۱۳۹۰/۰۵/۰۷

دروژي مسائل (لومړی برخه)

جديد
د روژې مسائل، فضائل او برکات

لومړی برخه
روژه، صوم په لغت کې امساک ته ويل کيږي، يعنی مطلقا منع کيدل او په اصطلاح کې صوم، روژه ديته ويل کيږي چې له فجر (صبح دميدلو) نه نيولی تر لمر ډوبيدو پورې له هر قسم خوراک، څښاک، جماع کولو او د بدن هغو حصو ته چې حکم د داخل لري د هر شي له داخلولو څخه پوره کاملا منع کيدل دي.
روژه کله فرض شوه
د روژې مياشت له هجرت نه اتلس مياشتې وروسته د شعبان په مياشت کې د تحويل قبله ( د قبله له ګرځيدلو) نه لس ورځې وروسته فرض شوی، بعض حضرات وايي له دې نه مخکې هيڅ کومه روژه فرض نوه او د بعض نورو حضراتو قول بيا دا دی چې له دې نه مخکې هم يو څه روژې فرض وی، کومې چې د ماه رمضان روژو له فرضيت نه وروسته منسوخ شوی، د بعض حضراتو په نزد عاشوراء، د محرم لسم تاريخ روژه فرض وه او د بعض نورو حضراتو قول دا دی چې د ايام بيض، د قمري مياشتې د ديارلسمې، څوارلسمې او پنځلسمې شپو د ورځې روژې فرض دي، د رمضان المباک روژو د فرضيت ابتدائي احکام ډير سخت وو، مثلا د لمر له ډوبيدلو نه مخکې د خوراک، څښاک اجازت وو خو له ويده کيدلو نه وروسته د هيڅ شي اجازت نه وو، اګر که يو څوک به له خوراک او څښاک کولو نه پرته ويده شوی هم وو، د جماع کول هيڅ وخت او په هيڅ حالت کې جائز نه وو، هر کله چې دغه احکام په مسلمانانو باندې سخت شول او د دې احکامو له وجهې يو څه واقعات هم پيښ شول نو دا احکام منسوخ کړل شول او کومه سختي پاته نشوه.
د روژې اهميت او فضيلت
د اسلام چې کومې پنځه بناوې ، ارکان دي، په هغوی کې روژه دريمه درجه لري او روژه د اسلام دريم رکن دی، له روژې نه انکار کونکی کافر او نه نيونکی يې فاسق او ډير سخت ګنهګار دی، له درمختار نه په باب مايفسد الصوم کې دا مسئله او حکم رانقل شوی ( ولو اکل عمدا اشهرة بلاعذر يقتل) کوم سړی چې روژه بلا عذره په علانيه توګه خوري او تاسو ته په نظر درشي نو هغه ووژنی، په دې خبره کې د ځينو علماؤ اختلاف دی چې ايا روژه بهترين عبادت دی او که لمونځ؟ مګر د اکثر علماء کرامو مسلک دا دی چې لمونځ په ټولو اعمالو کې افضل او بهترين عبادت دی او په روژه باندې هم ورته ترجيح او فضيلت حاصل دی، نو ظاهره خبره ده چې له لمانځه نه علاوه بل کوم رکن په بهتري کې له روژې سره سيالي نشي کولای،اوهمدارازلډاحاديثوڅخه دروژي ډيرلوړفضايل معلوميږي لكه پدي حديث قدسي كي چي رسول اكرم صلي الله عليه وسلم فرمائي «قال الله تعالي كل عمل ابن ادم له الاالصوم فانه لي وانااجزي به» يعني خداي پاك فرمايلي دي دبني آدم هرعمل دده لپاره وي نه روژه ځكه هغه زومالپاره ده اوزه ئي اجرومزدوري وركوم.اوپه بل حديث كي راځي «مَنْ صَامَ يَوْمًا فِي سَبِيلِ اللهِ بَعَّدَ اللَّهُ وَجْهَهُ ، عَنِ النَّارِ سَبْعِينَ خَرِيفًا» يعني هرڅوك چي يوه ورځ دالله پلاركي روژه ونيسي خداي پاك به دده مخ داوره څخه اوياخريفه لري كړي.
اوپه بل حديث كي راځي «من صام رمضان ايماناواحتساباغفرله ماتقدم من ذنبه»هرڅوك چي روژه ونيسي دمياشتي دروژي په صداقت اوايمانداري سره اودپاره دثواب نووبه بخښل سي ده لره دده مخكني ګناهونه.اوداسي نورډيراحاديث په فضيلت كي ده روژي راغلي دي.
د روژې فوائد
^ د روژې په وجه قلبي سکون حاصليږي، د نفس اماره تندي او تيزي له منځه ځي، جسامني اعضاء خاصکر هغه اعضاء چې له نيکيو او بديو سره براه راست تعلق لري لکه لاس، سترګې، ژبه او غوږونه سستيږي او خواهش يې کم شي، د معصيت ( ګناه) طرفته يې ميلان کم شي، لکه چې ويل شوي ! کله چې نفس وږي  وي نو ټول اعضاء ماړه وي، يعنی هغوی ته د خپل کار رغبت نوي او کله چې نفس موړ وي نو ټول اعضاء وږي وي او د خپل کار طرفته يې رغبت ډير زيات وي، مثلا د سترګو کار ليدل دي، د لوږي په حالت کې د هيڅ شي د ليدلو رغبت نلري او کله چې خيټه ډکه شي نو سترګې بيا خپل کار په ډير رغبت سره کوي او د هر جائز او ناجائز شي د ليدلو خواهش کوي، نور اعضاء هم همداسې دي.
^ د روژې له وجهې زړه له کدوراتو څخه پاکيږي، ځکه چې د زړه کدورات د سترګو، ژبې او د نورو اعضاؤ او د فضولو کارونو له وجهې څخه وي، يعنی په ژبه باندې له ضرورت او حاجت نه سوا خبرې کول، په سترګو باندې غير جائز لور ته کتل، همدا شان د نورو اعضاؤ په غير ضروري او غير مقصود کارونو کې مشغوليدل د زړه د خفګان او د رنجش سبب کيږي او دا خبره بالکل ظاهره ده چې روژه دار له فضول خبرو او له بيکاره کارونو څخه بچ وي، ځکه خو يې زړه صاف او مطئمن وي.
# په روژه کې روژه دار له فقراؤ او مساکينو سره يو برابر او مشابه وي، يعنی کوم تکليف چې د لوږې له وجهې غريبان، فقراء او مساکين برداشت کوي روژه دار ته هم په روژه کې د همغه تکليف احساس وشي، دا احساس د هغو اولياؤ کرامو او عارفينو په ژوند کې هم تر سترګو کيږي کومو به چې د ډودۍ خوړلو په وخت کې دا دعائيه وئيله ( اللهم لاتواخذنی بحق الجائعين) اې الله ج مونږ د وګيو خلګو په حق باندې مه نيسه.
د حضرت يوسف عليه السلام په حق کې منقول دي، کله چې ټول ملک قحط سالي تر خپل سيوری لاندې راووست سره له دې چې له حضرت يوسف عليه السلام سره بې شميره غلی موجودی وی خو بيا هم هغه عليه السلام صرف له دې وجهې ډوډۍ په مړه خيټه نه خوړله چې چيرته وږي عوام يې له زړه څخه ونه وځي او په دې تکليف کې د ده عليه السلام له خپلو قحط وهليو عوامو سره مشابهت راشي.    

دوام لري

۱۳۹۰/۰۵/۰۶

معلومات اسلام(قسمت سوم)

معلومات اسلامي(قسمت سوم)
س.مهرزننده مهرنبوت درميان دوشانه رسول اكرم صلي الله عليه واله وصحبه وسلم كيست،ودرمهرنبوت چه نوشته شده بود؟
ج:رضوان جنت مهرنبوت را درميان دوشانه رسول اكرم صلي الله عليه واله وصحبه وسلم زده بود،ودرمهرنبوت نوشته شده بود« سِرْفَاَنْتَ مَنْصُوْرٌ » وبعضي گفته اندكه « مُحَمَّدُرَّسُوْلُ اللهِ » نوشته شده بود.
{خصائص نبوي.ص 16 – شرف مكالمه .ص 20}
س: بعدازرحلت رسول اكرم صلي الله عليه واله وصحبه وسلم مهرنبوت باقي بودوياختم شده بود؟
ج:حضرت اسمآء رضي الله تعالي عنهامي فرمايدكه بعدازوفات رسول اكرم (ص) مهرنبوت ختم شده بود،بنابرهمين من متيقن شدم كه رسول اكرم (ص) وفات شده است.
{خصائص نبوي.ص16}


س:درجنت ازدواج رسول اكرم صلي الله عليه واله وصحبه وسلم باكدام زنهاي دنياصورت ميگيرد؟
ج: درجنت ازدواج رسول اكرم (ص) باسه زن دنياصورت خواهدگرفت.
1.مريم بنت عمران.
2.آسيه زن فرعون.
3.كلثوم خواهرحضرت موسي عليه السلام.
{حاشيه جلالين.ج 2.ص327}



س: درآسمان نكاح كدام بي بي بارسول اكرم صلي الله عليه واله وصحبه وسلم صورت گرفته است؟
ج: نكاح بي بي زينب بنت جحش رضي الله تعالي عنها بارسول اكرم (ص) درآسمان صورت گرفته است.
{حاشيه جلالين.ص 355}



س: سينه رسول اكرم صلي الله عليه واله وصحبه وسلم چندمرتبه جراحي يعني پاره شده است، وبكدام علت جراحي شده است؟
ج: سينه مباركه رسول اكرم (ص) چهارمرتبه جراحي شده است.
1.درزمان طفوليت وقتيكه سه ساله بود.تاكه شوق ومحبت زمان طفوليت ازاوصلي الله عليه وسلم دوركرده شود.
2.درجنگل درعمرده سالگي تاكه قوت شهواني وغضب زمان جواني ازاوصلي الله عليه وسلم ختم شود.
3.درغارحراء هرگاه كه وقت رسيدن نبوت نزديك شدتاكه قوت برداشت كردن وحي وانواروبركات الله پاك دروي پيداشود،واين واقعه بنابراختلاف روايات يادررمضان ويادرماه ربيع الاول صورت گرفته است.
4.درشب معراج، تاكه قوت سيل كردن عالم ملكوت وعالم ارواح ومشاهده تجليات آن درسينه رسول اكرم(ص) پيداشود.
{اشرف المكالمه}

س: نام شمشيررسول اكرم صلي الله عليه واله وصحبه وسلم چه بود؟ . وبعدا بكدام شخص داده شده بود؟.
ج: نام شمشيررسول اكرم (ص) ذوالفقاربود ، وبعدا به حضرت علي كرم الله تعالي وجهه داده شده بود
{لامع الدراري}

س: رسول اكرم (ص) به چه مقدارآب وضوء وغسل ميكرد؟
ج: رسول اكرم (ص) به يك مدوضوء ميگرد به يك صاع آب غسل ميكرد.كه هرمدبرابر795 گرام و958 ملي گرام. وصاع برابرسه كيلوگرام و 150 گرام مي باشد.
{بخاري – ترمذي -  ابوداود}

س: رسول اكرم صلي الله عليه وسلم چندسال پس ازحضرت آدم عليه السلام پيداشده است؟.
ج: رسول اكرم صلي الله عليه واله وصحبه وسلم شصت هزارويك صدوپنجاه وپنج سال پس ازروسول اكرم صلي الله عليه وسلم به دنيا آمده است.
{اشرف المكالمه.ص 18}



                                                                                                                                 ادامه دارد

۱۳۹۰/۰۵/۰۴

محمد(ص) شاه شاهان است

محمدختم رســـل است شاهی شاهان
تاج لولاک بـرسرش محبوب سبحان

اشـــــرفِ کل انبیآء ومرسلین است
احمـــــداست نــورخداحبیب رحمن

گرنه می بودمحمدنیست بودجهان را
ازوجــــودش شدموجودزمینُ اسمان

رحمـــــةٌ اللعالمیــــــــن نورخداست
مــــذنبان راهست شفیـــع روزمیزان

دردوکـــــــونیــن بــررسول الله سلام
مــــــــــرسلان راافتـــخاردردوجهان

بادسلام لعل بــــرروحش صبح وشام
بـــــردرش ایستاده جمــــــــله سآئلان

دولورپه هكله نوي تحقيق(قسمت دوم)

ده ډيرلوړوَلْوَرْپنځم ٰافت
بل آفت ده ډيرولوردادي چي سړي په هيڅ صورت ده ښځي طلاق وركولوته زړه نه ښه كوي كه هرڅومره په طلاق كي هم فائدي اوګټي وي اودايقيني خبره ده چي ځني وقت ډيرغټ غټ مشكلات چي په جرګو اومركوباندي نه حل كيږي په طلاق باندي يه حل پوره ممكن وي.مثلاًكه په يوكوركي ده خاونداوميرمني ترمينځ اړيكي سمي نوي،پرښځي ظلم كيږي،اوياهم خاوندده خپلي ښځي سره جوړنوي؛اوهيڅ يوه لاره هم ددوي ترمابين په پخلاكولوكه مؤثره تمامه نشي.يواځني لاره چي دوي ده يوبل ده شره څخه خلاصوي هغه طلاق دي لكه خداي پاك چي فرمائي} وَاِن يَّتَفَرَّقَايُغْنِ اللهُ كُلاًًّمِّنْ سَعَتِهْ{ كه چيري دوي(خاونداوميرمن) سره جداسي خداي پاك به هريوددوي څخه مستغني اوبي پرواكي(ده هغه بله څخه ) په خپل فضل اومهرباني.خوطلاق هلته ممكن وي چي ولورده ښځي لږوي ؛ سړي ورباندي تاوانونه نوي كړي اوسړي وكولاي سي چي بيابل واده وكړي .اوكه ده ښځي ولورډيروي،سړِيْ خپل ټوله ژوندورباندي سوداكړي اوختم كړي وي اوياهم ده ولورده ډيروالي له وجه بل واده نشي كولاي نوبياپه هيڅ صورت كي خاوندطلاق وركولوته غاړه نه ايږدي،اودغه تريخ ژوندته پرجداي اوطلاق ترجيح وركوي،چي په نتيجه كي دواړي كورني ده ډيروبدوعواقبوسره لاس اوګريوان كيږي حتي په ځني مواردوكي خبره ترجنګ اوانسان وژني پوري رسيږي.آن تردي چي په ځينومواردوكي خاوندخپلي ښځي ته ده جنګجا ل په وقت ده خپلي ښځي سره اوياهم ده بل چاسره طلاق مغلظه وركړَيْ وِيْ تردي چي په خپلوسترګومي سړي ليدلي چي خپل ښځي ته يه په كلماسره طلاق وركړي دي خوبياهم برسيره پردي هم دغه ښځه په خپل كوركي ده ځانه سره ساتي؛جماع هم ورسره كوي اوخپل ميرمن ئي هم بولي. اوس كه ولورلږوِي امكان ډيرسته چي داسړي دي دغه ښځه پسي پريږدي اوبله نكاح دي وكړي.خوكه ولورډيروي لكه اوس نوكلااوحاشا.
ده ډيرلوړولورشپږم افت
بل آفت ده ډيرولوردادي چي په ډيرولورسره ده ښځي فطرتي اهميت اوانساني ارزش له منځه ځي ښځه په اسلام كي ډيرارزش لري اسلام ورته ټوله هغه حقوق چي ښځه ده هغواستعدادولري وركړيدي.حق ده مالكيت،حق ده ميراث،حق ده نكاح،حق ده اظهارده نظر.حق ده ښه تربيت ده خپل اولاد،حق ده نورمـال اوعادي ژوندپه خپلي كورني كي،حق ده استفادي ده ټولوموجوده اسبابواومادياتوڅخه كوم چي يه په كورني كي وجودولري،حق ده ځاني تعليم اوتربيه.اوداسي نور.........خوكله چي ښځه په ډيرولورباندي وركړل سي نوغالباده په ټولومستحقه حقوقوكي ده يونه بل ده ترپښولاندي كيدلواحتمال اوګمان ډيروي.حق ده مالكيت خوئي ځكه سلبيږي چي مـال ده ولورئي پلاراويانوراولياءځني واخلي اوهغي ته هيڅ ونډه پكښي نه وركوي.سره ددي چي ولوركلاحق ده ښځي دي چي پدي هكله وروسته په تفصيل باندي خبره كيږي.اوحق ده ميراث خوبيخي ده بيخه څخه خلګوهيركيړيدي اوښځي ته هيڅ برخه په ميراث كي نه وركول كيږي سره ددي چي ښځه هم لكه نارينه پوره اومشخصه برخه لري په ميراث كښي.اوداده ميراث ده نه وركولواصطلاح ځكه عامه سويده چي اوس خلګ خپله لوراوياخورچاته په دوستي نه وركوي بلكه ده يوحيوان غوندي يه ورباندي پلوري نوچي كله ښځه ده خپل كوره څخه وباسي نورنودي ښځي ته ده دغه كورده غړي اوپدي كوركي ده برخه مني په سترګه اوحيثيت نه كتل كيږي ځكه دوي خويه ښه ډبل ولورخوړلي نوره يه توربلاورپسي.اوحق ده نكاح خويه ځكه ده بيچارګي څخه غصب كړيوي چي دابيچاره ګي ده خپل نكاح په هكله هيڅ هم نسي ويلي حتي ده ويلواجازه هم نه وركوي.ځكه پلاراوياولي خويه سرمايه داره اوبډاسړي ته وركوي دپاره ده ډيرولورنوكچيري ښځي ته حق ده نكاح اوانتخاب وركړي شايدهغه ده بډاپرځاي ده يومسكين اوناداره سره نكاح كولوته ترجيح وركړي.چي دابياپلاراوياولي ته تاوان ځكه دي چي مسكين خو ولورنسي برابره ولي اوكه يه برابرهم كړي نوشايد نقدنوي اوډيره مده وقت ونيسي.اوحق ده اظهارده نظرئي ځكه ځني اخستي دي چي كچيري ښځه ده ځان په هكله كوم شي ووائي نودا وښځي ته عيب اوپيغورځكه دي چي په دوي كوخواصطلاح پرشريعت حاكمه وي اوددوي په فاسدي اصطلاح كي دا كارده غيرت اوميړاني خلاف وي نوهررقم چي وي ښځه به ده ولي غوښتني اوانتخاب ته غاړه ايږدي كه خوشحاله وي اوكه نه وي.سره ددي چي په شريعت كي هيڅوك ښځه ددي ده نظرپه خلاف ازداوج ته نسي مجبوره كولي لكه په هدايه كي چي راځي} وَلاَيَجُوْزُلِلْوَلِيِّ اِجْبَارُالْبِكْرِالْبَالِغَةِ عَلَي النِّكَاحِ.{ نه رواكيږي دپاره ده سرپرست(هغه كه پلاروي كه بل څوك وي) مجبوره كول ده بالغي پيغلي پرنكاح كولوباندي.اوخپل اولادښه ځكه نسي تربيت كولي چي ددي خواركي خپله شخصي ژوندنوي سم اوپه مختلفوروحي اورواني مريضويومبتلاوي نوپداسي حـال كي به څه رقم دي خواركي ته د خپل اولاد ښه تربيت اسانه كاروي.اوده نورماله ژوندڅخه خوځكه محرومه وي چي ددي ډيرولورخوداده خوسرګني وكورته دښمنه ګرځوليده نوده دښمن په كوركي به څرقم عادي ژوندتيركړي؟.اوپه كوركي په خلاسه پښه ده كورده سامانونوڅخه ځكه استفاده نسي كولي چي دي ته خوددي ده كورني غړي ده ډيرولورله كبله ده يوبدمرغي په سترګه ګوري نوبدمرغي ته كله څوك خپل يوشي پلاس وركوي.اوتعليم اوتربيه خويه ځكه صفروي چي يوخويه ده پلارده بي توجهي ده وجهي اوتنهاولورته په نظركولوسره ده پلارپه كوركي په وړوكتوب كي شي نوي زده كړي.نويوخوده ميړه په كوركي ترخپل نيمه كاراووهلي ټكولونه تيريږي اوبل كله يه چي اولاد وسي ده خپل اولادترپاللونه تيريږي.اوددي ډيروتاوانونوبرسيره دغه ډيرولوردي چي ښځي ته يه ده يوحيوان اومبيع حيثيت وركړي ددي پرځاي چي خلګ ده ښځي اخلاق،تعليم،اوښه عادات په نظركي ونيسي ده ولروولږوالي ته يه ګوري اوددي پرځاي چي ده انجلي اوهلك اولياء ده خپلواولادونودپاره ده ښه ژوندپه هكله مشوره سره وكړي ده ولورپركمية اواندازي داوي سره وهي.اوددي پرځاي چي ده انجلي ولي دي ده خپل اولاددپاره ده يوښه ده ژوندده ملګري پلټنه وكړي ده سرمايه داراوپيسووالاپسي ګرځي هغه كڅه هم غل،ناروا،اوليوني،ياكم عقل وي.
ده ډيرلوړولوراوهم ٰافت
پدي خاطرچي ده ډيرولورله وجه ځوان اوپيغله ژر واده نشي كولاي اوهرانسان هم خلقتاًكه نروي كه ښځه وي جنسي غريزه لري اودهغي ده ارضاء وپوره كولوته محتاجه هم وي،چي يواځني مشروع لارده جنسي ارضاء ده پوره كولولپاره واده كول دي،چي ښځه په خاوندباندي اوخاوندپه خپلي ميرمني باندي خپله جنسي ارضاء پوره كوي،خوچي كله ځوان اوپيغلي ته ژر واده ونسي نوهغوي دپاره ده پوره كولوده خپل جنسي ارضاء نوري ناروا اوغيرمشروع اومضري لاري لټوي،لكه ده ځوان اوپيغلي لخواده نوروبيګانه انجونواوهلكانوسره ناروا اړيكي نيول،همجنس بازي ته مخه كول،(يعني ده هلكانوده هلكانوڅخه استفاده كول اوده انجونوده انجونوڅخه استفاده كول) اوياهم ده ارضاء ده پوره كولودپاره استمنآء(موټ)وهل،اوياهم ده نورومصنوعي الاتوڅخه استفاده كول،اوياهم اعتيادته مخه كول.چي داټول كارونه نه تنهاداچي ناروااوحرام بلكه ده ډاكترانوپه عقيده سبب ده ايجاداوانتقـال ده ډيروجسمي اوجنسي وژنكوامراضودي لكه ايدز،سوزاك((Gonorrhoea نامردي(Impotence) جريان (Prostatorrhoea) سرعت انـزال (Prematur Ejaculation) ده تخم وركوالي (Aspermia) چي ددي ناروغي له وجه ده انسان اولاد هم نه كيږي. ده رحم جريان (Leucorhoea) ده مياشتني عادت په وخت كي درد (Dysmenoorrhoea) ده فـرج خارشت (Pruritus vulvae) دردناكه مقاربت (Dysparnia) ده دخول په وقت كي ويرونكي اوناڅاپي درد (Vaginismus).ده كارپوهانوپه نظرددي ټولونارواكارونوده بيخي وركولودپاره ترټولومؤثراومهم شي ژرواده كول دي خوژرواده كول هغه وخت ممكن وي چي ولورلږوي اوكه ولورډيروي هيڅ وخت ژرواده كولوته لاره نه اواريږي.نوداخبره معلومه سوه چي لوي عامل ده مخه كولوده ځوانانووه مخكنيوكارونوته ډيرولوردي.نوخداي پاك دي ټولومسلمانانوته توفيق وركړي چي ده ډيرولورده ايښوولوڅخه اورواجولوڅخه لاس واخلي.
                                                             ادامه دارد


۱۳۹۰/۰۵/۰۳

علمي ويناگاني

آيتونه
1.ووايه اي ربه ځماپوهنه اوعلم ځماډيركړه.(سوره طه)
2.ندي سره برابرهغه څوك چي پوهنه لري اوهغه چي پوهنه نلري.(سوره رمز)
3.لوړَوي خداي پاك ستاسوڅخه هغه خلګوته چي ايمان ئي راوړي اوهغه خلګوته چي پوهنه يه وركړي مرتبي.(سوره مجادله).
4.دبندګانوڅخه ده خداي هغه څوك دده څخه ويريږي چي خاونددپوهني وي.(سوره فاطر).
احاديث.
1.كوم چاته چي خداي ده ښيګړي ورپه برخه كړي نوهغه ته په دين كي پوهنه(علم) وركوي.(متفق عليه).
2.ده اسلام پيغمبروحضرت علي ته فرمائي :كچيري خداي پاك يوسړي ستاپلاس باندي پرلاري باندي سم كړي داوتاته ترسرواوښانوبهتره دي.(متفق عليه).
3.څوك چي پرلارده تحصيل ده پوهني اوعلم ولاړسي خداي پاك به وردته لاره دجنت آسانه كړي.(مسلم).
4.څوك چي په تحصيل كي ده علم اوپوهني ووځي،هغه سړي پلاره كي دخداي پاك وي ترڅوچي بيرته راځي.(ترمذي).
5.دنياسره دهغه شي چي پدي كښي دي دخداي پاك درحمت څخه ليري ده مګرښونكي(عالم) اوزدكونكي(محصل). (ترمذي).
6.فضيلت ده ښوونكي(عالم) پرعبادت كونكي داسي دي لكه فضيلت دڅوارلسمي ده سپوږمي پرنوروستورو.(ابوداؤد).
7.ملائكي دزدكونكي(طالب العلم) مخي ته خپل وزرږدي پخاطرسره دخوشحالي ددوي په هغه كارچي زدكونكي ئي كوي.(رسول اكرمr)
8.دښوونكي(عالم) لپاره ملائكي په آسمانوكي اوكبان په سندوكي استغفاراوبخښنه غواړي.(ابوداؤد).
9.علم اوپوهنه ثمره ده ايمان ده.
10.تاسوطلب دزدكړي اوعلم وكړي كڅه هم په چين كي وي.(رسول اكرمr.)
11.علم اوپوهنه خزاني دي اوكلياني ده هغوپوښتل دي. (رسول اكرمr).
12.تحصيل ده علم وكړي ځكه چي تعلم ئي نيكي ده اوطلب ئي عبادت دي.(معاذابن جبل).
13.علم ميراث ده انبياؤدي.(ابن عباس).
14.طلب دعلم اوزدكړي ډيرښه دي ترنفلي لمنځونو.(امام شافعي).
15.څوك چي طلب ده علم اوزدكړي كوي خداي پاك ده هغه درزق اوروزي ضامن دي.(رسول اكرمr).
16.څوك چي طلب ده علم كوي هغه داسي وي لكه چي ټوله ورځ ئي روژه وي اوټوله شپه تهجدكوي.(رسول اكرمr).
17.دچاچي پښي په لاركي دتحصيل دعلم په خاوروسي پرهغه جسداورحرام دي.(رسول اكرمr).
18.سليمان عليه السلام ته دعلم اوباچاهي په انتخاب كي اختياروركړه سوهغه علم انتخاب كي خداي پاك ورته علم اوپاچاهي دواړه وركړه.(رسول اكرم(r.
19.څوك چي په طلب كي دعلم وي،جنت به دده په طلب وي.ابن عمر.
20.طلب ده علم خرابونكي دمخكنيوګناهونودي.(رسول اكرمr).
21.ترټولوډيرپښيمانه په ورځ كي دقيامت هغه څوك وي چي په دنياكي ورته امكانات ده تحصيل دعلم برابرسي خودي تحصيل دعلم ونكړي.(ابن عساكر).
22.چاته چي په وړوكوالي كي تحصيل دعلم نوي كړي خوپه غټوالي كي يه شروع كي نوهركله چي دي مړشي مرګ بئي دشهادت وي.
23.څوك چي سره دمسكنته تحصيل دعلم وكي هغه به خاوندښه فهم اوزراكت سي.(أحمدبن حسين).
24.څوك چي په طلب كي دعلم ووځي پرهغه باندي ملائكي درودواي اوخداي پاك ئي په مال كي بركت ږدي.(رسول اكرمr).
25.يقيناًدهغه چادپاره به وقار،اطمينان،اودخالقه څخه ويره وي كوم چي طلب ده علم كوي.(مالك بن انس).
26.كه عالم طلب دعلم وكړي علم به ئي ډيرشي اوكه ناپوه طلب دعلم وكړي نوعلم به لاسته راوړي.(ابوالدرداء).
27.هيڅ عمل داعمالوڅخه دانسان ترهغه علم چي په ښه نيت وسي بهتره ندي.(سفيان ثوري).
28.طلب دعلم يوساعت بهتره دي چي نوړولودشپي،اوطلب دعلم يوه ورځ بهتره دي تردرومياشتوروژو.(ابن عباس).
29.چاته چي مرګ راسي پداسي حال كي چي دي په طلب كي دعلم وي نونبوي دده اودانبياؤترمابين مګريوه درجه.
30.طالب اوزدكونكي دعلم په مابين كي دجاهلانوداسي دي لكه ژوندي په مابين كي ده مړو.(انس بن مالك).
31.څوك چي دالله په لاري كي طلب دعلم كوي دهغه مثال دغازي په لاري كي دخداي پاك دي.(انس بن مالك).
دپوهانوخبري
32.ښوونه اوزدكړه دانساني فطرت تقاضااوثابت شوي حق دي.
33.ښوونه اوزدكړه دانساني شرافت اوكرامت ساتندوي اوضامن دي.
34.په ښوونه اوزدكړه دانسان څخه كامل،عارف،عالم،هراړخيزه خادم،داعي الي الخير،اودزرينواخلاقوخاوندجوړيږي.
35.ښوونه اوزدكړه ده ټوله بشردنيكمرغي،اوبريادپاره نه ستړي كيدونكي ضميراوقوي انرژي ښوونكي اوزدكونكي ته وركوي.
36.ښوونه اوزدكړه ده باسعادته،واقعي اورښتني ژوندامكانات برابروي.
37. اصلاح اوآبادي دځمكي په باران وي اواصلاح اوآبادي دانسانانوپه علم اوپوهنه وي.
38.څوك چي دخپل كوره څخه دعلم دپاره ووځي خداي پاك پرهغه خپل رحمتونه نازلوي.
39.علم اوپوهه انسان ته استقامت،اواعتماددنفس،نشاط اوخوشحالي وركوي.
40.علم خراب اوكنډواله ښارونه،كلي،اوكورونه ودانوي.
41.په علم باندي انسان ځان پيژني اوچي څوك ځان پيژني هغه جهان پيژني.
42.علم دمستقيمي اوبرابري لاري لارښوداوبيوونكي دي.
43.علم دشيطان اونفس په مقابل كي سپردي.
44.كچيري غواړي چي افسردګي ونلري نوعلم اوزدكړي ته مخه كي.
45.كچيري غواړي چي په خپل ژونددرته قناعت حاصل سي نودعلم اوزدكړي تحصيل ته ترهرشي مخكي مخه كي.
46.دماشومانوتعليم اوزدكړه دخاوندغضب ساكته وي.(رسول اكرمr)
47.علم حاصل كړي مخكي تردي چي سپين ږيري سي.حضرت عمر
48.علم عقل ته پرنفس غلبه وركوي.
49.پوهنه انسان دسيالانوسره سيال رځوي .
50.طلب دعلم دځان باوري اوخودكفائي يواځني لاره ده.
51.كڅوك ځان په علم سمبال كړي هغه به په هري آزمويني كي كامياب وي.
52.علم انسان ته حياء بخښي،حياء تقوي ډيروي،تقوي انسان خپل پروردګارته رسوي.
53.دعلم خونددټولوخوندونوسردي،خوهغه څوك ئي دركولاي سي چي عالم وي.
54.علم دانسان استعداد،اوكاري ظرفيت لوړوي.
55.علم انسان ته قوت ددرك اواستدلال وركوي.
56.علم دانسان اقتصادي اومالي اړتياپوره كوي.
57.علم انسان ته دنوروخلګوپه سترګوكي دعزت څخه ډك حيثيت وركوي.
58.ديني علوم دعصري علومودپاره دانسان ذهن اماده اوقوي كوي.
59.ديني علوم دانسان فكري تكنالوژي ته انكشاف وركوي.
60.ديني علوم اصل ومنشأدټولوعلومودي،بايدزدكړي تئي پوره پاملرنه وسي.

حقوق بشر

حقوق بشر
کافـــرانست درتضادبامسلمــــین
مؤمنانراصبح وشامست درکمین

مانمیــــدانیـــم نمیــــــدانیم چـرا؟
باتهلیـــــک جانِ ماکل مفســــدین

تــــــوپ وتانگ وتیارات کافران
کــــردویــــران افغانستان نازنین

کشتـــــن اسلام حقــوق بشراست
نــــزدجمله کافــــران وملحــدین

کشتـــن زنان واطفال ظالمانــــه
این حقوق بشرست ازهربی دین

دردست کفارقانــــونِ زشت مرا
این دیمــوکراسی بودازمجرمین

میگویدلعل کافران همه برآنست
نشایــــدآتم به دست مـــــؤمنین

۱۳۹۰/۰۵/۰۱

دژوندسمون

ده ژوندسمون
كدي ژوندته سمـون غـواړي خدمت وكه ده قرٰان
وظيفه ئي كړه تــــرجمه تلاوت تفسيــــــرده ځان

داپيغام ده رب مـــولادَيْ       داتضمين ده ژوندون ستادَيْ
ده دنياپه ټولــــوچــــاروكيــــــدي پوره رهنمادَيْ
تاته كه پرِيْ عمل وكړي وِي به هَــرمشكل آسان

كه ئي ومني هرٰآن ټول         عملي يه كړي په ځان ټول
ده تعليم اوتعلّم په لاركي ختم كړي خپل توان ټول
نوســـــرلوړي به سي ته درته سـرټيټ به وي جهان

شي كامياب به هرډګـركي         ده دنـــــياپه لــــراوبــركي
خوشحالي به دي په برخه وي په ورځي ده محشركي
ده قرٰان په حقه لاركـي چي مصرف كړي مال اوځان

دښمنان بَدِي ناكـــام وي        په هرځاي كي به بَدْنام وي
ستابه بَرْوَرْباندي لاس وي مخالف بدي غلام وي
كه عمـل ورباندي وكړي ده صـــحابه وو په شان

ترڅوپلي قـرٰان نكــــړو         پــوره به خپل ارمان نكړو
ترڅواحساس ده اسلامي قيادت پــــرجهان نكړو
مسافـــرمظهري تل به ګرځـــوستـــــړي ضعيفان

دولورپه هكله نوي تحقيق

درنواوقدرمنوليدونكواولوستونكو:
لكه څرقم چي تاسوخبرياست چي زموږپه هيوادافغانستان كي دښځوولورډيرلوړدي چي ددي څخه زموږځوانان اوپه ځني مواردوكي ښځي ډيرتكليف ګالي اودډيرمشكلاتوسره مخامخ كيږي نوموږستاسودښه خبراوي لپاره پدي هكله يوڅه ليكلي چي قسمت قسمت بئي موږونشرته سپارو،خداي دي وكړي چي تاسوته ګټمن تمام شي.
ده مهر اهميت
په اسلام كي مهرته ده ښځي ډيراهميت واعتباروركول سويدي په قران شريف كي خداي پاك فرمائي}وَاُحِلَّ لَكُمْ مَاوَرَآءَذَالِكُمْ اَنْ تَبْتَغُوا بِاَمْوَالِكُمْ{يعني حلالي دي ستاسودپاره ټولي ښځي ماسوا ده محرماتوڅخه چي تاسو يه طلب كړي په خپلومالونوباندي(يعني ستاسودپاره غيرده محرماتوښځوڅخه نوري ټولي ښځي روادي چي تاسوورسره نكاح وكړي خوپدي شرط چي تاسوورته مال(يعني مهر)وركړي.اوداغه رقم رسول اكرم په حديث شريف كي فرمائي}اِسْتَحَلُّوا فُرُوجَ النِّسَاءِ بِاَطْيَبِ اَمْوَالِكُمْ{يعني حـلال كړي ځانوته فرجونه ده ښځو(يعني نكاح ورسره وكړي)په خپل ښه اوپاك مال سره(يعني په مهرسره)).اوهمدغه شان خداي پاك امركوي پرمړونوده ښځوچي تاسووركړي ده ښځومهرونه}فَاتُوْهُنَّ اُجُوْرَهُنَّ فَرِيْضَة{وروسته(يعني تردي وروسته چي تاسوده يوي ښځي سره نكاح وكړه)نوده هغي مقررسوي اوثابت سوي مهروركړي.اوهمدغه رقم خداي پاك ده ښځومړواووارثانوته حكم كوي}وَءٰاتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَة{وركړي ده ښځومهرونه په خوشحالي سره .مهرپه شريعت كي ده ښځي دپاره واجب اوثابت حق دي حتي چي ځني علمآء ئي ركن بولي خوده حنفي مذهب پربنآءركن ندي خوده ښځي دپاره ثابت سوي لازمي حق دي چي بايدئي ميړه وښځي ته وركړي لكه څرقم چي په هدايه اوبحرالرائق كي راځي‌‌‍‍‌‌‌‌‍} ثُمَّ الْمَهْرُ وَاجِبٌ شَرْعًا إِبَانَةً لِشَرَفِ الْمَحَلِّ فَلاَ يَحْتَاجُ إِلَى ذِكْرِهِ لِصِحَّةِ النِّكَاحِ{
ترجمه:وروسته مهرلازم دي شرعاپه خاطرده حفاظت وشرف ده محل(چي هغه عورت ده ښځي دي) نواحتياجي وذكرته ده پاره ده صحت ده نكاح په وقت كي ده عقدنسته.
ده نكاح فضيلت
رسول اكرمr فرمائي:}يَامَعْشَرَالشَّبَابِ مَنِ اسْتَطَاعَ مِنكُمُ البَآءَ ةَ فَاليَتَزَوَّجَ فَاِنَّهُ اَغَضَّ لِلْبَصَرِوَاَحْسَنُ لِلْفَرْجِ وَمَنْ لَّمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَاِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ{ اي ټوليه ده ځوانانوهرڅوك ستاسوڅخه چي قدرت اوتوان ولري نونكاح دي وكړي ځكه نكاح ښه پټونكي ده سترګواوښه ساتونكي ده فرج ده(يعني سترګي ده حرام كتلوڅخه ساتي اوفرج ده زنااولواطت څخه ژغوري)اوكه ده چانكاح په طاقت نوي نوهغه دي روژه ونيسي ځكه روژه قطعه كونكي اوضعيفه كونكي ده شهوت ده.اوداغه رقم رسول اكرمr فرمائي:}اَتَزَوَّجُ النِّسَآءَ فَمَنْ رَّغِبَ عَنْ سُنَّتِيْ فَلَيْسَ مِنِّيْ{ زه ده ښځوسره نكاح كوم نوهرڅوك چي ځماده طريقي څخه سرغړونه وكړي هغه سړي ځماده امت څخه ندي اوداغه رقم رسول r فرمائي} اَلدُّنْيَامَتَاعٌ وَخَيْرُمَتَاعِهَااَلْمَرْأةُ الصَّالِحَة{ دنياټوله ګټه اوسامان دي اوبهترينه ګټه ئي ښه صالحه ښځه ده.اوداغه رقم رسول اكرمr فرمائي:} اِنْكِحُوا فَاِنِّيْ مُكَاثِربِكُمُ الاُمَمَ يَومَ الْقِيامَة{ نكاح وكړي ځكه زه ستاسوپه ډيروالي افتخاركوم په ورځ كي ده قيامت.اوداغه رقم رسول اكرم r فرمائي} تَزَوَّجِ النِّسَآءَ فَاِنَّهُنَّ يَأتِيْنَ بِالْمَالِ{ ده ښځوسره ازدواج وكړي ځكه دوي تاسولره مال راوړي(يعني ددوي ده راتګه سره به ستاسوپركوردروازي ده وسعت ده رزق اوده روزي خلاصي سي.اوداغه رقم رسول اكرم r فرمائي} مَنْ اَحَبَّ فِطْرَتِيْ فَلْيَسْتَنَّ بِسُنَّتِيْ وَاِنَّ مِنْ سُنَّتِيْ اَلنِّكَاحُ{ څوك چي ځماده فطرت سره مينه ولري نوځماپرسنت طريقه دي ولاړسي اونكاح هم ځماده سنتو څخه ده.اوداغه رقم رسول اكرم r فرمائي} رَكْعَتَانِ مِنَ الْمُتَأهِّلِ خَيْرٌمِّنَ اِثْنَيْنِ وَثَمَانِيْنَ رَكْعَةً مِّنَ الْعَزْبِ{ دوه ركعته لمونځ ده نكاح والاغوره اوښه دي تردوه اتياركعتونوده مجرد.اوپه بل حديث كي فرمائي} خِيَارُاُمَّتِيْ اَلْمُتَزَوِّجُون{ بهترينه ځماده امت نكاح كونكي دي.اوداغه رقم فرمائي} مَنْ اَعْطي ِللهِ وَاَحَبَّ ِللهِ وَاَبْغَضَ ِللهِ وَاَنْكَحَ ِللهِ فَقَدِاسْتَكْمَلَ اِيْمَانَهُ{ څوك چي ده خداي دپاره چاته شي وركړي ده خداي دپاره ده چاسره محبت ووكړي ده خداي دپاره ده چاسره بغض وكړي ده خداي دپاره نكاح وكړي په رښتياچي خپل ايمان ئي كامل كي.البته تردي هم نورډيراحاديث اوده علمآؤاقوال په فضيلت كي ده نكاح سته خوموږدپاره ده اختصارپه دغه اندازي اكتفاء كوو.
ده ډيرلوړوَلْوَرْلومړني ٰافت
څرقم چي ده فضيلته څخه ده نكاح معلومه سوه چي نكاح څومره فضيلت لري نونظروفضيلت ته ده نكاح انسان چي هرڅومره ژرنكاح وكړي نوډيربه ښه وي داځكه چي يوخوانسان خاوندده ډيروتأهلي فضائلوګرځي اوبل انسان ده كورني اوتأهلي ګناه څخه ژغورل كيږي،اوبل هم ده انسانه څخه دده اصلي دښمن شيطان خوابدي كيږي چي پدي كښي ده انسان دپاره ډيرلوي سعادت اونيك بختي ده؛ لكه څرقم چي رسول اكرمr فرمائي} اَيُّمَاشَابٍ تَزَوَّجَ فِيْ حِدَاثَةِ سِنِّهِ عَجَّ شَيطَانُهُ يَاوَيْلَهُ عَصَمَ مِنِّيْ دِينَهُ{ هرځوان چي په لومړني ځواني اوپه كم عمركي نكاح وكړي نودده شيطان چيغي كړي چي اي افسوسه ځمادي سړي خوځماڅخه خپل وساتي.يعني ماته موقع اوزمينه برابره نسوه چي زه په ده ګناه وكړم، هغه كه زناوي كه لواطت وي اوكه نوري غيري مشروع رابطي وي.خوله بده مرغه اوس زموږپه زمانه كي ده مهراولګښت ده ډيروالي له وجهي ددي ښيګڼوڅخه ځوان اوپيغله دواړه محروم دي.اوبرسيره پردي ځوانان اوپيغليي نه تنهاداچي ددي فضيلت څخه بي برخي پاته سويدي بلكه په ډيرنارواكارونوباندي هم اخته سويدي چي ددي ګناه اصلي لامل اوذمه وارهغه خلګ دي چي ددوي ده كيدلوپه لاره كيه خنډجوړكړي وي چي يوده لوي مشكلاتواوخنډونوڅخه ډير،اولوړولوردي.
ده ډيرلوړوَلْوَرْدويم ٰافت
اوبل آفت اوبلاچي ده مهراو ولور اودواده ده لګښت ده ډيروالي له وجهي زموږپرځوانانواوپيغليانوباندي راپيريوتي؛ ده بلوغ وروسته ډيروقت مجرده پاته كيدل دي چي نه تنهاځوانان اوپيغلياني يه ده ډيروورځني مشكلاتوسره لاس اوګريوان كړيدي بلكه ده ډيروجسمي اوروحي ناروغيواورنځونوښكارئي هم ګرځوليدي.اوبرسيره پردي ځوانان اوپيغليانو يه په هغه طبقي انسانانوكي داخل كړيدي چي ده هغوپه باره كي رسول اكرمr فرمايئ} شَرَارُكُمْ عَزَابُكُمْ وَاَرْزَلُ مَوْتَاكُمْ عَزَابُِكُمْ{ ترټولوبداوشريره ستاسوبي واده اومجردخلګ دي اوترټولوخراب اورزيل ده مړوستاسوهغه بي واده اومجردمړي دي.يعني چاچي په ژوندكي واده نوي كړي اوده تجردپه حالت كي مړسوي وي.كڅه هم ظاهرًا داحديث عام دي خوبياهم ده علمآؤ په ويناددي حديث څخه هغه خلګ مراد دي چي پرواده توان ولري خوبياهم واده نكوي .ليكن بياهم په كل كي اومطلقازموږځوانان اوپيغلياني مجرد دي نوددي حديث سرزنش اوتره ټل وهغه خلګوته متوجه كيږي چي دوي سبب ده تجرد ده ځوانانواوپيغليانوګرځيدلي وي چي دا هغه خلګ دي چي فرهنګ ته ده ډيرولور اولوړولګښتونوتعميم اوترويج وركوي هغه كه هرڅوك وي كه اوليآء ده ښځووي اوكه نور.....اوددي څخه علاوه هرڅوك چي خپل لورده بلوغ وروسته په كوركي وساتي اوميړه تئي نه وركوي په دغه وخت كي چي ښځه ده هري ګناه اوجرم مرتكبه سي تاوان اوذمه واري يه ده پلاراوياده نورواوليآؤپرغاړه ده لكه څرقم چي په لاندني حديث كي راځي} عَنْ عُمَرْبِنْ خَطَّابْt وَاَنَسْ بِنْ مَالِكْt عَنْ رَّسُولِ اللهِr قَالَ فِي التَّوْرَاةِ مَكْتُوبٌ مَنْ بَلَغَتْ اِبْنَتُهُ اِثْنَتَيْ عَشْرَةَ سَنَّةً وَلَمْ يُزَوِّجْهَافَاَصَابَتْ اِثْماًفَاِثْمُ ذَالِكَ عَلَيْهِ{.ده عمربن خطابt اوانس بن مالكtڅخه روايت دي ده رسول اكرمr څخه چي ده وفرمايل: په تورات كي ليكلي دي چي ده چالوردولسو كالوته ورسيږي اوده په نكاح نوي وركړي اوهغه ښځه مرتكبه ده ګناه سي نوګناه ئي ده پلارپرغاړه ده.
تنبيه:مراد ده دولسوكالوڅخه دادي چي ښځه بلوغ ته ورسيږي اودجماع شوق اواستعدادورته پيداسي.
اوداغه رقم ده هلك په باره كي هم حديث راغلي دي} مَنْ وُلِدَلَهُ فَيُحْسِنَ اِسْمَهُ وَاَدَّبَهُ فَاِذَابَلَغَ فَلْيُزَوِّجْهُ فَاِنْ بَلَغَ وَلَمْ يُزَوِّجْهُ فَاَصَابَ اِثْماًفَاِنَّمَااِثْمُهُ عَلي اَبِيْهِ{ هغه څوك چي ده هغه ځوي پيداسي نوښكلي نوم دي ورباندي كښيږدي اوښه ادب دي وركړي اوكله چي بلوغ ته ورسيږي نكاح دي ورته وكړي كچيري هغه بلوغ ته ورسيدي خوپلارورته نكاح ونكړه اودي مرتكب ده ګناه سونوګناه ئي ده پلارپه غاړه ده.اوكچيري ده هلك پلارهلي ځلي كوي خوده ډيرلوړولوراوډيرومصارفوله وجهي خپل ځوي ته نكاح نشي كولاي نوبياګناه ده هغه خلګوپرغاړه ده چي خپل ده نوړواولورانومهراوولورډيرږدي، ځكه ګناه كولوته ده ځوان اوپيغلي ده لاره اوراره كړيده اوعمل دده پردي دلالت كوي چي دي پداسي كارونوباندي خوشحاله دي كه خوشحاله نوي نودي يه مخنيوي كولاي شي(په كمولوسره ده مهر)ولي يه نكوي؟اوهغه دي ديه چي مابين كي ده مسلمانانوفحشآء اوبي حيائي ترويجول اوعامول غواړي پداسي حال كي چي خداي جل جلاله فرمائي} اِنَّ الَّذِيْنَ يُحِبُّونَ اَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ امَنُوْا لَهُمْ عَذَابٌ اَلِيْمٌ فِي الدُّنْيَاوَالاخِرَةِ{ هغه خلګ چي خوښ لري(اوزړه ئي غواړي)چي مابين كي ده مسلمانانوفحشآء شائع اوخوره شي ده هغودپاره به په دنيااوآخرت كي ډيرسخت عذاب وي.الله دي موده دغسي انسانانوڅخه نه ګرځوي.
ده ډيرلوړوَلْوَرْدريم ٰا فت
اوبل آفت ده ډيراولوړ ولورظلم دي پرهلك اوانجلي دواړوباندي كيږي.ځكه ده انجلي كورني خپله لورپه كوركي ډيروقت په تجردكي ساتي چي داده هغي دپاره ډيرسخت اوده پريشانيوڅخه ډك ناوړه حالت دي چي پدي حالت كي انجلي ته ډيرروحي عصبي ناآرامي اوناروغي پيداكيږي اوداسي هم پيښ سويدي چي ده ډيري مودي ده تيريدلو له وجه انجلي ده پلارپه كوركي استعدادده حمل اخستلواوبچي راوستلودلاسه وركړي وي نوكله چي يه واده وشي ده هغي هيڅ اولادي نكيږي چي داهم روحي مشكلات خلقه وي اوهم ده زوم دپاره لويه اقتصادي ضربه اونقصان دي ، ځكه هغه بيچاره يه ده بچي ده زيږولودپاره پرډاكټرانواوسيدانو،ملايانوګرځوي.چي وروسته ترډيرومالي لګښتنوده تداوي اوتعويذونويويادوه بچي ورته وزيږوي.خوداسي لاهم پيښه سويده چي انجلي ده تل لپاره ده عقامت اوبي اولادي څخه زوريږي . چي داټوله پرانجلي باندي ښكاره ظلمونه دي .اوهمدارازده انجلي ده كورني له خوازوم ده ډيروسختواوشاقه كارونواوډيروليروسفرونوكولوته مجبوره كيږي ځكه هغه نشي كولاي چي ده هوسي اوبي تكليفه لاري اوده ورځني مزدوري له لاري دومره ډيرولورپه لږوخت كي برابركړي آن تردي چي دبعضوبيچاره ګانوخوده واده ارمان هم پوره نشي اوده ولورپيداكول ورته ده خواږه ژوندپه قيمت تمام شي اوپرنيمه لاراونيم ولورباندي سره ده ډيري ستړياده دنياڅخه په ډيرآرمان سترګي پوټي كړي اومړشي.ترداسي اندازي چي بعضي زومان خوده ولورده پيداكولودپاره ناروالاروته لكه اختطاف،غلا،لاره نيول،سودكول،په سوداكي درغلي كول،ده بل مسلمان خطاايستل.اوداسي نور....مخه كړي چي بعضي پدي لاره كي خپل ژوندهم له لاسه وركړي چيدا واضحه اوښكاره ظلم دي.پداسي حال كي چي الله ده ظالم په باره كي فرمائي} وَمَالِلظَّالِمِيْنَ مِن نَّصِير{ نشته ده ظلم كونكي دپا ره هيڅ مرسته كونكي په ورځي ده قيامت كي.اوداغه رقم رسول اكرم r فرمائي} اِتَّقُوالظُّلْمَ فَاِنَّ الظُّلْمَ ظُلُمَاتٌ يَوْمَ الْقِيامَةِ الخ{ ده ظلمه څخه پرهيزوكي ځكه ظلم تاريكي دي(ده انسان دپاره)په ورځي ده قيامت كښي.
ده ډيرلوړوَلْوَرْڅلورم ٰافت
بل آفت ده ډيرولوردادي چي ډيرولورسبب ددي ګرځي چي ده زوم كورني دي اوپه ځني مواردوكي خپله زوم دي ده انجلي ده كورني اوځني وقت دي ده خپله انجلي څخه نفرت وكړي اوده هغوي په منځ كيدي ډيري دښمني اوناخوالي پيداسي.داځكه چي دوي ده انجلي په راوستلواو وده ولوكي ډيرتكاليف تحمل كړي وي چي وروسته ترواده يه ناپوهان ددي بي وزلي اوبي ګناه څخه ده خپل تكاليفوانتقام اخلي.سره لدي چي په ولوركيه پلاراواوليآؤمزي اوچړچي وكړي خوزورئي تربيچاره انجلي كاږي.اوداسي هم راغلي دي چي انجلي ده واده وروسته ترډيره وخته ده خسرپه كوركي ده خوشحالي اوښه ژوندمخ هم نوي ليدلي،بياپه خاصه توګه چي ده انجلي اولادنكيږي اويايه اولادكيږي خوهلكان نه زيږوي بلكه لونړي زيږوي ځكه داخوددوي په فاسده اصطلاح كښي ده انجلي بدقسمتي وي.سره ددي چي پدي كاركي ده انجلي هيڅ ملامتيانسته اولادخوالله وركوي ښځه اونرئي هم دالله په اختياروي.آن تردي پوري چي په ځني اوقاتوكي خوداسي هم پيښ سويدي چي انجلي ده خسرپه كوركي ده ډيرخراب ژوندله كبله اوده ډيروپيغورونوله كبله‹ ددي په فكر› دځآن ده خلاصولودپاره ده ځان وژلوته مخ كي.ځان ياپه سوځولو،ياپه درازړولو،ياده نشه ايزوتوكوپه خوړلو،اوياهم په نوروشيانوباندي مړه كي.اوداسي نوري ناخوالي چي قلم ئي په ليكلوباندي ستړي كيږي.پداسي حال كي چي الله جل جلاله دواړي كورني اوخپله هلك اوانجلي پدي باندي مكلف كړيدي چي هميشه ده خپل منځي اصلاح اودخپل اجتماعي معيشت ده سمون دپاره كوشش وكړي،اوهرهغه مشروع كارچي په هغه باندي ده خاونداوښځي ژوندته سمون اوښكلابخښل كيږي بايدئي وكړي؛ ده ښځي كورني زوم ته ده خپل اولادپه سترګه وګوري اوده هرقسم ظلم څخه ورباندي ځان وژغوري؛اوده خاوندكورني خپله مږورده خپل اولادپشان وبولي اوده هرډول تيري اونارواڅخه ورباندي ډډه وكړي،اوهميشه ئي په ژوندون كي ده مصلحت اوجوړجاړي كوښښ وكړي لكه څرقم چي خداي پاك فرماي} اِنَّمَالْمُؤْمِنُوْنَ اِخْوَةٌ فَاَصْلِحُوْا بَيْنَ اَخَوَيْكُمْ{ بيشكه مسلمانان سره وړونه دي نوتاسوكوښښ ده صلح وكړي په مابين كي ده خپلودوو وړونو.اوداغه رقم فرمائي} فَاتَّقُوا اللهَ وَاَصْلِحُوْا ذَاتَ بَيْنِكُمْ{ ده خداي څخه وه ويريږي اواصلاح راوړي په خپل مينځوكي.اورسول اكرمe فرمائي} اَفْضَلُ الصَّدَقَةِ اِصْلاَحُ ذَاتِ الْبَينِ{ ډيره ښه صدقه خپل مينځي اصلاح ده.ترداسي اندازي چي خداي پاك ده اصلاح په نيت درواغوته هم جوازوركړيدي لكه رسول اكرمe چي فرمائي}لَيْسَ الْكَذَّابُ الَّذِيْ يُصْلِحُ بَيْنَ النَّاسِ فَيَنْمِيْ خَيْراً اَوْيَقُوْلُ خَيْراً{ ندي درواغجن هغه څوك چي صلح كوي په مابين كي ده خلګونونقل كوي(يوبل ته)ښه خبري اوياكوي ښه خبري.اوله خبره داده چي ده هلك اوانجلي ده ښه ژوندلپاره چي دواړي كورني كم كوښښونه كوي پدي كښي مراعات كول ده صله رحمي دي چي مراعات كول ئي ده انسان رسمي،اوجداني دنده ده اوقطعه كول ئي ده انسان دپاره ناروادي لكه څرقم چي رسول اكرمeچي فرمائي}لاَيَدْخُلُ الْجَنَّةَ قَاطِعٌ{ داخل به نشي وجنت ته قطعه كونكي ده صله رحمي.اوداغه رقم فرمائي} يَااُمَّةَ مُحَمَّدٍوَّالَّذِيْ بَعَثَنِيْ بِالْحَقِّ لاَيَقْبَلُ اللهُ صَدَقَةً مِّنْ رَجُلٍ وَّلَهُ قُرَابَةٌ مُّحْتَاجُوْنَ اِلي صِلَتِهِ وَيَصْرِفُهَااِلي غَيْرِهِمْ وَالَّذِيْ نَفْسِيْ بِيَدِهِ لاَيَنْظُرُاللهُ اِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيمَةِ{ اي امته ده محمدe ځمادي قسم وي په هغه ذات چي زه ئي راستولي يم په حقه سره نه قبلوي خداي پاك قدقه ده سړي څخه چي دده دپاره قريبان وي چي هغه دده صله رحمي ته محتاجه وي خودي ئي نورخلګوته وركوي اوځمادي قسم په هغه دات وي چي ځمانفس دده په لاس كيدي چي وبه نه ګوري الله وده ته په ورځ كي ده قيامت.الله دي مودداسي خلګوڅخه نه ګرځوي.