خداوند قادرمطلق است
..............................
نظام عجیب وغریب دنیا براین دلالت می کند که برای این نظام خالقی است توانا، قدرتمند ، قدیم ، ازلی ، ابدی وقادرمطلق که این حقیقت برای هرانسان ثابت شده است، وهیچ کسی ازآن انکارکرده نمیتواند، پس مثلیکه خداوند(ج) تمام کائنات را موجود کرده است، برآفریدن آن قدرت کامل داشته ، همچنان برتمام کائنات قدرت کامل وتام را دارد، هرتصرف که خداوند عزوجل بخواهد درکائنات بکند، آنرا میکند هیچ چیزوهیچ کسی ممانعت اورا کرده نمی تواند، مثلیکه خداوند ( ج) درکلام پاک خود میفرماید« أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمَا» سورة الطلاق ایه 12
ترجمه: یقیناً خداوند(ج) برهرچیزقادراست ویقینا علم اودربرگیرتمام چیزهااست.
تمام اموردرقدرت خداوند( ج) است کاری را که اوبخواهد می شود ، وکاری که اونخواهد هرگزنمی شود، عزت ، ذلت ، غناء ، مسکنت ، خواری ، آسایش ، پیروزی ، ناکامی ، خشک سالی ، خوب سالی ، صحت ، مریضی ، زنده کردن ، مردن ، وغیره ....
همه درقدرت خدا ( ج) است.
که درین باره آیات های زیادی ازقرآن کریم آمده است ، که ماچندآیه را بحیث مشت نمونه خرواربیان می کنیم:
1. « وَلاَ يَحْزُنكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ ٱلْعِزَّةَ للَّهِ جَمِيعاً هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلْعَلِيمُ »
ترجمه: غمگین نکند ترا ( ای رسول اکرم صلی الله علیه وسلم ) قول کفارومشرکین را یقینا عزت کاملا از( ودرقدرت )خداست و اوشنونده وباخبراست.
2. « وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَـكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لاَ يَعْلَمُون »
ترجمه: وخاصتا عزت برای خدا ورسول او وبرای مؤمنین است ولی منافقین نمیدانند.
3.« مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعاً »
ترجمه: کسی که عزت را میخواهد پس عزت کاملا برای ( ودرقدرت) خداست.
4. « الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَآءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ العِزَّةَ للَّهِ جَمِيعاً »
ترجمه: کسانیکه کافران را دوستان خود قرارمیدهند بدون مسلمانان آیا در نزد آنها عزت را جستجومیکنند؟ ، درحالیکه عزت ازبرای ( ودرقدرت ) خداست.
5. « قُلِ ٱللَّهُمَّ مَالِكَ ٱلْمُلْكِ تُؤْتِي ٱلْمُلْكَ مَن تَشَآءُ وَتَنزِعُ ٱلْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَآءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَآءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَآءُ بِيَدِكَ ٱلْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ »
ترجمه: بگوای رسول اکرم (ص) ای خدایا! ای صاحب بادشاهی ! تومیدهی بادشاهی را به کسی که توخواسته باشی ، ومیگیری بادشاهی ازکسی که توخواسته باشی ، عزت میدهی به کسی که توخواسته باشی ، وذلیل می گردانی کسی راکه توخواسته باشی ، به قدرت تواست خیر یقیناتو برهرچیزقادرهستی.
6. « وَأَنَّهُ هُوَ أَغْنَىٰ وَأَقْنَىٰ».
ترجمه: و اوخداوند ( ج) است که بنده را غنی میگرداند( به انها مال وثروت میدهد) وآنها را مصرف کننده آن میگرداند.
7. « ٱللَّهُ يَبْسُطُ ٱلرِّزْقَ لِمَن يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ إِنَّ ٱللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٍ ».
ترجمه : خداوند( ج ) وسیع میگرداند رزق را برای کسی که اوخواسته باشد ، وتنگ میگرداند برای کسی که اوخواسته باشد ویقینا خداوند ( ج ) برهرچیزعالم است.
8. « لَهُ مَقَالِيدُ ٱلسَّمَاوَاتِ وَٱلأَرْضِ يَبْسُطُ ٱلرِّزْقَ لِمَن يَشَآءُ وَيَقْدِرُ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ».
ترجمه : برای خداوند ( ج ) است کلیدهای آسمان وزمین وسیع میگرداند رزق رابرکسی که اوخواسته باشد وتنگ میگرداند یقینا اوبرهرچیزعالم است.
خداوند بربندگان خودمهربان است
باوجودیکه خداوند عزوجل قادرمطلق است، دربندگان خود هرتصرف را میتواند بکند ، هیچ کسی براو حق اعتراض را ندارد، زیرا تمام کائنات مصنوع ومخلوق او است، وهرکسی که درمخلوق ومصنوع خود هرتصرفی میکند کسی دیگری حق اعتراض براورا ندارد، ولی بازهم خداوند عزوجل باوجود این قدرت وصفات، بربندگان خود مشفق ومهربان است مثلیکه خداوند عزوجل درکلام پاک خود می فرماید:
« إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ »
ترجمه: یقینا خداوند برمردم مشفق ومهربان است.
مادرینجا قسمت ازسخنرانی عالم بزرگ علامه مفتی رشیداحمد لادهیانوی ( رح ) را نقل میکنیم که درین مورد دریکی ازسخنرانی خود ایراد نموده است.
{ محبت الله به بندگان ازمحبت والدین نسبت به بچه هایشان بیشتراست همه زیرنظراوهستند، توان تغییراوضاع راهم دارد ، حالابایک مثال دنیوی آن را بسنجید ، مادر بچه اش را دوست دارد ، درد بچه را نیز می داند ، ودرک می کند ،توان برطرف کردن آن رانیز دارد ، اما دراین حال درد اورا برطرف نمی کند ، یقینا نفعی برای بچه اش درنظرگرفته است ، به همین صورت فردیکه می داند رابطه من بامالک ومولایم محبت است ، اورا ناراض نمی کنم ، چون ناراضگی اورانمی توانم تحمل کنم، همیشه توبه واستغفار می کنم ، درجلب رضایت اوپیوسته تلاش می کنم ، زمانیکه رابطه من با او اینگونه است، یقینا اونیزبامن محبت دارد، رابطه دوطرفه رابطه محبت است ، اوازوضع من کاملا ً آگاهی دارد، وتوان برطرف کردن مشکلات رانیزدارد، بااین وجود اوضاع را عوض نمی کند ، بالآخره چیزی است؟ یقینا برای من نفعی هست به مثال دقت کنبد! مادربه بچه اجازه نمی دهد که چیزی که برایش ضرر دارد بخورد ، اوگریه می کند ، جیغ می کشد که فلان چیز را می خورم ، فلان چیزرا می خورم ، اما مادر می داند این چیزبرایش مضراست، به اونمی دهد.
یک طبیب وپزشک غمخواری معالج شمااست، میداند مثلا قورمه برای شما ضرر دارد، معده شما توان آن راندارد ، نمی گذارد قورمه بخورید، ضرردارد ، علم ادر محدود وناقص ، علم داکتر محدود وناقص است ، امکان دارد درتشخیص اشتباه بکنند ، اما محبت الله کامل ، علم ودانش الله کامل ، چون محبت وشفقت الله کامل تراست، ومی داند که اگرفقط بطورشفاهی به بنده بگویم که این را نخور ! اوبی صبراست ، نمی تواند خودش را کنترل کند ، لذا به زور آن چیزرا از اومیگیرد، دکتر داروی تلخ می دهد، پیچکاری می زند ، جراحی می کند ، شوق برقی می دهد ، این همه چیزرا تحمل می کنند، چون می دانند دکترباما دشمنی ندارد، همه این کارها رابادلسوزی دارد انجام می دهد ، درصورتیکه او درمقابل این امورپول میگیرد، محبت اواحتمالی ، تشخیص اواحتمالی ، کمال ودانش اواحتمالی وناقص ، اما محبت الله قطعی وکامل ، حکمت ومصلحت الله قطعی وکامل ، لذا آنچه ازطرف اوانجام می گیرد ، سراپا خوبی وبهتری است ، درقرآن کریم قصه حضرت « خضر » (ع) ذکرشده است، که کشتی چندنفر کارگر وصیادرا شکست تااز غضب بادشاه ظالم نجاب یابند ، جهت حفظ دین وایمان والدین پسرجوانشان را کشت ، این هردو کارظاهرًا خطرناک وسخت هستند ، اما باروشن شدن حکمت واضح شد که مصیبت نیست ، بلکه عین رحمت ولطفی الهی است ، در دلی که معرفت ومحبت الله ایجاد گردد ، آن دل درهرحالتی آرامش وسکون دارد، ومیداند که همین وضع برای من مفید است، هرمقدار ازنافرمانی خدا دوری شود ، اوازمخالفت وسرکشی دست بکشد ، همان مقدار این عقیده راسخ ومستحضر خواهد شد ، آنچه رفتارمی شود همه محبت آمیزاست ، « هو مولانا » ( اومحبوب ما است ) مارا دوست دارد، کارسازمااست ، رابطه محبت دارد ، هرمقدار این استحضاربالابرود ، همان مقدار آرامش وسکون بالامیرود، نگرانی واضطراب ازبین می رود، آنچه پیش آمده ازطرف محبوب من اظهار محبت است ، رفتار محبانه است.
پس خداوند همیشه برای بنده خود خیروبرکت را میخواهد ، باآنهامحبت ودوستی میکند، آنها را ازبدبختیها بسوی نیکبختها میکشد، ازتاریکی بسوی روشنایی میکشد، ازضلالت بسوی هدایت رهنمایی می کند، مثلیکه خداوند عزوجل درقرآن کریم می فرماید:
« اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُواْ يُخْرِجُهُمْ مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُواْ أَوْلِيَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ »
ترجمه : خداوند ( ج ) دوست ( وسرپرست ) کسانی است که ایمان دارند ، آنها ازتاریکیها بسوی روشناییها بیرون میکند، وکسانیکه کافرشده اند دوستان آنها شیاطین اند، آنها را ازروشنایی بسوی تاریکیها میکشد، واینها اصحاب آتش اند وآنها درآتش همیشه خواهندبود.
ودر آیه دیگری میفرماید:
«وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ».
ترجمه: خداوند عزوجل دوست ( سرپرست ) مؤمنان است.
« وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُتَّقِينَ»
ترجمه: خداوند عزوجل دوست ( سرپرست ) متقیان است
«أَمِ ٱتَّخَذُواْ مِن دُونِهِ أَوْلِيَآءَ فَٱللَّهُ هُوَ ٱلْوَلِيُّ وَهُوَ يُحْيِـي ٱلْمَوْتَىٰ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»
ترجمه:
آیا آنها غیرازخدا ( کسی دیگری ) برای خود دوست میگیرد درحالیکه خداوند ( ج) دوست آنها است ، اوست که مرده گان را زنده می کند ، و اوبرهرچیز قادر است.
«وَكَانَ حَقّاً عَلَيْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنينَ»
ترجمه : وبرما است نصرت مؤمنین. یعنی مامسلمانان را درهربخش وهرزمینه یاری وکمک می کنیم، آنهارا براه مستقیم خود رهنمایی میکنیم،
ولی وقتی یاری ونصرت خداوند عزوجل نصیب انسان می شود، که انسان در راه خدا بکوشد ، زحمت بکشد ، ودر راه خدا خستگی را بپذیرد، مثلیکه خداوند عزوجل درکلام پاک خود می فرماید:
« وَالَّذِينَ جَاهَدُواْ فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ »
ترجمه: کسانیکه در راه من کوشش بکند من آنهار براه خود رهنمایی میکنیم ویقینا خداوند عزوجل همراه نیکوکاران است.
«إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَٱلَّذِينَ آمَنُواْ فِي ٱلْحَيَاةِ ٱلدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ ٱلأَشْهَادُ»
ترجمه: یقیناً ما نصرت میکنیم پیامبران خودرا وکسانیکه ایمان آورده اند، در دنیا ودر روزی که اشهاد ( فرشتگان گواهی دهنده ) بایستد.
..............................
نظام عجیب وغریب دنیا براین دلالت می کند که برای این نظام خالقی است توانا، قدرتمند ، قدیم ، ازلی ، ابدی وقادرمطلق که این حقیقت برای هرانسان ثابت شده است، وهیچ کسی ازآن انکارکرده نمیتواند، پس مثلیکه خداوند(ج) تمام کائنات را موجود کرده است، برآفریدن آن قدرت کامل داشته ، همچنان برتمام کائنات قدرت کامل وتام را دارد، هرتصرف که خداوند عزوجل بخواهد درکائنات بکند، آنرا میکند هیچ چیزوهیچ کسی ممانعت اورا کرده نمی تواند، مثلیکه خداوند ( ج) درکلام پاک خود میفرماید« أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمَا» سورة الطلاق ایه 12
ترجمه: یقیناً خداوند(ج) برهرچیزقادراست ویقینا علم اودربرگیرتمام چیزهااست.
تمام اموردرقدرت خداوند( ج) است کاری را که اوبخواهد می شود ، وکاری که اونخواهد هرگزنمی شود، عزت ، ذلت ، غناء ، مسکنت ، خواری ، آسایش ، پیروزی ، ناکامی ، خشک سالی ، خوب سالی ، صحت ، مریضی ، زنده کردن ، مردن ، وغیره ....
همه درقدرت خدا ( ج) است.
که درین باره آیات های زیادی ازقرآن کریم آمده است ، که ماچندآیه را بحیث مشت نمونه خرواربیان می کنیم:
1. « وَلاَ يَحْزُنكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ ٱلْعِزَّةَ للَّهِ جَمِيعاً هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلْعَلِيمُ »
ترجمه: غمگین نکند ترا ( ای رسول اکرم صلی الله علیه وسلم ) قول کفارومشرکین را یقینا عزت کاملا از( ودرقدرت )خداست و اوشنونده وباخبراست.
2. « وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَـكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لاَ يَعْلَمُون »
ترجمه: وخاصتا عزت برای خدا ورسول او وبرای مؤمنین است ولی منافقین نمیدانند.
3.« مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعاً »
ترجمه: کسی که عزت را میخواهد پس عزت کاملا برای ( ودرقدرت) خداست.
4. « الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَآءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ العِزَّةَ للَّهِ جَمِيعاً »
ترجمه: کسانیکه کافران را دوستان خود قرارمیدهند بدون مسلمانان آیا در نزد آنها عزت را جستجومیکنند؟ ، درحالیکه عزت ازبرای ( ودرقدرت ) خداست.
5. « قُلِ ٱللَّهُمَّ مَالِكَ ٱلْمُلْكِ تُؤْتِي ٱلْمُلْكَ مَن تَشَآءُ وَتَنزِعُ ٱلْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَآءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَآءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَآءُ بِيَدِكَ ٱلْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ »
ترجمه: بگوای رسول اکرم (ص) ای خدایا! ای صاحب بادشاهی ! تومیدهی بادشاهی را به کسی که توخواسته باشی ، ومیگیری بادشاهی ازکسی که توخواسته باشی ، عزت میدهی به کسی که توخواسته باشی ، وذلیل می گردانی کسی راکه توخواسته باشی ، به قدرت تواست خیر یقیناتو برهرچیزقادرهستی.
6. « وَأَنَّهُ هُوَ أَغْنَىٰ وَأَقْنَىٰ».
ترجمه: و اوخداوند ( ج) است که بنده را غنی میگرداند( به انها مال وثروت میدهد) وآنها را مصرف کننده آن میگرداند.
7. « ٱللَّهُ يَبْسُطُ ٱلرِّزْقَ لِمَن يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ إِنَّ ٱللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٍ ».
ترجمه : خداوند( ج ) وسیع میگرداند رزق را برای کسی که اوخواسته باشد ، وتنگ میگرداند برای کسی که اوخواسته باشد ویقینا خداوند ( ج ) برهرچیزعالم است.
8. « لَهُ مَقَالِيدُ ٱلسَّمَاوَاتِ وَٱلأَرْضِ يَبْسُطُ ٱلرِّزْقَ لِمَن يَشَآءُ وَيَقْدِرُ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ».
ترجمه : برای خداوند ( ج ) است کلیدهای آسمان وزمین وسیع میگرداند رزق رابرکسی که اوخواسته باشد وتنگ میگرداند یقینا اوبرهرچیزعالم است.
خداوند بربندگان خودمهربان است
باوجودیکه خداوند عزوجل قادرمطلق است، دربندگان خود هرتصرف را میتواند بکند ، هیچ کسی براو حق اعتراض را ندارد، زیرا تمام کائنات مصنوع ومخلوق او است، وهرکسی که درمخلوق ومصنوع خود هرتصرفی میکند کسی دیگری حق اعتراض براورا ندارد، ولی بازهم خداوند عزوجل باوجود این قدرت وصفات، بربندگان خود مشفق ومهربان است مثلیکه خداوند عزوجل درکلام پاک خود می فرماید:
« إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ »
ترجمه: یقینا خداوند برمردم مشفق ومهربان است.
مادرینجا قسمت ازسخنرانی عالم بزرگ علامه مفتی رشیداحمد لادهیانوی ( رح ) را نقل میکنیم که درین مورد دریکی ازسخنرانی خود ایراد نموده است.
{ محبت الله به بندگان ازمحبت والدین نسبت به بچه هایشان بیشتراست همه زیرنظراوهستند، توان تغییراوضاع راهم دارد ، حالابایک مثال دنیوی آن را بسنجید ، مادر بچه اش را دوست دارد ، درد بچه را نیز می داند ، ودرک می کند ،توان برطرف کردن آن رانیز دارد ، اما دراین حال درد اورا برطرف نمی کند ، یقینا نفعی برای بچه اش درنظرگرفته است ، به همین صورت فردیکه می داند رابطه من بامالک ومولایم محبت است ، اورا ناراض نمی کنم ، چون ناراضگی اورانمی توانم تحمل کنم، همیشه توبه واستغفار می کنم ، درجلب رضایت اوپیوسته تلاش می کنم ، زمانیکه رابطه من با او اینگونه است، یقینا اونیزبامن محبت دارد، رابطه دوطرفه رابطه محبت است ، اوازوضع من کاملا ً آگاهی دارد، وتوان برطرف کردن مشکلات رانیزدارد، بااین وجود اوضاع را عوض نمی کند ، بالآخره چیزی است؟ یقینا برای من نفعی هست به مثال دقت کنبد! مادربه بچه اجازه نمی دهد که چیزی که برایش ضرر دارد بخورد ، اوگریه می کند ، جیغ می کشد که فلان چیز را می خورم ، فلان چیزرا می خورم ، اما مادر می داند این چیزبرایش مضراست، به اونمی دهد.
یک طبیب وپزشک غمخواری معالج شمااست، میداند مثلا قورمه برای شما ضرر دارد، معده شما توان آن راندارد ، نمی گذارد قورمه بخورید، ضرردارد ، علم ادر محدود وناقص ، علم داکتر محدود وناقص است ، امکان دارد درتشخیص اشتباه بکنند ، اما محبت الله کامل ، علم ودانش الله کامل ، چون محبت وشفقت الله کامل تراست، ومی داند که اگرفقط بطورشفاهی به بنده بگویم که این را نخور ! اوبی صبراست ، نمی تواند خودش را کنترل کند ، لذا به زور آن چیزرا از اومیگیرد، دکتر داروی تلخ می دهد، پیچکاری می زند ، جراحی می کند ، شوق برقی می دهد ، این همه چیزرا تحمل می کنند، چون می دانند دکترباما دشمنی ندارد، همه این کارها رابادلسوزی دارد انجام می دهد ، درصورتیکه او درمقابل این امورپول میگیرد، محبت اواحتمالی ، تشخیص اواحتمالی ، کمال ودانش اواحتمالی وناقص ، اما محبت الله قطعی وکامل ، حکمت ومصلحت الله قطعی وکامل ، لذا آنچه ازطرف اوانجام می گیرد ، سراپا خوبی وبهتری است ، درقرآن کریم قصه حضرت « خضر » (ع) ذکرشده است، که کشتی چندنفر کارگر وصیادرا شکست تااز غضب بادشاه ظالم نجاب یابند ، جهت حفظ دین وایمان والدین پسرجوانشان را کشت ، این هردو کارظاهرًا خطرناک وسخت هستند ، اما باروشن شدن حکمت واضح شد که مصیبت نیست ، بلکه عین رحمت ولطفی الهی است ، در دلی که معرفت ومحبت الله ایجاد گردد ، آن دل درهرحالتی آرامش وسکون دارد، ومیداند که همین وضع برای من مفید است، هرمقدار ازنافرمانی خدا دوری شود ، اوازمخالفت وسرکشی دست بکشد ، همان مقدار این عقیده راسخ ومستحضر خواهد شد ، آنچه رفتارمی شود همه محبت آمیزاست ، « هو مولانا » ( اومحبوب ما است ) مارا دوست دارد، کارسازمااست ، رابطه محبت دارد ، هرمقدار این استحضاربالابرود ، همان مقدار آرامش وسکون بالامیرود، نگرانی واضطراب ازبین می رود، آنچه پیش آمده ازطرف محبوب من اظهار محبت است ، رفتار محبانه است.
پس خداوند همیشه برای بنده خود خیروبرکت را میخواهد ، باآنهامحبت ودوستی میکند، آنها را ازبدبختیها بسوی نیکبختها میکشد، ازتاریکی بسوی روشنایی میکشد، ازضلالت بسوی هدایت رهنمایی می کند، مثلیکه خداوند عزوجل درقرآن کریم می فرماید:
« اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُواْ يُخْرِجُهُمْ مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُواْ أَوْلِيَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ »
ترجمه : خداوند ( ج ) دوست ( وسرپرست ) کسانی است که ایمان دارند ، آنها ازتاریکیها بسوی روشناییها بیرون میکند، وکسانیکه کافرشده اند دوستان آنها شیاطین اند، آنها را ازروشنایی بسوی تاریکیها میکشد، واینها اصحاب آتش اند وآنها درآتش همیشه خواهندبود.
ودر آیه دیگری میفرماید:
«وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ».
ترجمه: خداوند عزوجل دوست ( سرپرست ) مؤمنان است.
« وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُتَّقِينَ»
ترجمه: خداوند عزوجل دوست ( سرپرست ) متقیان است
«أَمِ ٱتَّخَذُواْ مِن دُونِهِ أَوْلِيَآءَ فَٱللَّهُ هُوَ ٱلْوَلِيُّ وَهُوَ يُحْيِـي ٱلْمَوْتَىٰ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»
ترجمه:
آیا آنها غیرازخدا ( کسی دیگری ) برای خود دوست میگیرد درحالیکه خداوند ( ج) دوست آنها است ، اوست که مرده گان را زنده می کند ، و اوبرهرچیز قادر است.
«وَكَانَ حَقّاً عَلَيْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنينَ»
ترجمه : وبرما است نصرت مؤمنین. یعنی مامسلمانان را درهربخش وهرزمینه یاری وکمک می کنیم، آنهارا براه مستقیم خود رهنمایی میکنیم،
ولی وقتی یاری ونصرت خداوند عزوجل نصیب انسان می شود، که انسان در راه خدا بکوشد ، زحمت بکشد ، ودر راه خدا خستگی را بپذیرد، مثلیکه خداوند عزوجل درکلام پاک خود می فرماید:
« وَالَّذِينَ جَاهَدُواْ فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ »
ترجمه: کسانیکه در راه من کوشش بکند من آنهار براه خود رهنمایی میکنیم ویقینا خداوند عزوجل همراه نیکوکاران است.
«إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَٱلَّذِينَ آمَنُواْ فِي ٱلْحَيَاةِ ٱلدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ ٱلأَشْهَادُ»
ترجمه: یقیناً ما نصرت میکنیم پیامبران خودرا وکسانیکه ایمان آورده اند، در دنیا ودر روزی که اشهاد ( فرشتگان گواهی دهنده ) بایستد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر