څخه به هم خلک محروم کړي ځکه که دی سم بيان وکړي خلک به ورڅخه استفاده وکړي او که دی سم بيان نشي کولای بل څوک به يې وکړي. 
مولوي نورالحق مظهري

۱۴۰۳/۰۵/۱۰

د غمرازۍ پيغام:

په ډېري خواشينۍ سره مو خبر تر لاسه کړ چې د حماس مجاهدينو سياسي رهبر اسماعيل هنية د ايران په زړه تهران ولايت کې د غاصبو اسرائيلو لخوا په شهادت رسېدلی.
انا لله و انا اليه راجعون.

که څه هم د نوموړي وژل کېدل اسلامي نړۍ او فلسطين ته لويه ضايعه ده خو زه مطمئن يم چې د نوموړي په شهادت به جهادي بهير ټکنی نشي، د جهاد معنوي بڼ به نور هم سيراب شي او الله تعالی به د داسي کسانو د شهادت په برکت قدس د يهودانو څخه آزاد کړي.

صهيونستي ځناورن او د دوی همفکران بايد سر خلاص کړي چې د مشرانو په شهادت هيڅ وخت جهادي حرکتونه د جهاد تر داعيې نه تېريږي او هيڅ وخت به د ظالمو اسرائيلو په وړاندي د مبارزې څخه په شا نشي.

مسلمانان بايد را ويښ شي او د دې پيښې څخه درس واخلي چې څنګه اسرائيل په دې کار باندي و توانېدل او ولي يې مسلمانان په غچ اخيستلو کې ناتوانه دي؟
مولوي نورالحق مظهري

۱۴۰۳/۰۵/۰۸

د بيان او تبليغ آداب:(۶)

شپږم ادب د بيان دا دی چې بيان بايد نه ډېر اوږد وي او نه هم ډېر لنډ وي بلکې منځنی او متوسط وي لکه صحابه چې د رسول الله صلی الله عليه وسلم د بيان قيصه همداسي کوي:
عَنْ جَابِرِ بْنِ سَمُرَةَ قَالَ كُنْتُ أُصَلِّى مَعَ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- فَكَانَتْ صَلاَتُهُ قَصْدًا وَخُطْبَتُهُ قَصْدًا.[صحيح مسلم ۲۰۴۰]
ژباړه: جابر بن سمره رضي الله عنه فرمايي: ما د رسول الله صلی الله عليه وسلم سره لمونځ کاوه نو لمونځ به يې هم منځنی وو او خطبه به يې هم منځنۍ وه.
همدغه روايت په ابوداود کې راغلی دی چې رسول الله صلی الله عليه وسلم به څو آيتونه تلاوت کړه او خلکو ته به يې بيان وکړ.[سنن ابي داود ۱۱۰۳]. يعني د څو محدودو آيتونو په لوستلو سره به يې بسنه کوله.
د متوسط بيان ګټه دا وي چې خلک نه ستړي کيږي او په تفهيم کې يې پر خلکو بوج نه راځي بلکې په ښه آرامۍ سره يې هر څوک اوري او ښه يې زده کوي.
مولوي نورالحق مظهري