۱۴۰۲/۰۲/۰۶

فساد او مفسد:(دويمه برخه)

فساد او مفسد:(دويمه برخه)
۴ – مسلمانانو ته تاوان رسول فساد دی؛ الله تعالی د اخنس بن شريق منافق په اړه فرمايي: وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ.[البقرة ۲۰۵] ژباړه: کله چي دی ستا څخه ولاړ سي نو په مځکه کي په تلوار ځي تر څو فساد پکښې وکړي او فصل او نسل وران کړي او الله تعالی فساد نه خوښوي.
اخنس بن شريق ثقفي منافق کله چي رسول الله صلی الله عليه وسلم ته راغی، هغه ته يې ډېري پستې او د چاپلوسۍ څخه ډکي خبري وکړې خو کله چي د  رسول الله صلی الله عليه وسلم د مبارک مجلس څخه ولاړ سو په لاره کي يې مخي ته د مسلمانان کروندې او د خرو ګله راغله دې منافق کروندې ته اور واچوی او خره يې ووژل الله، تعالی دده دغه کار وغندی، رسول الله صلی الله عليه وسلم يې دده په منافقت خبر کړ او دده دغه کار يې فساد وبلی.
د همدې آيت په استناد ويلای سو چي مسلمانانو ته هر ډول مالي او ځاني تاوان رسول فساد دی هر مسلمان بايد ځان ورڅخه وساتي. 
۵ – په مځکه کي پر نورو انسانانو تکبر، ظلم، تېری، د الله تعالی د دين څخه انکار او د پيغمبرانو په څېر پر پاکو انسانانو تهمت ويل فساد دی؛ الله تعالی د قارون په اړه فرمايي: وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ.[القصص۷۷] ژباړه: په مځکه کي د فساد مطالبه مکوه يقينا چي الله تعالی مفسدين نه خوښوي.
قارون چي د موسی عليه السلام د تره زوی وو او ډېر سرمايه داره وو په مځکه کي يې پر نورو خلګو تکبر کوی، پر مظلومانو به يې ډول ډول ظلمونه کول، د خلګو د آبرو او عزت پر حريم به يې تجاوز کوی، د الله تعالی دين ته نه تسليمېدی او پر موسی عليه السلام يې په درواغو تهمت وتړی او ښځه يې وهڅول تر څو پر موسی عليه السلام فاسده دعوه وکړي.
الله تعالی د قارون دغه ټول اعمال وغندل او دده د قوم پر ژبه يې ورته وويل: دغه د فساد کارونه مکوه ځکه چي فساد د الله تعالی نه خوښيږي.
د هر مسلمان دنده ده چي د پورته کارونو څخه ځان وساتي تر څو په فساد اخته نسي او مفسد ورڅخه جوړ نسي.
۶ – د انسانانو د ګناهونو له کبله چي په مځکه کي آفتونه او بلاګاني لکه وچکالي، قحطي، بې برکتي، د انسانانو غرقېدل، ډېر ظلمونه ښکاره کېدل فساد دی؛ الله تعالی فرمايي: ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ.[الروم۴۱] ژباړه: په وچه او دريابونو کي فساد ښکاره سو په خاطر د هغه کارونو چي د خلګو  لاسونو کول.
يعني چي کله په مځکه کي خلګ د الله تعالی نافرماني کوي او د ګناهونو مرتکب کيږي په جزاء کي ورته الله تعالی دغسي آفتونو راليږي چي دا ددوی او ددوی د ژوند لپاره يو فساد دی چي لامل يې ددوی خپل اعمال دي ځکه نو مسلمان بايد ځان د هر ډول ګناه څخه وساتي تر څو چي د مځکي د فساد او خرابوالي سره مخامخ نسي.
۷ – د بې ګناه انسانانو وژل فساد دی؛ د فرعونيانو په باره کي الله تعالی فرمايي: فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ.[الفجر۱۲] ژباړه: دوی په مځکه کي ډېر فساد وکړ.
فرعونيانو به بې ګناه انسانان او د بني اسرائيلو ماشومان وژل الله تعالی ددوی دغه کار په کلکه وغندی او هغه يې فساد وبلی ځکه نو مسلمان بايد د بې ګناه انسان د وژلو څخه ډډه وکړي او ځان د مسلمان د هر ډول ځوروني څخه وساتي.
۸ – په مځکه کي د مسلمانانو وېرول، په ظلم باندي د هغوی لاره نيول، د مسلمانانو مالونه لوټول او مسلمانان پر ناحقه وژل فساد دی؛ الله تعالی د عرنيينو په باره کي فرمايي: إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ.[المائدة۳۳] 
ژباړه: يقينا جزا د هغو خلګو چي د الله او د هغه د رسول سره جګړه کوي او په مځکه کي په فساد باندي ځي دا ده چي دوی ووژل سي يا په دار باندي وځړول سي يا ددوی لاسونه او پښې په متفاوت ډول پرې سي او يا د مځکي څخه وشړل سي؛ دا ددوی لپاره په دنيا کي رسوايي ده او ددوی لپاره په آخرت لوی عذاب سته.
ددې آيت په شأن نزول کي راځي: دغه آيت د هغو کسانو په باره کي نازل سو چي دوي د مدينې منورې څخه بهر مسلمان څاروانان ووژل او مالونه يې د ځانونو سره بوتله، رسول الله صلی الله عليه وسلم دوی ګرفتار کړه او په آيت کي ياده سوې سزا يې ورکړه.
په تفسير الوسيط کي راځي: دغه آيت د اهل اسلام هغو جګړه مارانو په باره کي نازل سوی دی چي د خلګو پر ضد را ووځي تر څو د هغوی مالونه لوټ کړي، يا هغوی ووژني او يا هغوی ووېروي ددې لپاره چي په مسلمانانو کي امنيت او سوله ايز ژوند مختل کړي او هر ځای په خلګو کي وېره او نا آرامي خپروي او يا پر شرعي حقوقو باندي تجاوز کوي لکه د زکاة ورکولو څخه ډډه کول لکه څنګه چي د ابوبکر رضي الله عنه په خلافت کي همداسي وسوه چي نوموړي د زکاة د مانعينو سره په ټول قوت او زور د جګړې اعلان وکړ. 
نو داسي ويلای سو: کوم کسان چي د اسلامي نظام پر وړاندي بغاوت کوي، په مسلمانانو کي وېره خپروي، هغوی بې ګناه وژني، امنيت يې ګډوډوي او د مسلمانانو مالونه لوټوي هغوی مفسدين دي او کړنه يې لوی فساد دي.
دداسي مفسدينو په وړاندي نظام او خلګ دواړه مسئوليت لري چي په ګډه بايد ددوی د فساد مخه ونيسي.
دوام لري....
مولوي نورالحق مظهري

۱۴۰۲/۰۲/۰۵

فساد او مفسد:

فساد او مفسد:
په دې خاطر چی فساد ډېر بد شی دی او په هر اړخيز ډول شرعا غندل سوی دی غواړو په اړه يې ځيني معلومات ستاسو سره شريک کړو تر څو هر مسلمان ځان ورڅخه وساتي او زموږ ټولنه د هر ډول فساد څخه خوندي پاته سي.

د فساد تعریف:
يو شی چي د خپل اعتدال او سلامتيا څخه ووځي هغه ته فساد وايي او فساد په تمامه معنی او د ټولو اقسامو سره شرعا محکوم او مذموم دی.

په قرآن کي د فساد ذکر سوي ځيني کلي اقسام:
۲ – په مځکه کي ګناهونه کول فساد بلل کيږي لکه الله تعالی چي فرمايي: وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا.[الأعراف: ۵۶]
ژباړه: په مځکه کي د هغې د اصلاح وروسته فساد مه کوئ. يعني وروسته تر دې چي د انبياؤ او صالحو انسانانو په زيار الله تعالی د مځکي اهل اصلاح کړي او دوی خپل عبادتونه کوي تاسي يې په ګناهونو باندي بيرته مه  فاسدوئ.
۲ – د مفسد او ګمراه انسان خبره منل او د هغه سره ملګرتيا کول فساد دی؛ الله تعال فرمايي: وَلَا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ * الذِينَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ.[الشعراء:۱۵۱ ـ ۱۵۲].
ژباړه: د اسراف کوونکو د خبري پلوي مکوئ هغه کسان چي په مځکه کي فساد کوي او اصلاح نه راوړي.
يعني د هغو کسانو خبره مه منئ چي دوی په مځکه کي د ګناهونو او ناروا کارونو په کولو سره فساد کوي ځکه که تاسي ددوی خبره ومنی تاسي به هم ددوی غوندي مفسدين جوړ سی.
علماؤ ليکلي دي: ددې آيت څخه داسي معلوميږي چي د مفسد انسان سره دي سړی ملګرتيا هم نه کوي ځکه چي کله دده د خبري د منلو څخه مسلمان منع سو دده سره د ملګرتيا او همکارۍ څخه خو بيخي منع دی.
سفيان ثوري رحمه الله فرمايي: د انسان په فساد او اصلاح کي تر ملګري بل ډېر مهم شی نسته.[الانابة لابن بطة] يعني د انسان په فساد او اصلاح کي ملګری ډېر رول لري ځکه نو هر څوک بايد کوښښ وکړي چي په دنيا کي د نيکو او ښو خلګو ملګرتيا غوره کړي.
ممشاد دينوري وايي: د صالحو انسانانو ملګرتيا د انسان په زړه کي د اصلاح تأثير کوي او د فاسدو انسانانو ملګرتيا د انسان په زړه د فساد تأثير کوي.[صفة الصفوة ۶۵۹]
۳ – منافقت ستر فساد دی؛ الله تعالی د منافقينو په اړه فرمايي: أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ المُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ.[البقرة:۱۱۲] ژباړه: خبر اوسئ چي دوی مفسدين دي خو دوی شعور نلري.
منافقينو ددې تر څنګ چي خپل کفر يې پټوی نور خلګ يې د ايمان راوړلو او حق منلو څخه راګرځول، د حقائقو په وړاندي يې د خلګو فکرونه خرابول، د انسانانو تر مينځ يې د دښمنيو او کرکو خپرولو په ذريعه ټولنه فاسدول، د مسلمانانو په مينځ کي يې ډول ډول فتنې راپورته کولې، د کفارو سره يې دوستي کول او د مسلمانانو رازونه يې هغوی ته وړل، کفار يې د مسلمانانو پر ضد راپارول او کوښښ يې کوی چي د ګڼو لارو څخه مسلمانانو ته زيان ورسوي.
د تعجب وړ خبره خو لا دا ده چي منافقينو ددغه ټولو فسادونو سره سره ځانونه پر حق بلل او خپل کار ته يې اصلاح ويل.
نو هر څوک چي د منافقينو پورته کړه وړه ترسره کوي موږ ويلای سو چي هغه انسان مفسد دی او په مځکه کي فساد خپروي.
دوام لري...
مولوي نورالحق مظهري

۱۴۰۲/۰۲/۰۴

د نوراني قاعدې اپلکيشن

د نوراني قاعدې اپلکيشن چي د ډېرو ځانګړتياوو درلودونکی دی او د تعليم الاسلام راډيو د آرشيف څخه جوړ سوی دی د لاندي لينک څخه ډانلوډ کولای سی:نوراني قاعده – اپلکيشن

۱۴۰۲/۰۲/۰۳

د شکر آداينه:

الحمدلله د اسلامي امارت د حاکميت وروسته دا درېيم اختر دی چي د ډاډمن امنيت او پوره خپلواکۍ په فضاء کي لمانځل کيږي او ټول ولس په ډېري خوشحالۍ سره د هيواد په ټولو سيمو کي خپل ځانګړي اختريز مراسم ترسره کوي.
د څو لسيزو را پدې خوا په هيواد کي نه داسي استقلال راغلی وو او نه هم داسي امنيت ځکه نو هيوادوالو ته اوسني شرايط يو ډول اعجاز او خارق العاده معلوميږي او نړيوال بيا د یو ډول حیرانتیا او تعجب په خيال کي ډوب دي ځکه په افغانستان کي د امريکا نظامي او سياسي ماتي دوی ټول هک پک کړي او د ډېر تعحب څخه ځينو ته لا هم د امريکا ماتي يو ډول آوازه ښکاري.
موږ بايد د الله تعالی شکر آداء کړو چي د امريکا غوندي نړيوال استکبار د ماتي افتخار او ابتکار افغانانو وګټی او په نتيجه کي يې سوچه اسلامي نظام په هيواد کي حاکم کړ.
ددې نظام سمبالول او ساتل تر خپله وسه د هر افغان وظيفه ده او ددې نظام د ټولو ارګانونو سره مرسته د ټولو هيوادوالو دنده ده.
که موږ پر اوسني حالاتو شکر وباسو زه په يقين باندي باوري يم چي الله تعالی به نوري پاتي ستونزي هم حل کړي او په هره برخه کي به افغانان د پرمختګ او ترقۍ شاهدان وي.
پر نعمت باندي شکر آداء کول د نعمت د ډېروالي سبب جوړيږي او د نعمت د ناشکرۍ سره زوال او له منځه تلل تړلی دی.
مولوي نورالحق مظهري

۱۴۰۲/۰۱/۳۱

د روژې مياشتي صالح اعمال به څنګه ساتو؟

د هر نيک عمل د کولو وروسته د هغه عمل ساتل ډېر مهم دی ځکه که عمل و نه ساتل سي نو هغه عمل ضائع او خراب سو انسان ته يې هيڅ ګټه نه رسيږي الله تعالی فرمايي: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ.[محمد۳۳].
ژباړه: ای مؤمنانو د الله تعالی اطاعت وکړئ، د رسول اطاعت وکړئ او خپل عملونه مه باطلوئ.
يعني خپل عملونه په ګناهونو باندي مه باطلوئ ځکه په ګناه باندي د انسان صالح اعمال له مينځه ځي لکه په حديث شريف کي چي راځي: إِيَّاكُمْ وَالْحَسَدَ فَإِنَّ الْحَسَدَ يَأْكُلُ الْحَسَنَاتِ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ الْحَطَبَ.[سنن ابي داود۴۹۰۵].
ژباړه: ځانونه د حسد څخه وساتئ ځکه حسد نيکۍ داسي خوري لکه اور چي بوټي خوري.
همداسي په حديث کي راځي: عن حذيفة، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: قذف المحصنة يهدم عمل مائة سنة.[مساوئ الأخلاق للخرائطي۷۰۳]
ژباړه: حذيفه رضي الله عنه د رسول الله صلی الله عليه وسلم څخه روايت کوي چي ده وفرمايل: پر پاکي ښځي تهمت ويل د انسان د سلو کلونو عملونه خرابوي.
همداسي په حديث کي راځي: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلامُ كَانَ يَقُولُ: اتَّقُوا عَلَى حَسَنَاتِكُمْ، وَلا تَنْسَلَّ مِنْكُمْ كَمَا يَنْسَلُّ الْمَاءُ مِنْ يَدِ أَحَدِكُمْ، قَالُوا: بِمَاذَا يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: بِالاغْتِيَابِ.[الجامع في الحديث لإبن وهب۳۴۱]
ژباړه: رسول الله صلی الله عليه وسلم ويل: خپلي نيکۍ وساتئ او ستاسي څخه دي په ناخبرۍ کي نه ځي لکه اوبه چي ستاسي د لاس څخه ځي، صحابه وو وويل: په څشي باندي نيک اعمال زموږ د لاسه څخه ځي يا رسول الله؟ رسول الله صلی الله عليه وسلم وفرمايل: په غيبت کولو باندي.
يعني که تاسي د نورو مسلمانانو غيبت وکړی نو ستاسي نيک اعمال به ورسره له مينځه ځي.

لکه د ګناه څخه په ځان ساتني چي د انسان صالح اعمال ساتل کېدلای سي پر نيکو اعمالو په استقامت باندي هم نيک اعمال د ضائع کېدلو څخه ساتل کېدلای سي.
علماؤ  فرمايلي دي: که څوک په لاندي پنځو شيانو کي استقامت وکړي ارومرو به يې مخکني نيک اعمال قبول سي او په را روان وخت کي به د نورو نيکو اعمالو توفيق ورته په نصيب سي:
۱ – استقامت د الله تعالی پر توحيد او يووالي.
۲ – استقامت پر عباداتو او طاعاتو.
۳ – استقامت پر اخلاص او حسن نيت.
۴ – استقامت د وينا او عمل پر يووالي؛ يعني لکه په خوله چي ښه خبري کوي په عمل کي هم ښه کارونه وکړي.
۵ – استقامت د ظاهر او باطن پر يووالي؛ يعني لکه په ظاهره چي انسان ځان له ګناه څخه ساتي په باطن کي هم ځان د ګناه څخه وساتي.
نو مسلمان بايد خپل ټول صالح اعمال د کولو څخه وروسته وساتي تر څو ضائع نسي او د ثواب څخه يې محروم نسي.
مولوي نورالحق مظهري

۱۴۰۲/۰۱/۳۰

څنګه پوه سو چي روژې پر موږ مثبت تأثير کړی دی؟

دا معلومه خبره ده چي په هر عبادت کي الله تعالی مثبت تأثير ايښی دی؛ روژه هم د هغو عبادتونو څخه ده چي الله تعالی د بنده لپاره ډېر مثبت تأثيرونه پکښې ايښي دي.
ددې تر څنګ چي روژه د انسان ظاهري روغتيا ته ګټه لري د انسان لپاره د ګناهونو څخه پاک کوونکې مياشت هم ده ځکه نو بايد په روژه باندي د انسان ايمان قوي سي، اخلاق يې برابر سي او د نيکو کارونو سره يې علاقه مندي ډېره سي.
که د روژې مياشتي د تېرېدلو وروسته په کوم انسان کي د عبادت سره مينه موجوده وه، پر جماعت او نورو عبادتونو يې پابندي کوله، د خپلوانو سره يې صله رحمي ټينګوله، د مور او پلار سره يې پوره نيکي کوله، د صدقاتو او نفلي عباداتو سره يې مينه درلودله، د ځان او نورو مسلمانانو تزکيه يې کوله، همداسي د حرام خوړلو، حرام ويلو، حرام کتلو، حرام اورېدلو او حرام کولو څخه يې د ځان ساتنه کوله يقينا چي په دغه انسان کي روژې پوره تأثير کړی او روژه يې الله تعالی ورڅخه قبوله کړېده.
د روژې مياشت د حمام کولو حيثيت لري لکه په حمام کولو باندي چي انسان د ظاهري چټليو او بديويۍ څخه ساتل کيږي په روژه باندي هم انسان د ګناه د چټليو څخه ساتل کيږي او په هره برخه کي تهذيب او تزکيه د انسان په برخه کيږي.
خلاصه دا چي که لاندي موارد په انسان کي موجود وه نو یقينا چي روژې پر ده باندي ښه تأثير کړی دی:
۱ ـ د عباداتو سره مينه.
۲ ـ د حقوق الله او حقوق العباد پوره آداء کولو ته ژمنتيا.
۳ ـ د ټولو حرامو او ناروا شيانو څخه د ځان ساتنه.
۴ ـ د باطل او هر ډول فساد څخه په زړه کي نفرت او کرکه.
۵ ـ په روژه کي پرېښودل سوو ګناهونو ته د تل لپاره نه را ګرځېدل.
۶ ـ په نيکو اخلاقو ښايسته کېدل او د بدو اخلاقو څخه پاک کېدل.
مولوي نورالحق مظهري

۱۴۰۲/۰۱/۲۹

د روژې میاشتي برکتونه: اوه ویشتم برکت:

بل برکت ددې میاشتي دا دی چي ددې میاشتي په روژې باندي مځکه او آسمانونه خوشاله کیږي او که الله پاک مځکي او آسمانونو ته اجازه ورکړي نو دوی به و هغه چا ته زېری د جنت ورکړي چي ددې مبارکي میاشتي روژه نیسي لکه په حدیث کي چي راځي: عن أنس بن مالك، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: لو أن الله أذن للسموات والأرض أن تتكلما لبشرتا من صام رمضان بالجنة.[احادیث شهر رمضان لإبن عساکر22]
ژباړه: انس بن مالک رضي الله عنه د رسول الله صلی الله علیه وسلم څخه روایت کوي چي هغه و فرمایل: که الله آسمانونو او مځکي ته اجازه ورکړي نو هغوی به و هغه چا ته چي روژه نیسي زیری د جنت ورکړي.
دا دی لوی برکت او ستر فضيلت! مځکي او آسمانونه هم د روژې په فضيلت باندي قائل دي او هغه چا ته په زېري ورکولو خوشحاله کيږي چي ددې مبارکي مياشتي روژه نيسي.
یا الله ددې مبارکي میاشتي په برکت مو اهل د جنت وګرځوې!
دوام لري...
مولوي نورالحق مظهري

۱۴۰۲/۰۱/۲۸

د روژې میاشتي برکتونه:شپږویشتم برکت:

بل برکت ددې مبارکي میاشتي دا دی چي په دې میاشتي کي الله پاک عمرې كولو ته ډېر ثواب ورکړی دی آن تر دې چي هغه یې په ثواب کي د حج سره برابر بللې ده لکه په حدیث کي چي راځي: عَنْ وَهْبِ بْنِ خَنْبَشٍ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى الله عَليْهِ وسَلَّمَ : عُمْرَةٌ فِي رَمَضَانَ ، تَعْدِلُ حَجَّةً.[سنن ابن ماجه ۲۹۹۱]
ژباړه:  وهب بن خنبش وایي: رسول الله صلی الله علیه وسلم وفرمایل: د روژې په میاشتي کي عمره کول د حج سره برابره ده.
علماؤ لیکلي دي: عمره خو د حج ځای ته نسي رسېدلای نو ځکه دلته هدف بیان د ډېروالي د ثواب دی نسبت ونورو وختونو ته یعني کوم ثواب چي عمره یې د روژې په میاشتي کي لري بل وخت یې نه لري، ‌ددې داسي مثال دی لکه رسول الله صلی الله علیه وسلم چي فرمایلي دي: څوک چي یو ځل سورت اخلاص ولولي داسي کیږي لکه ده چي درېیمه حصه د قرآن لوستلې وي.
دوام لري...
مولوي نورالحق مظهري

۱۴۰۲/۰۱/۲۷

په وظيفه کي معاش خپل هدف مه ګرځوه!

دا حقيقت دی چي معاش او اجرت د انسان اړتيا او ضرورت دی او بېله معاشه کار هم نسي کېدلای خو په وظيفه کي معاش د ځان هدف او مقصود مه ګرځوه بلکي هدف د الله تعالی رضايت او د خپلو خلګو او نظام خدمت وګرځوه تر څو دي الله تعالی په کار کي برکت هم واچوي او په آرام زړه خپل کار هم پر مخ باندي بوزې.
دا په تجربه ثابته سوېده چي د معاش لپاره وظيفه کول ددې تر څنګ چي برکت به ونلري انسان به په وظيفه کي د برياليتوب څخه هم محروم وي او د يو ډول غفلت او ټنبلۍ سره به مخامخ کيږي ځکه  دده ټول فکر به د معاش لپاره وي چي څنګه يې ډېر کړي او يا يې څنګه ثابت وساتي؟ چي طبعا په داسي حالت کي د کار معنويات او په کار کي للهيت له مينځه ځي او د مادياتو په محبت کي انسان غوټه کيږي.
د مادياتو په محبت کي غوټه کېدل په هر مسئوليت کي د انسان د ناکامۍ لپاره لوی سبب دی ځکه د همدغه محبت له کبله انسان رشوت اخلي، په هر ډول چي وي د خپل معاش ډېرولو هڅي او کوښښونه کوي، د زياتو پيسو لاس ته راوړلو لپاره فساد او درغلۍ ته مخه کوي آن تر دې چي په خپل ټاکل سوي معاش باندي قناعت نه کوي ځکه نو ممکن د خپلي رسمي وظيفې سره سره بله وظيفه هم وکړي او يا هم د خپلي وظيفې د محدوديت څخه بهر د امتيازاتو لپاره کوښښ وکړي چي په نتيجه کي په خپله رسمي وظيفه کي د غفلت سره او بيا د ناکامۍ سره مخامخ کيږي.
د مسلمان لپاره په هر کار کي د نيت اخلاص ډېر مهم دی، که په مباح کار کي مسلمان خپل نيت سم کړي ارومرو به الله تعالی پر هغه باندي ثواب ورکوي له همدې امله زبيد يامي رحمه الله فرمايي: زه خوښ لرم چي په هر شي کي نيت ولرم، آن تر دې چي د ډوډۍ په خوړلو او اوبو څښلو کي هم نيت ولرم.
وعن زُبَيدٍ اليامي، قال: إنِّي لأحبُّ أن تكونَ لي نيَّةٌ في كلِّ شيءٍ، حتى في الطَّعام والشَّراب.[جامع العلوم والحکم]
دا معلومه خبره ده چي په نظام کي وظيفه کول د هيواد، نظام او خلګو په خير باندي تماميږي نو که څوک خپل نيت د الله لپاره کړي ددې تر څنګ چي الله تعالی به يې په وظيفه کي مرسته کوي او برکت به يې په برخه کوي په وظيفه کي به برياليتوب هم ورته په نصيب کړي او معاش خو بېله هغه ورته ورکول کيږي نو ډېره ښه خبره دا ده چي انسان په ښه نيت باندي خدمت وکړي.
مولوي نورالحق مظهري

د روژې میاشتي برکتونه:پنځه ویشتم برکت:

بل برکت ددې مبارکي میاشتي دا دی چي په دې میاشتي کي د الله پاک ملائکي ټوله ورځ د روژه ماتي تر وخته پوري د روژاتیانو لپاره طلب د بخښي کوي یعني ملائکي دا دعا کوي چي ای الله امت ته د رسول الله صلی الله علیه وسلم بخښه وکړه، په حدیث کي راځي: وَتَسْتَغْفِرُ لَهُمُ الْمَلاَئِكَةُ حَتَّى يُفْطِرُوا.[ مسند احمد ۷۹۱۷]
ژباړه: ملائکي ددوی لپاره طلب د بخښي کوي تر څو چي دوی روژه ماتوي.
موږ باید د ځانه سره دا فکر وکړو چي ملائکي زموږ لپاره طلب د بخښي کوي نو موږ یې ولي د ځان لپاره نه کوو په داسي حال کي چي د ډېرو ګناهونو له کبله موږ هر يو استغفار ته پوره اړتيا لرو؟. 
الله پاک دي د ملائکو استغفار زموږ لپاره قبول کړي!
دوام لري...
مولوي نورالحق مظهري

په دين کي استقامت - بيان: مولوي نورالحق مظهري

په دين کي استقامت ـ بيان

په روژه کي اعتکاف:

فقد جاء في الصحيحين عن ابن عمر - رضي الله عنهما - قال: كان النبي صلى الله عليه وسلم يعتكف في العشر الأواخر من رمضان.
ژباړه: په بخاري او مسلم کتابونو کي د عبدالله ابن عمر رضي الله عنهما څخه روایت راغلی دی چي رسول الله صلی الله علیه وسلم به د روژې میاشتي په لسو آخرو شپو کي اعتکاف کوی.
په دې حديث باندي مشروعيت د اعتکاف ثابتيږي او اعتکاف ودېته وايي چي د ثواب په نيت دي په خاصه طريقه او خاص صفت باندي سړئ په مسجد کي تر معلومي مدې پوري کښيني.
علامه ابن القيم رحمه الله فرمايلي دي: اعتکاف هغه عبادت دئ چي مقصود او اصلي هدف ورڅخه پر الله پاک باندي د خپل زړه تړل دي، پر الله پاک باندي د خپلو ټولو تصوراتو راټول دي، ځان د مخلوقاتو څخه فارغ کول او د الله پاک په ذکر باندي ځان په پوره توګه مصروف کول دي داسي چي په هروخت کي په خاصه توګه د غم او مصيبت په وخت کي د معکتف ټوله توجه او پاملرنه د الله پاک ذکر او محبت ته وي د زړه ټول مقصود او هدف يې د الله پاک سره محبت او د هغه رضا وي.
د الله پاک د خوشاله کولو لپاره خطرونه او ستړياوي پر ځان باندي ګالي، د الله پاک په خوشاله کولو کي او الله پاک ته د نژدې کېدلو لپاره خپل فکر په کار اچوي.
نو ددې پر ځای چي د مخلوقاتو سره محبت وکړي د الله پاک سره يې محبت ډېريږي چي په همدغه محبت باندي دی د هغي ورځي د محبت مستحق ګرځي کومه ورځ چي بېله الله پاک بل هيڅ محبت کوونکی نسته او بېله الله تعالی هيڅوک د انسان په درد باندي نه خوري او هغه ورځ د وحشت او يواځي والي ده په قبر کي.
په قبر کي تنها د الله پاک محبت دی چي انسان ژغوري، د قبر د عذاب څخه نجات ورکوي او د جنت د نعمتونو دروازې ورباندي را خلاصوي.
د اعتکاف څخه مهم او لوی هدف هم دغه دی.
ددې لپاره چي معتکف وکولای سي سم او مقبول اعتکاف وکړي نو لاندي آداب بايد په نظر کي ونيسي:
1 – خپل نيت دي خالص او صفا کړي او يواځي دي د الله پاک رضايت او د رسول الله صلی الله عليه وسلم په سنت باندي عمل کول خپل په زړه کي را وګرځوي او د الله تعالی څخه دي د اجرت تر لاسه کولو په نيت اعتکاف وکړي.
2 – د عبادت لپاره دي ځان فارغ کړي، د ټولو هغو شيانو سره دي رابطه قطعه کړي چي دده د عبادت مخنيوی کوي او الله پاک ته دي تنها په زړه باندي توجه وکړي.
3 – بېله شرعي او انساني ضروت څخه دي د مسجد څخه نه وځي.
4 – پر ورځنيو نيکو اعمالو او ذکرونو دي کوښښ وکړي، لکه رواتب سنتونه، د اشراق او غرمې لمونځ، د شپې او تهجد لمونځ، تل په اوداسه باندي اوسېدل، د سهار او ماښام منقول ذکرونه کول، د فرضي لمونځونو وروسته ثابت اذکار نه هېرول، د موذن جواب ورکول او داسي نور هغه اعمال چي د معتکف د اعتکاف د مقصود برخه وي.
5 – معتکف چي د هر لمانځه مخکي ويديږي لمانځه ته دي وختي کښيني تر څو په ښه طريقه اودس وکړي او په پوره اطمينان او آمادګۍ سره لمونځ آداء کړي.
6 – معتکف دي نفلي عبادات ډېر کوي او ددې لپاره چي احساس د ستړيا ونکړي په عباداتو کي دي تنوع راوړي مثلا کله ناکله دي لمونځ کوي، کله دي بيا تلاوت د قرآن کوي، کله دي بيا تسبيح، تهليل، تحميد او تکبير وايي، کله دي دعاء کوي، کله دي استغفار کوي، کله دي پر رسول الله صلی الله عليه وسلم باندي درود وايي او ځيني وختونه دي د الله پاک په مخلوقاتو کي تفکر کوي تر څو د الله پاک عظيم قدرت ته متوجه سي او عاجزي يې په برخه سي.
7 – هغه څوک چي اهل د مطالعې وي هغه دي د ځانه سره ښه په زړه پوري کتابونه کښيږدي او کله ناکله دي مطالعه کوي په خاصه توګه د قرآن تفسيرونه چي په مطالعه کولو سره يې  د قرآن تلاوت ته نور هم د انسان شوق کيږي.
8 – معتکف دي خوراک لږ کوي، عادي خبري دي لږ کوي او خوب دي لږ کوي تنها دومره خوراک، خبري او خوب دي کوي چي خپل ضرورت ورباندي رفع کولای سي نور ټول وخت دي عبادت ته ورکړي ځکه د خوراک، خوب او خبرو په لږولو سره د انسان زړه نرم کيږي، نفس يې عاجزه کيږي، وخت يې د ضياع څخه ساتل کيږي او د ګناه څخه ژغورل کيږي.
9 – معتکف بايد د اوداسه پر درلودلو ډير حريص وي او هيڅ وخت بې اودسه پاته نسي او بې اوسده ويده نسي.
10 – معتکف بايد د سنتونو پر تطبيق، د حق او صبر پر وصيت، پر امر بالمعروف او نهي عن المنکر، پر نصيحت او تذکر او په نيکو کارونو کي د نورو سره پر مرسته کولو ډېر حريص وي. 
هغه شيان چي معتکف بايد ځان ورڅخه وساتي:
1 – مسجد ته دي ورته ډېر ملاقات کوونکي نه راځي ځکه دا کار ددې سبب کيږي چي دی دي عبادت لږ وکړي او ډېر وخت دي په مجلس او بانډار کي ورباندي تېر سي.
2 – په ټلفن دي ځان ډېر نه مصروف کوي تنها د ضرورت د رفع کولو په اندازه دي استفاده ورڅخه کوي.
3 – ډير خوراکونه دي پر ځان باندي نه راکوټه کوي ځکه دا کار ددې سبب جوړيږي چي دی دي ډېر خوراک وکړي او د ډېر خوراک نو بيا ځان ته ډېر تاوانونه دي.
4 – خوب دي ډېر نه کوي، د خوب څخه دي ژر را ولاړيږي، څوک چي يې د خوب څخه ويښ کړي د هغه څخه دي مننه او تشکر وکړي او ورته په خښم کيږي دي نه.
5- وخت او فرصت دي نه ضايع کوي بېله عباداتو دي بل په هيڅ شي باندي ځان نه مصروف کوي.
6 – داسي څوک دي په اعتکاف کي د ځانه سره نه کښېنوي چي د اعتکاف آداب نه مراعات کوي او ددې احتمال سته چي دی دي هم ورسره په تکليف سي او اعتکاف دي ورباندي خراب کړي.
منبع: تحف رمضانية.
ژباړه او وضاعت: مولوي نورالحق مظهري