۱۴۰۲/۰۹/۱۰

مبارزه وروره!

۱ ـ که په اخلاص مبارزه وکړې ډېر ژر به یې نتيجه ووينې.
۲ ـ که په مبارزه کي اصول او اخلاق مراعات کړې هيڅ وخت به پر خپلي مبارزې پښېمانه نسې.
۳ ـ که په مبارزه کي د چا سره سليقوي چلند او حسد ونکړې ورځ تر بلي به دي مبارزه چټکه او مؤثره کيږي.
۴ ـ که په مبارزه کي مسلکي او تخصصي کار وکړې هيڅ وخت به د پوهانو د عار او پېغور سره مخامخ نسې.
۵ ـ که په مبارزه کي د تخاطب او خبرو آداب عملي کړې هيڅ کله به ملامت نسې.
۶ ـ که په مبارزه کي په افواهاتو پسې ولاړ نسې تل به دي اعتبار او آبرو خوندي وي.
۷ ـ که په مبارزه کي د فکري جمود، سياسي ساده ګۍ او فرهنګي انحطاط څخه ځان وساتې ارومرو به په خپلي مبارزې کي د شخص د حيثيت څخه د فکر او ليدلوري حيثيت ته ارتقاء کوې.
۸ ـ که په مبارزه کي اطاعت او سلسله مراتب مراعات کړې ارومرو به يې برکتونه او معنويات په خپل ژوند کي ووينې.
۹ ـ که په مبارزه کي زغم/صبر، استقامت، جديت، درايت، زراکت او تدبير د ځان عادت جوړ کړې نو په هيڅ ډګر کي به دوامداره ماتي و نه خورې.
۱۰ ـ که په مبارزه کي د هدف په ټاکلو کي غور وکړې او هدف ته په رسېدلو کي د ناهيلۍ څخه ځان وساتې حتما به يوه ورځ هدف ته رسيږې او مخالفين به دي ورځ تر بلي ضعيفه کيږي.
مولوي نورالحق مظهري

د فرهنګي مبارزې ډولونه:

ليکوال: مولوي نورالحق مظهري

بسم الله الرحمن الرحیم

لنډيز:

که د دين اصولو او فرهنګي مبارزي ارزښت او تأثيراتو ته و ګورو دا به راته ثابته سي چي فرهنګي مبارزه د اسلام څخه د دفاع په برخه کي، په انساني ټولنه کي د اصلاح برخه کي، د اسلامي نظام د راوستلو او سمبالولو په برخه کي، په مسلمانانو کي د فکري او سياسي انحراف څخه د مخنيوي په برخه کي تر خپل توانه د هر مسلمان دنده او وظيفه ده په خاصه توګه بيا هغه کسان چي په اسلامي ټولنه کي د علم او تخصص په درلودلو سره په دي برخه کي ځانګړی فعاليت کوي البته دا ډېره مهمه خبره ده چي هري برخي ته بايد ځانګړې توجه او پاملرنه وسي.

کليدي کلمې:

فرهنګي، مبارزه، دفاع، اصلاح، اسلامي نظام، ترنم او شاعري

مقدمه:

نحمده ونصلي علی رسوله الکريم؛ اما بعد!

د فرهنګي مبارزې ارزښت ته په کتو داسي ويلای سو چي فرهنګي مبارزه د يو ملت لپاره د خپل هويت ساتني او غځوني ډېره غوره او اساسي لار ده ځکه په فرهنګي مبارزه کي فکرونه او فرهنګو نه هدف ګرځول کيږي چي په ذريعه يې غټ غټ ملتونه تسخير کيږي او نظامي واک ته لار ورباندي آماده کيږي.

که مسلمانان په فرهنګي مبارزه کي تل ويښ وي او د دين په چوکاټ کي د ننه يې لومړيتوبونو ته په پام پر مخ يوسي زه مطمئن يم چي خپل دين، وطن او مقدسات به په تمامه معنی په هر ځای او هر وخت کي په پوره توګه وساتي او نه تنها دا چي و به يې ساتي بلکي نورو ملتونو ته به يې هم وغځوي او ورځ تر بلي به ډېر کسان د اسلام په مبارک دين کي داخليږي او تر ټولو مهمه لا دا چي په اسلامي هيوادونو کي د ننه به خلګ د فکري او سياسي انحراف څخه وژغورل سي چي په نتيجه کي به حاکم اسلامي نظامونه د سقوط او زوال څخه خوندي وي او په کومو ځايونو کي چي اسلامي نظامونه نسته هلته به يې حاکميت ته لاره آواره سي.

فرهنګي مبارزه د کيفيت له مخي ډېر ډولونه لري چي موږ يې هغه مهم اقسام د فرعي څانګو سره په لاندي ډول ذکر کوو:

1 د اسلام څخه دفاع:

په دې  خاطر چي مسلمان د خپل دين د ساتني او غځولو په وړاندي ډېر دروند مسئوليت لري د مسلمان لپاره د فرهنګي مبارزې لومړی هدف بايد د اسلام څخه دفاع وي ځکه د دين په ساتني سره دده ټوله ژوند او د ژوند ټولي برخي خوندي کېدلای سي او چي دين يې څومره ډېره جغرافيه تر پوښښ لاندي نيسي په هماغه کچه يې په ټوليز ډول په ژوند کي مثبت بدلون راځي او د بله پلوه هر ډول دښمن يې په هر ډګر کي د ناکامۍ او سرټيټۍ سره مخامخ کيږي چي په نتيجه کي به مسلمانان او اسلامي هيوادونه د هر ډول يرغل او بريد څخه خوندي کيږي.

د فرهنګي مبارزې په ډګر کي د اسلام ساتنه په لاندي طريقو کولای سو:

الف: د دين لپاره دعوت؛ د دين لپاره دعوت کول هغه مهم او اساسي کار دی چي په عملي کولو سره يې نه تنها دا چي دين خوندي کيږي بلکي دين غځيږي هم او په مسلمانانو کي د تقوی او په کفارو کي د ايمان راوړلو احساس پيدا کيږي ځکه نو که وګورو د اسلام د راتګ څخه بيا تر اوسه پوري يو د هغو څلورو شيانو څخه چي د اسلام په ساتنه او غځولو کي يې فعال رول لوبولی دی دعوت دی.

دين ته دعوت په حضوري او شفاهي ډول هم کيږي او د ميډيا له لاري هم کيږي؛ په حضوري ډول يې انسان په جوماتونو، مدرسو، ښوونځايونو او هر هغه ځای کي کولای سي چي انسانان پکښې راټوليږي او د ميډيا له لاري يې په کتبي شکل او ټولنيزو شبکو په واسطه کولای سي.

ب: د شبهاتو جوابول؛ د اسلام د راتګ څخه بيا تر اوسه پوري بلکي تر قيامته پوري داسي کسان سته چي په اسلام کي خلګو ته شبهات او شکونه پيدا کوي تر څو د مسلمانانو عقيدې او باورونه خراب کړي او د دين څخه يې واړوي ځکه نو دې ته سخت ضرورت دی چي مسلمانان بايد داسي کسان ولري چي ددوی شبهاتو ته جوابونه ورکړي او د عامو مسلمانانو عقيده وساتي چي همدغه فرهنګي مبارزين دا کار کولای سي؛ البته د شبهاتو جوابول بايد په ډېري آمادګي او پوره حکمت سره وي کنه نو بيا نتيجه نه ورکوي.

ددې لپاره چي فرهنګي مبارزين د شبهاتو جوابولو ته آمادګي ولري لومړی بايد دوی ځانونه په خپل دين کي د عقيدې او اعمالو په برخه کي ښه ورسوي او داسي ذهني حضور پيدا کړي چي هري شبهې ته جوړ کړی جواب د ځانه سره ولري او بيا د شبهاتو په جوابولو کي د تحقيق او پلټني څخه کار واخلي چي ددې لپاره مهمه لار د پوهانو سره ملګرتيا او ډېره سالمه مطالعه ده.

ج: تعليم او تدريس کول؛ د اسلام په ساتنه او توسعه کي تعليم او تدريس ډېر رول لري ځکه نو د اسلام په دفاع کي د پيل څخه بيا تر اوسه پوري ډېر مؤثر تمام سوی دی.

ددې لپاره چي موږ د اسلام د دفاع لپاره خاص بشري ځواک وروزو يوه مهمه لاره يې تعليم او تعلم دی چي په عموم کي د مدرسو، مکاتبو او پوهنتونونو په چاپيريال کي ترسره کيږي او که انسانان وغواړي په هرځای کي يې عملي کولای سي چي ښه خبره هم د عمومي فرصتونو او عامو ځايونو برابرول دي البته طرزالعمل او ميکانيزم د هر کار لپاره شرط دی.

تعليم او تعلم کڅه هم خپله فرهنګي خدمت دی خو په ذريعه يې په هره برخه کي کسان روزل کېدلای سي او د اسلام څخه د دفاع لپاره ډېره ښه استفاده ورڅخه کيږي ځکه نو زموږ مبارزين وړونه بايد ډېره پاملرنه ورته وکړي او تل د افادې او استفادې په ډګرونو کي ځانونه وځلوي.


2 - په مسلمانانو کي اصلاح راوستل:

د فرهنګي مبارزې دويم ډول په مسلمانانو کي د اصلاح راوستلو کوښښ دی ځکه چي څومره په مسلمانانو کي اصلاح راځي په هماغه کچه انحرافات، جرمونه او سرغړوني کميږي او انسانان پر مستقيم مسير باندي برابريږي؛ په مسلمانانو کي د اصلاحي کوښښونو لپاره څو لاندي طريقو ته اشاره کولای سو:

الف: په جماتونو، ښوونيزو او ټولنيزو ځايونو کي د اصلاحي بيانونو او خاصو پروګراونو له لاري په نصابي او غير نصابي شکلونو د خلګو پر اصلاح ښه کار کېدلای سي.

ب: د مطبوعاتو له لاري په چاپي، ږغيز او تصويري بڼه د خلګو پر اصلاح کار کېدلای سي چي په مجلو يا ورځپاڼو کي اصلاحي مطالب چاپ سي،په ويب پاڼو او ويبلاګونو کي اصلاحي مقالې او لنډ مطالب نشر سي، په راډيو ګانو کي مهمي او ارزښتناکي خپروني خپرې سي او په ټلويزيونونو کي اصلاحي تصويري ټوټې نشر ته وسپارل سي البته دا ټوله د يو خاص طرزالعمل له مخي.

ج: د ټولنيزو شبکو له لاري لکه فيسبوک، تويتر، واټساپ، تلګرام، انستاګرام، ټيک ټاک، ګوګل پلس او نورو له لاري د خلګو د اصلاح لپاره کار کېدلای سي البته د ټولنيزو شبکو په اړه زما نظر دا دی چي په کومو ځايونو کي خلګ لاسرسي ورته ونه لري دا مناسبه نده چي موږ يې هلته ترويج کړو او په کومو ځايونو کي چي خلګ لاسرسي ورته ولري هلته نو بيا دا مهمه ده چي موږ يې خلګو ته د استفادې سمه طريقه ورته زده کړو او له لاري يې په ليکلي، ږغيزه او تصويري بڼه د خلګو د اصلاح لپاره کار وکړو ځکه ټولنيزي شبکې لکه يو آزاد مارکيټ داسي دی ښه او بد ټوله پکښې سته نو چي بندولای يې نسو بديله لاره يې دا ده چي د سمون لپاره يې لاس په کار سو او د همدې لاري د خلګو پر ذهنونو او فکرونو لازم کار وکړو.
نن په نړۍ کي ټولنيزي شبکې ځکه د خلګو د ژوند برخه کرځېدلې ده چي خلګ خپل ډېری کارونه د همدې لاري کوي مثلا: د ملګرو او کورنيو تر مينځ روابط، سوداګريزي خبرتياوي، تجارت او معاملات، درس او تدريس، سياسي او فرهنګي تبليغات، عامه پوهاوی او داسي نور کارونه چي نن د همدغه شبکو له لاري کيږي نو داسي ويلای سو چي ټولنيزي شبکې داسي شر دی چي موږ چاره ورڅخه نه لرو له همدې امله يې بايد د اصلاح لپاره کوټلي ګامونه واخيستل سي او په ذريعه يې په خلګو کي د هراړخيز سمون لپاره کار وسي چي فرهنګي مبارزين دا کار ډېر ښه کولای سي البته د کار ښه اغيزمنتيا لپاره دا مهمه ده چي لومړی يې دوی خپله د ښه استفاده کولو طريقه زده کړي او بيا يې په ټولنه کي د مثبتو بدلونونو لپاره وکاروي.

د پورته درو واړو برخو په ذريعه د مسلمانانو د اصلاح لپاره کوښښ کول د فرهنګي مبارزې مهم ډول دی چي هر فرهنګي مبارز بايد ورته متوجه وي او د مربوطه رسمي ارګانونو سره په همږغۍ، د پوهانو سره په مشوره او په پوره اخلاص يې پر مخ يوسي.

په مسلمانانو کي اصلاحي هلي ځلي ځکه ډېري مهمي دي چي د مسلمانانو د اصلاح سره د ډېرو فسادونو مخه نيول کيږي او په هره برخه کي د جرمونو ګراف کښته راځي چي طبعا د نظام او ټولني په وړاندي د ننګونو او چالشونو کچه هم ورسره ټيټيږي او د پرمختګ لپاره ښه فرصتونه په لاس راځي.

 

3 د اسلامي نظام څخه دفاع:

په دې خاطر چي اسلامي نظام د اسلام سياسي څېره او د مسلمانانو لپاره د ساتني او اتحاد محور دی ځکه نو بايد ټول مسلمانان په خاصه توګه فرهنګي مبارزين د هغه په واکمن کېدلو کي پوره زيار وباسي خو اوس چي الحمدلله حاکم سوی دی ټول يې بايد په سمبالولو او ساتلو کي خپل زيار او کوښښ وکړي؛ د اسلامي نظام څخه دفاع او ساتنه په لاندي طريقو باندي کيږي:

الف فزيکي فرهنګي فعاليت؛ فرهنګي مبارزين بايد د هغو رسمي اداراتو سره مرسته وکړي چي په خپلو وظايفو کي فرهنګي فعاليتونه لري لکه د اطلاعاتو او کلتور رياست، د حج او ارشاد رياست او د امربالمعروف او نهي عن المنکر رياست.

د يادو رياستونو سره ددوی د غوښتني سره سم د فرهنګي مبارزينو هغه همکاري ډېره ضروري ده چي په مټ يې په خلګو کي اصلاح او فرهنګ جوړونه راځي او ټول هغه فعاليتونه تر سره کيږي چي عملي کول يې د هيواد، خلګو او نظام په ګټه تماميږي او په يو ډول د نظام پر ځواکمنتيا او بقاء دلالت کوي.

ب: د خلګو پوهاوی؛ فرهنګي مبارزين بايد د اسلامي نظام د تعريف، ارزښت، اړتيا، ځانګړتياوو او لاس ته راوړنو څخه خلګ خبر کړي او ددې کار سم کېدل هغه وخت ممکن دي چي خپله مبارزين ځانونه په دې برخو کي ښه پوه کړي ځکه د ناخبر انسان دفاع ددې ترڅنګ چي چنداني ګټه نه لري بلکي ځيني وختونه تاوان هم کوي.

د اسلامي نظام پېژندل هغه وخت پوره ممکن دي چي خلګ يې د تعريف څخه خبر سي او په ګټو يې هغه وخت خلګ خبريږي چي په ارزښت يې پوه سي او د اړتيا حس يې وکړي او د نظام سره د خلګو مينه هغه وخت پيدا کيږي چي لاس ته راوړني يې وويني له همدې امله دا ډېره مهمه ده چي فرهنګي مبارزين په پورته شيانو د خلګو د پوهاوي لپاره کار وکړي.

ج: پر نظام د شبهاتو جواب؛ دا معلومه خبره ده چي ځيني خلګ به د ناپوهۍ له وجهي پر نظام منفي اعتراضونه کوي، ځيني نور به يې ممکن د پوهي سره سره د بې دينۍ له وجهي کوي او ځيني نور به شايد د شايعاتو تر تأثير لاندي راغلي وي خو د هر چا لخوا چي پر اسلامي نظام بې ځايه شبهه وارديږي فرهنګي مبارز يې بايد قاطع جواب د ځانه سره ولري البته د شبهاتو په جوابولو کي درې شيان ډېر ضروري دي: يو دا چي هر مبارز به د نظام په نماينده ګۍ او وياندويۍ خبري نه کوي بلکي په عمومي ډول به په دلائلو باندي شبهه جوابوي، دويمه خبره دا ده چي د شبهې جواب به په شعوري ډول کوي تر څو مقابل لوري ته قناعت حاصل سي او دريمه خبره دا ده چي د شبهې په جوابولو کي به ټول بُعدونه او جوانب په پام کي نيسي او په ښه حکمتي لهجه او مصلحتي ژبه به يې جوابوي.

د شبهاتو په جوابولو کي بايد د شبهې وزن او اعتبار ته هم وکتل سي ځکه ځيني وختونه داسي شبهات وارديږي چي هغه په جواب ورکولو باندي نه ارزي بلکي ددې تر څنګ چي وخت ورباندي ضايع کيږي يو ډول شهرت او غټوالی هم پيدا کوي له همدې امله د مناظرو پوهان وايي: پر هره خبره سړی د چا سره مناظره نه کوي ځکه ځيني خلګ د مناظرې له لاري غواړي ځانونه مشهور کړي او خپل ځان په خلګو کي مطرح کړي.

البته که په راډيوګانو، ټلويزيونونو او نورو رسنيو کي د يوه خاص مهالويش سره سم د يوه پلان له مخي ځيني وختونه پوهان رسمي خلګ ميلمانه سي او د نظام په نماينده ګۍ شبهات جواب کړي او د مربوطه اداراتو لاس ته راوړني د خلګو سره شريکي کړي دا به فرهنګي مبارزه نوره هم چټکه کړي او د نظام په دفاع کي به ډېر ښه مؤثر تمام سي.

د: مشرانو ته مشوره ورکول؛ کوم کسان چي په لوړه سطحه علمي فرهنګي مبارزه کوي دا به ډېره ښه وي چي ځانونه د نظام په سيستم ښه پوه کړي او بيا مربوطه اداراتو ته ځيني وختونه ورسي او مسئولينو ته په کار کي د ښه پرمختګ په نيت نيکي مشورې ورکړي تر څو د ښې حکومتولۍ فرهنګ ترويج پيدا کړي او په اداراتو کي په هر اړخيز ډول اسلامي فرهنګ عملي سي.

هـ: د نظام مربوط مثبت خبرونه تکثير کول؛ د نظام په اړه د مثبتو خبرونو نشر کول او تکثير کول هم ددې لامل جوړيږي چي د نظام په لاس ته راوړنو دي خلګ خبر سي او د نظام په وړاندي د ډېرو ننګونو مخه دي ونيول سي له همدې امله که فرهنګي مبارزين په دې برخه کي هم د رسمي اداراتو سره مرسته وکړي دا به په فرهنګي برخه کي د نظام د دفاع لپاره ډېر ښه مؤثر تمام سي.

 

4 ترنم او شاعري:

که تاريخ ته وګورو د فرهنګي مبارزې په ډګر کي مسلمان شاعران په شعرونو او نظمونو باندي ډېر ځلېدلي او په هره برخه کي يې د خپلو اشعارو په ذريعه ډېر مثبت بدلونونه راوستلي په خاصه توګه د حماسو په ډګر کي چي تل يې ځانونو او اورېدونکو ته د خپل شعر په واسطه د داسي مبارزې روحيه ورکړې چي تر ډېرو ځايونو او ډېرو وختونو پوري يې د مثبتو بدلونونو تأثيرات رسېدلي دي.

د شعر او شاعرۍ په ډګر کي اسلامي تاريخ په خپله غېږه کي ډېر نامتو او زړور شاعران لري چي تل يې د دين، وطن او انسانيت په ساتلو کي ډېر فعال رول لوبولی دی د بېلګي په ډول د رسول الله صلی الله عليه وسلم په زمانه کي حسان بن ثابت، عبدالله بن رواحة، زياد التميمي او کعب بن مالک رضي الله عنهم هغه تکړه شاعران وه چي تل يې په خپل شعر د اسلام او پيغمبر څخه دفاع کول او د شعرونو په ويلو يې مسلمانان د دين لپاره خدمت او جهاد ته تشويق کول.

که په عموم کي تاريخ ته ځير سو دا به راته ثابته سي چي په هره زمانه کي ځينو شاعرانو د خپل عصر د شرايطو سره سم د شعر په ژبه د ټولني د اصلاح لپاره کار کړی دی او په اخلاقي، ديني، ټولنيزو او تصوفي برخو کي يې لوی لوی کتابونه ليکلي دي چي يوه بېلګه يې علام اقبال لاهوري، خوشحال خټک او عبدالرحمان بابا دي چي د شعرونو په مطالعه کولو سره يې انسان ته د عباداتو، عقائدو او نورو مهمو موضوعاتو په برخه کي پوره معلومات حاصليږي.

مبارزو شاعرانو تل خپل چاپيريال او حالاتو ته په کتو په ټولنه کي د مثبتو بدلونونو لپاره کار کړی دی؛ د جهاد لپاره دعوت، د ظالمانو او جاهلانو څخه شکايت، د پوهي او روښن فکرۍ ترويج، د مظلومانو دفاع، د فکرونو ويښتوب، د فرهنګونو سمون، د انسانيت ارزښت، د بشريت مقام، د تقوی فضيلت او نور... هغه موضوګاني دي چي په هره زمانه کي شاعرانو شعرونه ورباندي جوړ کړي او ويلي دي چي نژدې بېلګه يې زموږ په افغانستان کي د جهادي حرکتونو پيل کېدل دي چي د انګريزانو، روسانو او امريکايانو په وړاندي په جهادي بهير کي شاعرانو ډېره لويه ونډه واخيستل او د مجاهدينو په تشويق او تحريک کي يې ډېر کار وکړ بلکي د کفري اشغال په ختم او کفري فکر په وژلو کي يې نه ستړي کېدونکي هڅي وکړې په خاصه توګه بيا ترنم ويونکو ډېر ستر خدمت وکړ چي په خپلو ترانو او زمزمو يې تل جهادي شعار چالانه او اوچت وساتي.

حماسي او انقلابي شاعرانو په خپلو جذباتي شعرونو او ترانو د کفري ميډيا ملا ماته کړه او ډېر خلګ يې ددوس د شيطاني موسيقۍ څخه را وګرځول همدا راز دغسي شعرونو او ترانو په هر وګړي کي د مثبت پاڅون جذبه راپوته کړه او هر با احساسه انسان يې په يوه نه بله طريقه د دين او اسلام دفاع ته وهڅوي.

ددې لپاره چي موږ په شعرونو او ترانو د فرهنګي مبارزې ميدان نور هم تود وساتو لاندي موارد بايد په پام کي ونيسو:

الف: شاعران او ترانه ويونکي نور هم تشويق کړو چي په ګڼو اصلاحي او فرهنګي برخو کي شعرونه او ترانې ووايي.

ب: د شاعرانو د خدمتونو د ښکاره کولو او ددوی د تشويق کولو لپاره د هغوی د شعرونو په چاپلولو او نشر کولو کي مرسته ورسره وکړو.

ج: ددې زمينه برابره کړو چي منل سوي او تکړه شاعران ځوانو شاعرانو ته ورکشاپونه او سيمينارونه جوړ کړي تر څو ددوی شعري قوت نور هم قوي سي او شعرونه يې معياري سي.

د: کوښښ وکړو چي د شعري شهرت معيار استعداد او پوهه وګرځوو نه زور او واسطه.

هـ: په ټولنيزو مراسمو او ناستو کي شاعرانو ته دعوت ورکړو تر څو د شعر په ژه د ولس، هيواد او نظام ږغ تر خلګو پوري ورسوي او په شعري ذوق حقائقو ته خوند ورکړي.

 

پايله:

پورته وېش ته په کتو ويلای سو چي فرهنګي مبارزه د کيفيت له مخي پر څلور ډوله ده؛ د اسلام څخه د دفاع لپاره چي بايد تر ټولو مخکي په لومړيتوب کي وي، د اسلامي نظام څخه د دفاع لپاره چي د اسلامي نظام حاکميت، سمبالښت او تداوم ته شامليږي پدې معنی سره چي اسلامي مبارز بايد د اړتيا سره سم د وخت په تناسب د يادو درو کتګوريو لپاره خپله چټکه مبارزه په ډېري لېوالتيا سره پر مخ يوسي، په مسلمانانو کي د اصلاح او سمون لپاره چي هر وخت د اسلامي ټولني لويه اړتيا ده په دې معنی سره چي اسلامي مبارز بايد تل په اصلاحي برخه کي د مسلمانانو د فکري او سياسي انحراف د مخنيوي په نيت خپله فرهنګي مبارزه تل توده او ګرمه وساتي او د يادو درو موخو لپاره شاعران او ترانه ويونکي هم دا مسئوليت لري چي د ترنم، شعر او نظم په ژبه په فرهنګي مبارزه کي پوره ونډه واخلي.د دې مقالې د PDF فايل ډانلوډ کولو لپاره لاندي لينک کلک کړئ.

۱۴۰۲/۰۹/۰۹

د حجاب اړوند د شبهاتو جوابونه:(څلورمه شبهه)

ژباړه او تحقيق: مولوي نورالحق مظهري
د حجاب ځيني محالفين وايي: پاكي د ښځي، ددې په ذات كي ده نه په كالو او حجاب كي؛ دوای وايي: پاكي د ښځي هغه حقيقت او هغه شی دی چي د دې په ذات كي ايښوول سوی دی؛ ‌پاكي يې پرده نده چي دا يې پر ځان باندي واچوي او خپل جسم پكښې پټ كړي.
ډيری داسي نجوني سته چي په ښكاره ځان د نرانو څخه پټوي خو په عمل كي فاسقي او فاجري وي او داسي نجوني هم سته چي سر يې لڅ وي، د بدن غړي يې لڅ وي خو په ځان او عمل كي ګرسره بدي نه پېژني.
ځواب: دا خبره صحيح ده چي په كالو باندي هغه ښځه پاكي لاس ته نسي راوړلای چي په اصل كي ناپاكه وي او نه هم په كالو باندي هغه ښځه سميږي كومه چي په اصل كي خرابه وي؛ داسي پيښ سويدي چي ګناهكاري ښځي دي په ظاهري ستر باندي خپله ګناه پټه كړېوي.
خو لاكن د پام وړ خبره دا ده چي هغه څوك دی چي داسي فكر كوي چي الله پاك د ښځي د جسم لپاره حجاب تنها په دې خاطر ايښی دی چي د ښځي په نفس كي پاكي راوړي او يا د ښځي په اخلاقوكي  سمون راوړي؟ همدا راز دا څوك دی چي داسي فكر كوي چي الله پاك حجاب تنها د دې لپاره ايښی دی تر څو په كلي توګه د دې خبرتيا سي چي هري ښځي حجاب لازم نه ګڼی نو هغه په باطن كي هم فاجره ده او د نارينه وو سره په ناوړه كارو باندي بوخته ده؟.
بلكي الله پاك پر ښځي باندي حجاب لازم ګرځولی دی؛ ‌د دې تر څنګ چي پر ښځي باندي هم له هر پلوه مثبت تأثير ايږدي لويه فايده يې دا ده چي د نارينه وو د پاكۍ او عفت ساتنه وسي؛ كه څه هم فايده يې دواړو ته رسيږي خو ليكن نارينه وو ته يې ډېری اوقات فايده ډېره رسيږي ځكه يوه ښځه چي خدای مكړه خرابه سي د ځانه سره په لسهاوو نارينه خرابوي. 
د يوې ښځي په واسطه ټول كلی او ښار خرابېدلای سي او د يوې ښځي د بې حجابۍ له امله پوره ټولنه تباه او برباديږي.
كنه نو آيا څوك داسي ويلای سي: كومه ښځه چي اخلاق يې سم وي او په باطن كي جوړه وي دا كولای سي د نارينه وو مخ ته ځان لڅ ښكاره كړي ځكه د دې اخلاق خو سم دي؟.
معلومه خبره ده چي هيڅ عاقل او هوښيار دا خبره نه كوي ځكه په دې ځای كي ددې خطر دی چي دې ښځي ته كتونكي نارينه دي په فتنه او فساد كي ولويږي.
او يقينا لڅو او يا نيمه لڅو ښځو ته د كتلو له وجهي چي زموږ په زمانه كي پر نارينه وو كومه بلاء او فتنه نازله سوېده هغه لوی او ستر مشكل دی چي ټولنه يې د هغه حل ته اړ ايستلې ده.  
د دې تر ټولو غوره او بهتره حل هغه دی چي د الله پاك په شريعت كي بيان سوی دی چي هغه حجاب او پردې ته پابندي ده او په دې باندي بايد موږ ټوله پوه سو كه د الله پاك شريعت د دې لويي ستونزي د حل لپاره و نه كارول سي نو بيا به دغه د نارينه وو لخوا ستونزه او مشكل په ډېره پراخه پيمانه ښځو ته هم ورځي؛ يعني په كومه كچه چي د بې حجابۍ په سبب په نارينه وو كي اخلاقي او كاري فساد را پورته كيږي د وخت په تېرېدلو سره په ښځو كي په همدومره كچه د فساد د راپورته كېدلو احتمال سته چي بيا به د ښځو لخوا د حل په موخه هيڅ اقدام مفيد تمام نسي.‌  
دا معلومه خبره ده چي كله خدای مكړه په ټولني كي د ښځو فساد او فتنه خپل اوج ته ورسيږي بيا چي دغه فتنه اچوونكي ښځي هر څومره ځان سم او پاك ښکاره کړي هيڅ درد نسي دوا كولای ځكه كومه فتنه او بلا چي دوی په خپلي بې حجابۍ باندي په مختلفو طريقو سره د ځوانانو مخي ته غورځولې ده پر ټولو هغو كارونو باندي غالبه كيږي كوم چي دغسي ښځي يې د ځان د پټولو لپاره كوي.
خلاصه دا چي: حجاب د دې لپاره ندی وضع سوی چي ښځي دي خلګ ورباندي دوكه كړي او يادي  هم په حجاب باندي ښځه پاكه سي،‌ حجاب د پاكۍ او عفت علامه كېدلای سي ځكه هره ښځه چي حجاب په تن كړي ليدونكي يې ورباندي د پاكي او عفيفي فكر كوي په اصل كي چي هر ډول ښځه وي ‌خو دا چي ناپاكه دي په اصل كي ځان ورباندي پاك كړي داسي نسي كېدلای.
 البته بيا هم په باطنه كي فساد د دې لپاره دليل نسي كېدلای چي ښځه دي حجاب ونكړي بلكي هره ښځه كه پاكه وي اوكه ناپاكه شرعا په دې باندي مكلفه ده چي د پورته حكمتونو له وجهي اسلامي حجاب په تن كړي ځكه حجاب د مسلماني ښځي لپاره لباس دی او د لباس په اغوستلو باندي هر وخت انسان مكلف وي. 
زموږ مسلماني خويندي بايد په دې باندې خپل سر خلاص كړي چي حجاب ستاسو كالي دي، ‌د كالو په اغوستلو باندي چي څومره ځان مكلف ګڼی همداسي د حجاب په كولو باندي هم ځانونه مكلف وګڼئ؛ يعني داسي كالي په تن كړئ چي هم ستاسو بدن ورباندي پټ سي او هم يې په اغوستلو باندي مستوره او محجبه حساب كړل سی او د حجاب د ځانګړيو ظاهري او باطني فوایدو او حكمتونوڅخه برخه مني سی.
منبع: المنبر ويب پاڼه

۱۴۰۲/۰۹/۰۶

د حجاب اړوند د شبهاتو ځوابونه:(درېيمه شبهه)

ژباړه او تحقيق: مولوي نورالحق مظهري.
د شرعي حجاب ځيني مخالفين وايي: حجاب د شخصيت پټولو يوه وسيله ده ځکه چي د حجاب په کولو د نورو انسانانو څخه د ښځي شخصيت پټيږي‌ او ډيري داسي ښځي سته چي ناوړه كارونه كوي خو د حجاب په كولو باندي خپل شخصيت د نورو څخه پټوي چي په دې کار سره په ښځو کي مجرمين پټيږي او ممکن ډېری نارينه د ښځو په يونيفورم کي جرمونو ته لاس واچوي؛ نو بناءً حجاب بايد له منځه ولاړ سي ترڅو هيڅوك ونه كولای سي خپل شخصيت د نورو څخه پټ كړي.
ځواب:لومړی خبره دا ده چي: اسلام د ښځي لپاره دا كار مشروع کړی چي خپل مخ پټ كړي ځكه چي په دې باندي د نارينه وو او ښځو زړونه ډېر پاك ساتل كيږي لكه څنګه چي د الله جل جلاله په مبارك كلام كي هم راځي: 
وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ.[ الأحزاب ۵۳]
يعني كله چي تاسي د رسول الله صلی الله عليه وسلم د ميرمنو څخه د يو شي پوښتنه كوی نو د پردې تر شا ورڅخه پوښتنه وكړئ، دا كار ستاسو او د دوی د زړونو لپاره ډېره پاكي ده. پاكي يې دغه وي چي د دواړو طرفينو په زړونو كي د يو بل په نسبت ناوړه او بېكاره وسوسې نه راګرځي چي په دې باندي زړه د ډېرو باطني او پټو ناروغيو څخه ساتل كيږي.
او په دې باندي هر عقل والا پوهيږي چي هره ښځه چي ډېر ستركوي آن تر دې چي خپل مخ او لاس لا هم نه ښكاره كوي دغه د دې ښځي د پاك لمنۍ او ځان ساتني لپاره دليل دی ‌او په دې باندي هم هر هوښيار انسان پوهيږي چي د ښځي بې حيايي او بېګانه وو ته د خپل زينت ښكاره كول د دې پر بدۍ، لږوالي د حياء او د ځان پر سپكاوي باندي دلالت كوي؛ په دې خاطر دی چي پر داسي ښځو باندي د دوی د دغه ناوړه كار له امله تل بدګماني كيږي ځكه چي دوی خپل زينت د يوې سودا غوندي د خلګو مخي ته وړاندي كوي او په خپل لاس خلګ پر خپل ځان باندي بدګمانه كوي او د فاسدو انسانانو او بشري شرموښانو طمع او اميد ځان ته پيدا كوي.
دويمه خبره دا ده چي نن زموږ په زمانه كي چي په محجبو او مستورو ښځو پسې كومي خبري كيږي؛ غربي، كفري او د فسق او فجور رسنۍ يې پسې كوي، په هر ځای كي منافقين ورته ناوړه ناوړه نسبتونه كوي، ددين قسم خوړلي دښمنان يې اهانت او سپكاوی كوي او په ځينو هيوادونوكي خو د حكومتونو لخوا ځورول كيږي؛ بيا هم د دې برسېره دوی صبر او تحمل كوي او خپل شرعي حجاب نه غورځوي دا ټوله ددې ښکارندويي کوي چي د مسلمانو ښځو دغه جديت او د حجاب سره مينه د الله د رضا لپاره ده او دا د هغو ښځو کار دی چي رښتيني او صادقي مسلماني وي او د قرآن او سنت په پالنه کي پيدا سوي، لويي سوي او پالل سوي وي.
لكه سعيد بن العاص چي خپل زوي ته وايي: قَالَ سَعِيدُ بْنُ الْعَاصِ: "يَا بُنَيَّ، إِنَّ الْمَكَارِمَ لَوْ كَانَتْ سَهْلَةً يَسِيرَةً لَسَابَقَكُمْ إِلَيْهَا اللِّیامُ، وَلَكِنَّهَا كَرِيمَةٌ مُرَّةٌ لَا يَصْبِرُ عَلَيْهَا إِلَّا مَنْ عَرَفَ فَضْلَهَا وَرَجَا ثَوَابَهَا ".[ شعب الإيمان ۸۱۸۷]
يعني ای زويه! كه ښه اخلاق آسانه كار وای نو بد خلګ به تر تاسو ورته وړاندي سوي وای؛ خو ليكن ښه اخلاق ډېر ښه شی دی چي تارخه دي پر هغه باندي هغه څوك صبر كولای سي چي ارزښت يې ورته معلوم سوی وي او د ثواب طمعه يې ولري.
يعني د ښو اخلاقو درلودل او بيا د هغو پر ساتني باندي صبر کول او د ستونزو ګالل هغه کار دی چي بېله ښو او نيکو خلګو بل هيڅوک يې نسي کولای.
نو اوس چي يوه فاسقه او بې اعتباره ښځه را ولاړه سي اسلامي حجاب په تن كړي، د خلګو د سترګو څخه ځان په هغه لباس باندي پټوي چي هغه شعار د پاكلمني ښځي او نښه د حفاظت ددې ده او خپل آفتونه، ګناهونه او بې حيايي په با اعتباره كالو باندي پټ كړي؛ نو په دې كي د حجاب څه ګناه ده؟ دا خو د دوی خپله ګناه ده چي د يوه سپېڅلي شعار څخه ناوړه استفاده كوي؛ معلومه خبره ده او هر هوښيار انسان په دې باندي پوهيږي چي په دې كار كي د حجاب هيڅ ګناه نسته. 
په ځينو هغو هيوادونو کي حجاب ته د کرکي په سترګه ګوري او په دوی کي دغسي بې حيايي او بې بندوباري رواج سوې وي دوی د فسق او فجور د انحراف او بربادۍ و دومره لويي شېلې ته لويدلي دي چي د دوی فاسقي ښځي ستر ته هيڅ اړتيا نه لري او دې ته هيڅ احتياجي نه لري چي د خلګو د سترګو څخه دي ځان په حجاب باندي پټ كړي؛ ځكه چي د دوی حياء او غيرت دومره كم سوی وي چي پر دوی باندي د ځان او د بل چا د ښځي هيڅ فرق نه كيږي؛ په دوی كي خور، مور، لور او مېرمن هيڅ تفاوت نه لري؛ دوی دومره د غيرت څخه خالي دي چي خپله مېرمن د بل چا سره د اړيكو نيولو څخه نسي را ګرځولای او په عامه توګه مېرمن يې د ځان پوره اختيار لري كه دده سره ارتباط نيسي او كه د بل چا سره.
رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمايي د پخواني نبوت څخه يعني د نبوت څخه د عيسی عليه السلام او يا د نبوت څخه د نورو أنبياؤ دا خبره په خلګو كي پاته ده چي إِذَا لَمْ تَسْتَحِى فَافْعَلْ مَا شِیتَ. يعني كله چي حياء درڅخه ولاړه نو بيا هر څه چي دي زړه غواړي كوه يې.
همدا راز په سنن ابن ماجة كي راځي: 
قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى الله عَليْهِ وسَلَّمَ: إِنَّ لِكُلِّ دِينٍ خُلُقًا، وَخُلُقُ الإِسْلاَمِ الْحَيَاءُ.[ سنن إبن ماجه۴۱۸۱] يعني د هر دين لپاره اخلاق سته، د اسلام اخلاق حياء ده. 
نو چي په چا كي حياء نه وي ‌په هغه كي اسلامي اخلاق نسته او چي په چا كي اخلاق نه وي هغه هر ناوړه كار ته مخه كوي او د هر فساد لوري ته په خپل طبيعت ور ځغلي.
او دا چي ځيني منافقين او ملحدين پرتي وايي او بې مفهومه خبري كوي چي د حجاب په كولو كي امنيتي ستونزي را ولاړيږي؛ نو دوی دي ووايي څنګه د حجاب په واسطه امن خرابيږي؟ ‌سره د دې چي ددوی په فكر يو ځل هم د بې حجابو او لڅو ښځو په سبب نه دی خراب سوی!.
امنيت د حجاب سره څه تړاو لري؟ كه د حجاب سره يې تړاو درلودلای نو ارومرو د بې حجابۍ سره هم تړاو لري خو تاسو ولي پر هغه باندي سترګي پټي كړيدي؟ آيا تاسو يې نه وينی چي نن د بې حجابۍ او بي پردګۍ له وجهي څومره ستونزي را ولاړي سويدي؟ 
ښه تاسو واياست په حجاب كي ځيني ښځي يا ځيني خلګ ناوړه كارونه كوي؟ نو بايد حجاب منع سي!
دا څومره د بې عقلۍ خبره ده! تاسو فكر وكړئ كه يو څوك د يو لوی جنرال او مشر په څېر ځان جوړكړي، د هغه په ډول كالي واغوندي او خلګ خطاباسي تر څو پر ده باندي د هماغه مشر او يا جنرال فكر وكړي ‌او د هغه يونيفورم په ناوړه ځای كي استعمال كړي‌ نو تاسي و واياست چي د دغه سړي سره به څه كيږي؟ آيا ده ته به مجازات وركول كيږي او كه له دې ويري چي ځيني خلګ ددغه يونيفورم څخه ناوړه استفاده كوي د جنرالانو او مشرانو يونيفورم لغوكيږي؟ 
همدا راز ځيني نور هغه ځانګړي كالي چي خاص خلګ يې اغوندي‌ لكه سپورټيان، ډاكټران او دولتي كاركوونكي؛ ښه! اوس كه يو څوك د دغوكالو څخه ناوړه ګټه پورته كړي، يا خپله سپورټي، ډاكتر او حكومتي كار كوونكی  په خپلو كالو كي جرم وكړي او د خپلوكالو څخه ناوړه استفاده وكړي اوس به تاسو واياست چي نور بايد د دا ډول كالو سره مقابله وسي، ‌بايد سپورټي، طبي او حكومتي كالي څوك په تن نه كړي؟ معلومه خبره ده چي جواب منفي دی؛ يعني د كالوسره مقابله نه كيږي او نه هم تر اوسه پوري په نړۍ كي داسي سوي دي ‌بلكي دغه اشخاصو ته مجازات وركول كيږي چي د دغه لباس او كالو څخه يې ناوړه استفاده كړېده.
ښه نو بيا د حجاب سره ولي مقابله كيږي؟ ولي بايد حجاب ورك كړل سي؟ ولي دومره ډنډورې په حجاب او محجبو ښځو پسې تړل كيږي؟‌ بايد هغه خلګ مجازات كړل سي چي د حجاب څخه ناوړه استفاده كوي نه دا چي ته د حجاب سره خپله دښمني اعلان كړې.
بله خبره دا ده چي اسلام لكه ښځه چي په حجاب باندي امر كوي په دې باندي يې هم امر كوي چي ښځه بايد تقوی او اسلامي اخلاق ولري؛ د اسلام له نظره مخكي تر دې چي پر ښځي باندي حجاب راكش كړل سي بايد د ماشومتوب څخه په اسلامي عقيده او عمل باندي سمباله سي او په اسلامي اخلاقو باندي ښايسته كړل سي. 
په سورت الأعراف ۲۶ آيت كي الله جل جلاله فرمايي:[ وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذالِكَ خَيْرٌ]. يعني كالي د تقوی ډېر ښه دي.
تر څو مسلمانه مېرمن مخكي تر دې چي لوړوالي ته د ستر او حجاب ورسيږي لوړوالي ته د پاكۍ او كمال ورسيږي؛ كومه ښځه چي په يوه باندي اكتفاء كوي ‌يعني د پاكۍ، كمال او تقوی حجاب ځان ته غوره كوي خو د كالو حجاب ته بيا پاملرنه نه كوي ‌او يا هم په كالو باندي حجاب كوي خو د تقوی او پرهيزګارۍ حجاب ته پاملرنه نه كوي مثال د هغه انسان لري چي پر يوه پښه باندي ځي او يا مثال د هغه مارغه لري چي په يوه وزر باندي الووزي. يعني د دوی کار نيمګړی دی او خلاف د ا‌نساني فطرت دی.
نو اسلام لكه ښځه يې چي په حجاب باندي امر كړېده همداسي يې د حجاب څخه د ناوړه استفادې كولو څخه هم منع كړېده رښتينې مسلمانه ښځه هيڅكله د حجاب څخه ناوړه ګټه نه پورته كوي او نه هم په دې باندي خوشحاله كيږي چي بل څوك دي د حجاب څخه ناوړه استفاده وكړي؛ د مسلماني ښځي كالي حجاب دی، د كالو څخه ناوړه استفاده د دې لپاره باعث نسي كېدلای چي انسان دي كالي وغورځوي او لڅ دي وګرځي.
داسي ډېر لږ پيښ سوي دي چي د حجاب څخه دي تر داسي كچي او اندازې ناوړه استفاده وسي چي په هغه باندي دي حجاب ګرم وبلل سي او هغه ته دي د تنفر او كركي په سترګه وكتل سي. 
‌كه موږ  په عامه توګه د فسادونو او جرائمو د كېدلو لاري چاري او د هغو كوونكي وڅېړو ‌نو په زغرده داسي ثابتېدلای سي چي په هر وخت كي هغه خلګ جرائمو او فسادونو ته لاس اچوي چي دوی اسلامي اصولو ته پابنده نه وي رښتينی مسلمان او اسلامي اصولو ته پابنده کس هيڅ كله د جرم او فساد لوري ته مخه نه كوي.
نو تر ټولو معقوله او سمه خبره دا ده چي كوم خلګ او ښځي چي په حجاب كي جرائم او ګناهونه سر ته رسوي هغوی ته بايد مجازات وركړل سي، ‌داسي تعزيرونه ورته كښېښودل سي چي هيڅوك د دې جرئت ونكړي چي د حجاب څخه دي ناوړه استفاده وكړي  دا يې لاره او طريقه نده چي حجاب دي منع كړل سي او يا دي هم حجاب بدنام كړل سي.
په دې باندي بايد هر څوك خپل سر خلاص كړي چي د هر شي څخه ناوړه استفاده كېدلای سي او ډېری شيان دي چي د ښه او بدي استفادې دواړو وړتيا لري؛ مبارزه بايد د هغه چا سره وسي چي ناوړه استفاده كوي په هره بڼه او هر پوښ كي چي وي. دا هم يو حقيقت دی چي د حجاب څخه د خطر د را پورته كېدولو تر احتمال په بې حجابۍ او بې پردګۍ كي د خطر احتمال څو برابره ډېر دی او په دې باندي هر هوښيار او عاقل سړی پوهيږي.
نو ای مسلماني خوري! ستا حجاب ستا لپاره عزت دی، ستا حجاب ستا د شخصيت ساتني لپاره لويه وسيله ده، ستا حجاب ستا لپاره د فاسقانو او فاجرانو په مقابل كي امنيتي سپر او خنجر دی، ستا حجاب ستا د مسلماني او پتمني كورنۍ لپاره وياړ او اطمينان دی، ستا حجاب ستا د ايماندارۍ او مسلمانۍ نښه او شعار دی،‌ ستا حجاب ستا د پاكۍ ضامن او ستا د ښكلا ډېروونكی دی، ستا حجاب ستا د عفت، آبرو او ارزښت ساتونكی دی،‌ ستا حجاب ستا د اعتبار او ارزښت لوړوونكی دی، ستا حجاب تا ته د نيكيو او ثوابونو ګټونكی دی، ستا حجاب ستا څخه ستا د خالق خوشحالوونكی دی او ستا حجاب ستا لپاره د جنت ګټونكی دی.
ای مسلماني خوري! دا ستا لپاره وياړ دی چي ستا د حجاب مخالفين ټوله فاسقان، فاجران او ګناهكاران دي؛ هيڅ رښتينی مسلمان ستا د حجاب مخالفت څه چي ستا حجاب ته په سپكه سترګه هم نه ګوري. الله پاك، د الله پاك رسول او ټوله رښتيني مسلمانان ستا د حجاب سره محبت او مينه لري همدغه سعادت او نيكمرغي ستا لپاره كافي ده؛ لكه د ژوند په نورو چارو كي چي د فاسقانو خبري درته بې اعتباره ښكاري په دې مسئله كي هم د فاسقانو خبرو ته اعتبار مه وركوه.
لكه چي په حجاب وې او په حجاب يې همداسي محجبه پاته سه.
منبع: المنبر ویب پاڼه