۱۳۹۲/۱۰/۲۶

معیار قبولی طاعات

معیارقبول طاعات


مثلیکه معلوم است که هرمسلمان کوشش میکند تاعبادات وطاعات زیادی را انجام بدهد، تاخداوند عزوجل ازاوخوشحال شده ورحمت خویش براونازل کند، ولی قبولی واعتبارطاعات وقتی برای انسان میسرونصیب می شود که انسان عقیده خود را اصلاح بکند، زیرا عقیده بمنزله شرط برای تمام فروعات اعم ازنماز، روزه، زکوة، حج وغیره ........ می باشد، ویقینا وقتیکه شرط نباشد مشروط وجود ندارد.

پس وقتی که باکسی عقیده خوب نباشد هیچ عمل او مورد قبول وپسند نیست، وتمام آن چیزیکه مؤمن به مسلمان است، مسلمان باید برآنها عقیده داشته باشد، که مشهورترین آنها عبارتنداز...

1. وجود خداوند عزوجل.

2. عقیده بروحدانیت خداوند عزوجل.

3. عقیده برتمام صفات خداوند عزوجل.

4.عقیده برغیب که شامل روز آخرت، عذاب قبر، دوزخ، جنت، حساب وکتاب، پل صراط، حوض کوثر وغیره...

5. عقیده براینکه خالق تمام چیزها خداوند عزوجل است.

6. هیچ چیزباخداوند عزوجل مشابه وهم مثل نیست.

7. ازعلم وقدرت خداوند عزوجل هیچ چیزخارج نیست.

8. خداوند عزوجل ابدی وازلی است، ولی مخلوقات حادث ومتغیراست.

9. تمام پیامبران فرستاده شده ازجانب خداوند عزوجل برحق است.

10. تمام کتابهای آسمانی کلام خداوندعزوجل ، وحق است.

11. قرآن مخلوق نیست.

12.تکوین یک ازصفات خداوند عزوجل است.

13. خداوند عزوجل درتمام افعال خویش مختاراست.

14.مسلمان به گناه کبیره ازایمان خارج نمی شود.

15. اولین پیامبرواولین انسان حضرت آدم علیه السلام است.

16. حضرت محمدصلی الله علیه واله وصحبه وسلم خاتم النبیین است.

17. معراج رسول اکرم صلی الله علیه وسلم حق وثابت است.

18. کرامات اولیاء حق است.

19. بهترین امت بعدازرسول اکرم صلی الله علیه واله وصحبه وسلم، حضرت ابوبکر، بعدا حضرت عمر، بعدا حضرت عثمان، بعدا حضرت علی رضی الله تعالی عنهم است.

20. اصحاب رسول اکرم صلی الله علیه وسلم عادلین، مسلمانان واقعی ، عاشقان رسول اکرم صلی الله علیه وسلم ونمونه وسنبول زندگی برای مسلمانان است.

21. مذاهب اربعه حق است.

وهمچنان بعضی چیزهای دیگری که درکتب عقاید ذکرشده است، کسی که برتمام آنها عقیده داشته باشد، هرعملی راکه می کند، انشاء الله خداوند عزوجل ازاوقبول می گرداند، ولی برعکس اگرکسی برچیزهای فوق الذکر، ویاعموما ازعقیده مسلمانان منحرف ومنکرباشد هرعملی راکه می کند، اگرچه ظاهرا این عمل هم درنفس خود کارخوبی باشد، ولی ازاوقبول نیست.

گرفته شده ازشرح العقاید النسفیة

هیچ نظری موجود نیست: